Najtrudniejsze są bitwy
Przedstawiciele firmy Fonopolis przyznali, że największym wyzwaniem jest nagranie odgłosów bitwy. Wówczas ścieżka dźwiękowa składa się z wielu, nawet ponad dwudziestu, warstw. Dodatkowym utrudnieniem dla dźwiękowców jest pojawianie się podczas bitwy czarów. Trzeba tu niezwykle dużej inwencji twórczej. Efekt powstaje w wyniku złożenia wielu innych dźwięków, często nie tylko wytworzonych, ale również pobranych z banku.
Musi zadziałać na każdym sprzęcie
Do wszystkich warstw trzeba dobrać odpowiednią głośność i sprawić, by całość robiła wrażenie realistycznego, spójnego zestawu dźwięków i żeby można ją było usłyszeć. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, gdyż Fonopolis chce zrobić audiobook tak, by odpowiednio dobrze działał nawet na niskiej klasy sprzęcie.
Oczywiście była możliwość stworzenia dźwiękowej książki w taki sposób, by korzystała z dobrodziejstw sprzętu przestrzennego, ale byłoby to skrajnie niepraktyczne z kilku powodów. Po pierwsze, tak wydane słuchowisko zajmowałoby kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt płyt, co znacznie podniosłoby jego cenę. Po drugie, mało kto byłby w stanie usłyszeć pełnię efektów w swoich słuchawkach, gdyż niemal wszyscy słuchają książek na prostych zestawach stereo.
Warto podkreślić, że stworzenie słuchowiska działającego dobrze na zwykłym zestawie stereo jest znacznie trudniejsze niż w przypadku stworzenia tego samego dzieła, ale tylko na bazie dźwięku przestrzennego. Dzieje się tak, gdyż przy produkcji materiału przeznaczonego na dwa głośniki nie można podzielić sobie kanałów tak, by były na nich odtwarzane poszczególne warstwy. Wszystko musi zostać tak na siebie nałożone, by było słyszalne i zrozumiałe nawet w kiepskich słuchawkach.
W drodze do sklepu
Po stworzeniu i połączeniu wszystkich efektów specjalnych, dodaniu głosu aktorów i narratora, pliki dźwiękowe są gotowe. Wystarczy podzielić je na części i wysłać do tłoczni. Tam zostaną wytłoczone płyty, a następnie włożone do pudełek z wydrukowanymi wcześniej okładkami i książeczkami zawierającymi rozpisaną obsadę aktorską. Stąd już prosta droga do słuchaczy, którzy audiobook mogą kupić w sklepie.
Jeśli chce się wspierać twórców tak niszowego produktu, jak słuchowiska, należy je kupować bezpośrednio od nich (np. prezentowany audiobook warto kupić w sklepie www.kolekti.pl), gdyż sieci salonów prasowych pobierają bardzo wysoką prowizję. Dodatkowo w początkowym stadium tworzenia słuchowiska możliwe jest wykupienie sobie miejsca w jego obsadzie, co może być ogromną gratką dla fanów danej książki, którzy mają dobrą dykcję i zdolności aktorskie.