A A A

Gra bez karty

PC Format 10/2013
Większość procesorów ma wbudowane układy graficzne, a ich wydajność rośnie szybciej niż samych procesorów. Ustępują kartom graficznym z prawdziwego zdarzenia, ale można pograć na nich w niektóre gry. Zatem wybraliśmy pięć tytułów, by sprawdzić możliwości układów zintegrowanych. Artur Wyrzykowski

Wyświetlanie grafiki w grach

Do sprawdzenia możliwości zintegrowanych z procesorami układów graficznych wykorzystaliśmy pięć gier: BioShock Infinite, Far Cry 3, SimCity, Tomb Raider oraz Need for Speed: Most Wanted. Choć gracze mają różne wymagania co do płynności i jakości wyświetlanej grafiki, zakładamy, że akceptowalny poziom wynosi 30 kl./s. Sprawdźmy, na jakiej grafice „pójdą” poszczególne tytuły.

BioShock Infinite

Ustawienia graficzne tej gry, takie jak antyaliasing, szczegółowość tekstur i przedmiotów czy detale związane z oświetleniem, można zmieniać ręcznie. Jednak producent gry przygotował sześć profili związanych z jakością grafiki: od jakości bardzo niskiej do doskonałej. Wystarczy wybrać rozdzielczość oraz jeden z profili i sprawdzić, czy gra działa wystarczająco płynnie, a jakość grafiki jest dobra.

W przypadku Radeona HD 8670D można sobie pozwolić na ustawienie grafiki nawet na poziomie wysokim, o ile wykorzystamy rozdzielczość HD (1366x768 lub zbliżoną) – grafika jest wyświetlana z szybkością 34 kl./s. W wyższych rozdzielczościach już takiej możliwości nie ma – przy HD+ (1680x1050) i Full HD optymalne jest ustawienie jakości niskiej – daje to odpowiednio 34 oraz 30 kl./s.

Intel HD Graphics 4600 również radzi sobie z tą grą w każdej rozdzielczości, jednak przy niższej jakości obrazu. W rozdzielczości HD można pozwolić sobie najwyżej na jakość niską (31 kl./s), natomiast w HD+ oraz Full HD można ustawić jedynie jakość bardzo niską, a grafika jest wyświetlana z szybkością 30 oraz 29 kl./s. Jednak nawet w takich ustawieniach gry jakość grafiki jest porządna.

Far Cry 3

Gra narzuca dość wysokie parametry karcie graficznej (GeForce GTX 560), więc jej uruchamianie na grafice zintegrowanej może wydawać się zadaniem dość karkołomnym, jednak jest możliwe. Również w przypadku tej gry jest do dyspozycji pięć predefiniowanych profili jakości (od niskiego po ultra).

Dodatkowo dostępny jest profil optymalny (na grafice zintegrowanej automatycznie włącza niskie ustawienia), a także profil osobisty, w którym gracz może ustawić kilka opcji związanych ze szczegółowością świata, oświetleniem itp. Zupełnie niezależnie od tego można ustawić wygładzanie krawędzi (MSAA, multisample anti-aliasing), ale na grafice zintegrowanej nawet nie warto tego próbować.

Radeon HD 8670D zapewnia szybkość wyświetlania grafiki w tej grze na poziomie 42 kl./s. Dotyczy to rozdzielczości HD, a także najniższej jakości obrazu i wyłączonego antyaliasingu. Można ustawić jakość średnią (co obniży płynność do 32 kl./s) albo włączyć antyaliasing (spadek do 28 kl./s). W wyższych rozdzielczościach prędkość wyświetlania wynosi najwyżej 27 kl./s (HD+) lub 24 kl./s (Full HD).

W wypadku zintegrowanej grafiki Intela nie ma mowy o graniu w jakimkolwiek trybie – szybkość dla trzech testowanych rozdzielczości wynosi 26, 17 oraz 15 kl./s.

NFS: Most Wanted

Gra nie ma ułatwienia w postaci profili związanych z jakością obrazu – wybrane ustawienia trzeba zmienić ręcznie. Na jakość obrazu (a także płynność grafiki) wpływają takie ustawienia, jak tekstury wysokiej rozdzielczości, rozmycie, okluzja otoczenia, poziom detali geometrii, poziom efektów wizualnych, a także detale związane z oświetleniem. Ostatnim ustawieniem jest super sampling – to nic innego, jak rodzaj antyaliasingu, który ma wygładzać krawędzie. Podobnie jak w Far Cry to technika, którą w przypadku zintegrowanych układów graficznych od razu można sobie darować.

AMD Radeon HD 8670D pozwala uruchomić Need for Speed na minimalnych ustawieniach w każdej rozdzielczości. W jakości HD zapewnia maksymalną prędkość wyświetlania na całkiem porządnym poziomie 51 kl./s. Można więc pokusić się o wyższe ustawienia – każde z nich „zabierze” 1–2 kl./s, ale da to całkiem dobry obraz o szybkości 35 kl./s. Włączenie supersamplingu obniży szybkość poniżej 30 kl./s. W wyższych rozdzielczościach i minimalnych ustawieniach uzyskasz 31 kl./s (HD+) oraz 31 kl./s (Full HD) – grać się da, ale grafika na pewno będzie wyglądała inaczej, niż wymyślili to twórcy programu.

W przypadku układów graficznych Intela da się grać właściwie tylko przy minimalnych ustawieniach i wyłączonych wszystkich efektach graficznych, niezależnie od rozdzielczości. Uzyskane wyniki to 34 kl./s (HD), 24 kl./s (HD+) oraz 20 fps 9 (Full HD).


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto