Graficzne efekty
GIMP w kolejnych odsłonach staje się coraz lepszy i bardziej przyjazny. O jego ogromnych możliwościach przekonali się ci, którzy mieli okazję go używać. Poznaj i ty potencjał tego programu w zakresie tworzenia i edycji grafiki bitmapowej.
Wiele osób wychodzi z założenia, że to, co jest darmowe, jest do niczego. W przypadku GIMP-a takie przekonanie to wielki błąd. Program ten nie odstaje aż tak bardzo od lidera zastosowań graficznych, jakim jest Photoshop. Spora część zarówno narzędzi, jak i technik pracy jest niemalże identyczna ze znanymi z tamtego programu. Dlatego warto pouczyć się pracy z GIMP-em, by w przyszłości można było bez problemów przejść na korzystanie z Photoshopa. W artykule prezentujemy dwa ciekawe efekty wykorzystywane przez poważne studia graficzne do uatrakcyjnienia ilustracji reklamowych. W przyszłości zaprezentujemy dodatkowe sztuczki pozwalające na manipulację obrazami i zapewniające zadziwiające efekty końcowe.
Odbicie przedmiotu w błyszczącej powierzchni
Często używanym przez studia graficzne trikiem, stosowanym w folderach reklamowych, jest dodawanie atrakcyjnego odbicia do prezentowanego produktu. Efekt ten stwarza wrażenie zdjęcia wykonanego na błyszczącej powierzchni i uatrakcyjnia fotografię.
Lustrzane odbicie
Na początek musisz uzyskać lustrzane odbicie grafiki podstawowej. W tym celu stwórz kopię warstwy, byś mógł na niej operować.
Krok 1
Otwórz w GIMP-ie zamieszczone na naszym krążku zdjęcie monety. Z przybornika wybierz Skalowanie . Teraz kliknij na monecie, a kiedy pojawi się wokół niej obramowanie, chwyć kursorem myszy lewy dolny róg i przytrzymując klawisz [Ctrl], przeskaluj monetę do 500 pikseli. Przytrzymanie przycisku [Ctrl] zagwarantuje ci skalowanie z zachowaniem proporcji.
Krok 2
Zmieniając skalę, obserwuj wskazania wielkości ilustracji w okienku Skalowanie. Gdy osiągnie zamierzoną wielkość, kliknij przycisk Przeskaluj.
Krok 3
Z przybornika wybierz narzędzie Przesunięcie i przesuń monetę w poziomie na środek ilustracji. Następnie przesuń ją lekko ku dołowi. W okienku Warstwy, Kanały, Ścieżki, Cofnięcie kliknij znajdujący się pod listą warstw przycisk Duplikuj warstwę, a zostanie utworzona kopia warstwy z monetą.
Krok 4
Z menu głównego wybierz kolejno: Warstwa, Przekształcenie, Odbij pionowo. Z przybornika wybierz narzędzie Przesunięcie. Kliknij na monecie i przytrzymując klawisz [Ctrl], przesuń kopię monety tak, by lekko stykała się z dolną krawędzią oryginału.
Krok 5
W tym kroku musisz zmienić wymiary granic warstwy, by wprowadzane efekty nie były przycinane i ograniczane do automatycznych wymiarów warstwy. Prowadziłoby to do niezbyt atrakcyjnych rezultatów. Dlatego w okienku Warstwy, Kanały, Ścieżki prawym przyciskiem myszy kliknij Kopia: Wklejona warstwa.
Krok 6
Z menu kontekstowego wybierz opcję Wymiary granic warstwy. W otwartym oknie zwiększ teraz szerokość oraz wysokość warstwy do 700 pikseli. Następnie kliknij przycisk Wyśrodkuj. W celu zastosowania zmian kliknij przycisk Zmień rozmiar.
Zanikanie odbicia
W tym warsztacie dodasz zanikanie do odbijanego obiektu. W ten sposób dodatkowo uatrakcyjnisz swoją ilustrację. Do uzyskania efektu zanikania konieczne będzie zastosowanie tzw. maski obrazu. Wyjaśniamy, jak się posługiwać maską.
Krok 1
Z menu głównego wybierz kolejno opcje: Filtry, Rozmycie, Rozmycie Gaussa.... W otwartym okienku w polu wpisz wartość 7. Pamiętaj, by ikona łańcucha miała taką postać złączenia, dzięki czemu wartość wpisywana w pierwszym polu zostanie automatycznie skopiowana do pola drugiego, tj. Pionowo. Następnie kliknij przycisk OK. Duplikat monety zostanie rozmyty.
Krok 2
W oknie Warstwy, Kanały, Ścieżki, Cofnięcie prawym przyciskiem myszki kliknij warstwę zawierającą duplikat monety. Z otwartego menu wybierz opcję Dodaj maskę warstwy. W otwartym okienku: Dodaj maskę warstwy powinna być zaznaczona opcja Biała (bez przezroczystości. Kliknij przycisk Dodaj.
Krok 3
Z przybornika wybierz narzędzie Gradient. Naprowadź kursor na dolną część rozmytej monety i przytrzymując klawisz [Ctrl] oraz lewy przycisk myszki, pociągnij prostą linię do jej końca. Kiedy puścisz klawisz myszki, maska zostanie wypełniona czarno-białym gradientem, pełniącym funkcję płynnego wyznacznika przezroczystości.
Krok 4
Naprowadź kursor na uzyskaną maskę warstwy i kliknij na niej prawym przyciskiem myszki. Z menu kontekstowego wybierz opcję Zastosuj maskę warstwy. Utwórz nową warstwę, klikając w oknie znajdujący się pod listą warstw przycisk Nowa warstwa.
Cień i tło
Ostatni etap tworzenia odbicia. Dodasz w nim realistyczny cień rzucany przez obiekt, a także tło pod ilustracją.
Krok 1
W otwartym okienku Nowa warstwa wpisz w polu Nazwa warstwy nazwę Tło, zaznacz w sekcji Tryb wypełnienia warstwy opcję Białe, a następnie kliknij OK. Naprowadź kursor na warstwę Tło, złap ją i przytrzymując lewy przycisk myszki, przesuń na sam dół stosu warstw.
Krok 2
Zaznacz warstwę Tło. Dodaj nową warstwę, klikając ikonę Nowa warstwa w oknie Warstwy, Kanały, Ścieżki, Cofnięcie. Otworzy się teraz okno Nowa warstwa. W polu Nazwa warstwy wpisz nazwę Cień, zaznacz w sekcji Tryb wypełnienia warstwy opcję Przezroczysty i kliknij OK. Nowo utworzona warstwa powinna się pojawić między warstwą tła a oryginalnej monety.
Krok 3
Z przybornika wybierz Pędzel. W oknie Pędzel kliknij ikonę Pędzel i wybierz największą miękką końcówkę. Zwiększ też skalę na 2, przesuwając suwak lub po prostu wpisując wartość w rubryczkę obok.
Krok 4
Przesuń kursor, tak aby obrysem dotykał obydwu monet. Kliknij lewym przyciskiem myszki, a zostanie utworzony jeden punkt. Teraz przytrzymaj klawisz [Shift] i przesuń kursor na prawą stronę monet, tak by znów dotykał ich krawędzi, ale z drugiej strony. Naciśnij lewy przycisk myszki. Zostanie utworzona czarna linia prosta.
Krok 5
Z menu głównego wybierz: Filtry, Rozmycie oraz Rozmycie Gaussa.... Otworzy się okienko, w którym ustaw Promień rozmycia na 60, wpisując taką wartość, i kliknij przycisk OK. W ten sposób zostanie utworzony cień widoczny między monetami.