Gigabajty gratis
Podłączenie komputera do internetu jest równoznaczne z połączeniem go z wielką przestrzenią na dane. Przekonasz się o tym po instalacji proponowanego przez nas oprogramowania i zarejestrowaniu się w kilku serwisach. W komputerze przybędzie nowych dysków, i to zupełnie za darmo!
W artykule pokażemy, jak „podłączyć” do zbioru dysków przestrzeń online udostępnianą w ramach dwóch popularnych usług: Google Gmail oraz Windows Live Skydrive.
Za pomocą dość prostego w obsłudze programu GMail Drive możesz przekształcić oferowaną przez Google skrzynkę pocztową w internetowy dysk, do którego dostęp uzyskasz za pośrednictwem standardowego Eksploratora Windows. Ikona „dysku” Gmaila będzie kolejną ikoną widoczną w oknie Mój komputer.
Z kolei Live SkyDrive to jedna z licznych usług Windows Live Microsoftu. SkyDrive jest udostępnianą bezpłatnie przestrzenią online. Każdy zarejestrowany użytkownik, posiadacz bezpłatnego identyfikatora Live ID, ma do swojej wyłącznej dyspozycji 25 GB miejsca na tym wirtualnym dysku online. Dostęp do SkyDrive’a można uzyskać za pośrednictwem każdej przeglądarki WWW (odwiedzając adres http://skydrive.live.com). Jeżeli jednak chciałbyś zamontować SkyDrive’a bezpośrednio do systemowego Eksploratora, by ikona wirtualnego dysku była widoczna obok innych dysków w twoim komputerze, musisz posłużyć się dodatkowym oprogramowaniem. Proponujemy dwa rozwiązania: wtyczkę do Eksploratora Windows o nazwie SDExplorer oraz aplikację Gladinet Cloud Desktop.
Ograniczenia usługi Gmail
- Pojedynczy plik nie może być większy niż pojedynczy załącznik w poczcie Gmail, czyli zgodnie z aktualnymi danymi 25 MB. W praktyce jednak załączniki poczty są nieco większe od samych plików umieszczanych jako załącznik, więc najbezpieczniej będzie, jeżeli za górną granicę objętości pojedynczego pliku przyjmiesz 20 MB. Chcąc przesłać większe pliki, najlepiej skompresuj je i ewentualnie podziel na kawałki o odpowiedniej wielkości. Służące do tego funkcje ma praktycznie każdy program do obsługi skompresowanych archiwów (np. zamieszczony na naszym krążku 7-Zip).
- Nie wszystkie typy plików są akceptowane przez Gmail jako załączniki. Obrazki, zdjęcia, dokumenty Worda, prezentacje PowerPointa itp. zapiszesz bez problemu, ale pliki EXE musisz przed umieszczeniem spakować i zabezpieczyć hasłem, by moduł kontrolujący zawartość załączników nie mógł rozpakować plików.
Zamiana skrzynki w Gmailu w dysk
Zakładamy, że masz już konto w serwisie Gmail. Jeżeli regularnie wykorzystujesz Gmail do obsługi swojej korespondencji elektronicznej, rozważ założenie drugiego konta, które przekształcisz w wirtualny, internetowy dysk o niebagatelnej pojemności. W trakcie opracowywania artykułu usługa Gmail udostępniała 7545 MB przestrzeni, ale rozmiar ten stale się powiększa. Z programu GMail Drive możesz korzystać w każdej wersji Windows.
Krok 1
Program GMail Drive jest dostarczany w postaci skompresowanego pliku archiwum w formacie ZIP. Rozpakuj znajdujący się na naszym krążku plik gmailfs117.zip do dowolnego folderu na dysku twardym, a następnie przejdź do tego folderu i uruchom program instalacyjny setup.
Krok 2
Instalacja przebiega trochę nietypowo, ale jest w pełni zautomatyzowana. Po uruchomieniu instalatora pojawią się dwa okienka: Instalator systemu Windows oraz Gmail Drive. Pierwsze okienko pozostaw tak jak jest, drugie – zamknij. Spowoduje to zamknięcie wszystkich okienek – GMail Drive jest zainstalowany.
Krok 3
Rozwiń teraz menu Start i kliknij Komputer. W oknie Mój komputer zobaczysz nową grupę urządzeń, czyli GMail Drive. W grupie tej widoczna będzie charakterystyczna ikona. Kliknij ją dwukrotnie.
Krok 4
Wyświetli się okno GMail Drive Login. Musisz w nim wprowadzić dane uwierzytelniające dostęp do konta Gmail, które przeznaczasz na dysk internetowy. Jeżeli chcesz, aby system automatycznie cię logował, zaznacz pole wyboru Auto Login. Przycisk More daje dostęp do opcji dodatkowych (np. połączeń przez proxy), ale są one skonfigurowane optymalnie dla większości przypadków. Kliknij OK.
Krok 5
Na ekranie pojawi się na krótko okno informujące o logowaniu: Logging on to Gmail,a po chwili zobaczysz otwarte okno zawartości twojego internetowego dysku Gmail. Możesz z niego korzystać tak jak z każdego innego dysku. Pamiętaj jednak o odpowiednio niższej szybkości transmisji danych – dysk znajduje się w internecie.
SkyDrive – internetowy dysk bezpośrednio z pulpitu
Zakładamy, że jesteś już subskrybentem usługi Windows Live SkyDrive. Jeżeli nie, zapisz się, odwiedzając podany wcześniej adres witryny SkyDrive’a. To nic nie kosztuje. Nawet jeżeli masz już konto Live ID, nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć kolejne wyłącznie na potrzeby korzystania ze SkyDrive’a.
Krok 1
SDExplorer jest wtyczką do standardowego menedżera plików Windows – Eksploratora. Plik instalacyjny znajdziesz na CD dołączonym do wydania. Proces instalacji jest bardzo prosty, po prostu potwierdzasz kilka kolejnych etapów instalacji – nie musisz zmieniać żadnych ustawień instalatora. Po zakończeniu instalacji pojawi się na ekranie okienko Readme zawierające podstawowe informacje na temat zainstalowanej wtyczki. Zamknij to okno.
Krok 2
Otwórz teraz okno Komputer (rozwijając menu Start, a następnie klikając w nim stałą pozycję ). W oknie tym pojawi się nowy element w grupie Inne. Ma on nazwę SDExplorer.
Krok 3
Kliknij dwukrotnie ikonę SDExplorer. Pojawi się okno logowania, w którym musisz podać dane uwierzytelniające dostęp do twojego konta Live ID. Jeżeli nikt inny nie korzysta z twojego komputera, możesz dla wygody zaznaczyć pole wyboru Remember me on this computer, dzięki czemu wtyczka zapamięta nazwę logowania do twojego konta. Ze względów bezpieczeństwa nie zalecamy jednak zaznaczania pola wyboru Remember my password (czyli: pamiętaj moje hasło). Gdy podasz odpowiednie dane, kliknij Sign In.
Krok 4
Po krótkiej chwili, potrzebnej na połączenie się z serwerami SkyDrive, zobaczysz na ekranie standardowe okno folderu zawierające już kilka podfolderów. Są to standardowe foldery przygotowywane dla każdego użytkownika usługi Windows Live SkyDrive. Możesz już kopiować i przenosić pliki na zamontowany dysk SkyDrive.
Ograniczenia w SkyDrive
- Przechodzenie między folderami znajdującymi się już na SkyDrivie trwa dłużej niż przechodzenie między folderami dysku lokalnego.
- Pamiętaj, że nie jest możliwe otwieranie np. dokumentów i plików bezpośrednio z okna folderu SkyDrive’a. Pliki, które chcesz uruchomić, trzeba najpierw przekopiować np. na pulpit Windows.
- Usługa SkyDrive ma ograniczenie maksymalnej pojemności pojedynczego pliku wynoszące ok. 50 MB (chociaż w naszych redakcyjnych testach udawało się umieścić na SkyDrivie pliki o wielkości nawet 200 MB). Dla uzyskania pewności większe pliki bezpieczniej jest przed umieszczeniem na SkyDrivie podzielić na części za pomocą programu do archiwizacji i kompresji (na przykład umieszczonej na dołączonym do tego wydania PC Formatu krążku CD aplikacji 7-Zip).
Krok 1
Instalacja programu (znajdziesz go na naszym CD) przebiega standardowo. Potwierdzaj tylko kolejne etapy kreatora instalacji, a zatroszczy się on o wszystkie niezbędne ustawienia. Uruchomi odpowiednie usługi, doda wpis programu Gladinet Cloud Desktop do zapory ogniowej w systemie itp.
Krok 2
Po zakończeniu instalacji program zostanie automatycznie uruchomiony. Pierwsze okno Ren Once Initial Setting pojawi się tylko raz. Musisz w nim dokonać wyboru, czy chcesz korzystać z bezpłatnej wersji programu (wersja bezpłatna przez pierwsze trzy dni użytkowania oferuje funkcje płatnej wersji Professional Edition), czy też chcesz kupić licencję na wersję komercyjną. Zakładamy, że chcesz korzystać z bezpłatnej edycji. Zaznacz opcję I want to use free starter edition i kliknij Dalej. Wersja bezpłatna ma ograniczenie liczby plików przesłanych za pomocą Gladineta. Podczas pojedynczej sesji możesz przesłać maksymalnie 1000 plików, czyli aby przekopiować np. 3500 plików na dysk internetowy SkyDrive zamontowany za pomocą Gladineta, musisz operację kopiowania powtórzyć czterokrotnie (3x1000 plików i raz dla pozostałych pięciuset).
Krok 3
Kolejny etap konfiguracji to opcjonalna rejestracja (wystarczy podać adres e-mailowy), dzięki czemu będziesz informowany o aktualizacjach programu (a także zasypywany reklamówkami). Nie musisz jednak się rejestrować. Bez względu na decyzję kontynuuj, klikając Dalej.
Krok 4
Ostatni etap umożliwia powiązanie programu Gladinet z wybraną usługą przechowywania danych online. W naszym warsztacie połączymy Gladineta ze SkyDrive’em. Kliknij Add My Cloud Storage Account.
Krok 5
Otworzy się okno: Mounting Virtual Directory. W sekcji General Information rozwiń listę Storage Provider i wybierz z niej pozycję Windows Live SkyDrive. Taka sama nazwa zostanie automatycznie wprowadzona w pole Virtual Directory Name, ale możesz ją zmienić, modyfikując tym samym etykietę internetowego dysku, pod jaką będzie on wyświetlany w Eksploratorze Windows. Kliknij przycisk Dalej.
Krok 6
Teraz musisz podać dane logowania do twojego konta Live ID. Po ich wpisaniu kliknij Dalej i poczekaj. W kolejnym oknie wyświetli się pasek postępu informujący o procesie łączenia się programu z usługą online. Gdy połączenie zostanie nawiązane, okno zamknie się automatycznie, a ty powrócisz do widocznego wcześniej okna My Cloud Storage Account, w którym po lewej stronie pojawi się nazwa dopiero co skonfigurowanego wirtualnego dysku/folderu, np. SkyDrive. Kliknij przycisk Zakończ.
Krok 7
Po zamknięciu okna konfiguracyjnego programu automatycznie otworzy się okno Eksploratora Windows z zawartością wirtualnego dysku My Gladinet Drive. Dysk ten ma standardowo przyporządkowywaną literkę Z: i zawiera wirtualne foldery, które prowadzą do przestrzeni online – w naszym przykładzie widoczny jest folder SkyDrive. Po dwukrotnym kliknięciu Click to mount uruchamia się kreator, który pozwala na podłączenie do Eksploratora innych usług przechowywania danych online (ramka „Gladinet Cloud Desktop podłączy nie tylko SkyDrive).