Naszą płytę tym razem zdominowały gry – aż 63 darmowe tytuły. Wszystkie są programami ponownie wydanymi w wersjach na Windows (tzw. remakes). Ich autorzy to entuzjaści klasycznych gier retro, którzy zapewne sami bawili się kiedyś na komputerach 8-bitowych i teraz z nostalgią przywołują klimat tamtych lat. Nowe wersje klasyków mają zazwyczaj zachowane lub nieznacznie zmodyfikowane oryginalne tytuły oraz pierwotną fabułę. Poprawiono natomiast grafikę, dźwięk i interfejs gry. Wszystkie prezentowane programy podzieliliśmy na kilka kategorii.
Fanom akcji polecamy eksplorację podziemnych kompleksów opanowanych przez obcych w grze Alien Breed oraz wykonanie misji ratunkowej jako komandos John Rambo. Dobrą formą odstresowania będzie wysadzenie kilku baz kosmicznych w grach Prototype i Zaxxon.
Graczom preferującym wschodnie sztuki walki polecamy klasyczne gry Way Of The Exploding Fist i Bruce Lee, a ci, którzy lubią wymachiwanie dwuręcznym mieczem, powinni zagrać w gry Barbarian w odmianach klasycznej oraz unowocześnionej. Zwolennicy labiryntów i gier zręcznościowych nie mogą przejść obojętnie obok takich klasyków, jak Boulder Dash, Ghosts`n`Goblins czy Superfrog, a fanów gier przygodowych na pewno ucieszy możliwość rozwiązania wielu zagadek w grach The Goonies i Knight Lore.
Czytelników, którzy pamiętają lata 80., nie musimy namawiać do wypróbowania klasyków z naszego zestawu. Młodszych graczy, walczących w grach Crysis i Battlefield, zachęcamy do uruchomienia kilku tytułów – przekonacie się, ile frajdy można było wycisnąć 30 lat temu z maszyn do grania wyposażonych w superszybkie procesory 1 MHz i aż 64 KB pamięci RAM (patrz ramka „Maszyny do grania z dawnych lat”).
Rozpakowywanie gier z płyty
Większość gier zgromadzonych na naszej płycie nie wymaga instalowania. Są one umieszczone w spakowanych plikach ZIP. Aby móc się nimi cieszyć, a przy tym nie zrobić bałaganu, radzimy utworzyć na dysku C: lub na innej partycji folder o nazwie PC Format GRY, wewnątrz tworzyć podfoldery o nazwach odpowiadających nazwom gier i do tych folderów rozpakowywać zawartość plików ZIP z naszej płyty. Każdą grę uruchamia się, klikając odpowiedni plik EXE.
Maszyny do grania z dawnych lat
Komputery 8-bitowe pojawiły się w naszych domach na początku lat 80. Wykorzystywano wtedy dwa procesory: Zilog Z80 4 MHz (ZX Spectrum i Amstrad CPC) oraz procesor MOS w odmianach 6502 i 6510 0,9 oraz 1,7 MHz (C64 i Atari XE). Komputery były wyposażone w pamięć RAM od 16 KB do 64 KB i wyświetlały obraz w rozdzielczości 320x192 piksele w 4 kolorach. Komputery domowe drugiej połowy lat 80. to Atari ST i Commodore Amiga. Były wyposażone w 16-bitowy procesor Motorola 68 000 8 MHz z pamięcią RAM o pojemności 512 KB. Maksymalna rozdzielczość ekranu, jaką można było uzyskać, to 640x400 pikseli w 16 kolorach. Amiga wyróżniała się świetnym jak na tamte czasy 4-kanałowym dźwiękiem stereo.