SoftwareIdealna jasność

    Idealna jasność

    Maski jasności otworzą przed tobą nowe możliwości poprawiania zdjęć, na których oświetlenie poszczególnych partii kadru zepsuło ogólny efekt, prowadząc do uzyskania niepoprawnego kontrastu. W warsztacie pokazujemy, jak tworzyć kanały, które wykorzystasz jako gotowe maski jasności.

    Idealna jasność

    Dobrą fotografię często potrafi popsuć niefortunne oświetlenie kadru, skutkujące dużymi różnicami między jasnymi i ciemnymi fragmentami. Z tego typu problemem można spotkać się podczas wykonywania zdjęć pod słońce lub w przypadku zdjęć krajobrazowych, na których niebo jest często zbyt jasne w stosunku do pozostałych elementów widocznych w kadrze. Podstawowe operacje poprawiania krzywych, poziomów i kontrastu zdjęć nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty, ponieważ rozjaśnienia lub ściemnienia wymagają jedynie poszczególne fragmenty ujęcia. Skorygować oświetlenie pomaga łączenie zdjęć o różnej ekspozycji (tzw. HDR), ale nie zawsze dysponuje się kilkoma wersjami jednego ujęcia. W tej sytuacji warto poznać możliwości masek jasności tworzonych na podstawie kanałów obrazu. Dzięki nim unikniesz problemów z mieszaniem warstw i wymagającym precyzji łączeniem przejść.

    Tworzenie kanałów światła, cieni i półtonów

    Na początku musisz przygotować własne kanały w oparciu o jasne i ciemne elementy twojego kadru. W warsztacie pokazujemy, jak wykonać sześć kanałów – po trzy dla jasnych i ciemnych tonów. Wykorzystasz je później w charakterze masek dla warstw, które poddasz wygodnej modyfikacji kolorystycznej.

    Krok 1

    Z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrauz wskaż na dysku fotografię, na którą chcesz nałożyć efekt, w naszym przykładzie krajobraz-przed.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.

    Krok 2

    Wykonaj duplikat warstwy źródłowej, klikając ją prawym przyciskiem w okienku warstw i wybierając z menu Duplikuj warstwę.

    Obraz

    Krok 3

    Z menu Kolory wybierz opcję Destauracja i w otwartym okienku o tej samej nazwie zaznacz opcję Jaskrawość i kliknij przycisk OK.

    Obraz

    Krok 4

    Kliknij zakładkę Kanały znajdującą się obok zakładki warstw. Zobaczysz tu podstawowe kanały . Utwórz teraz nowy kanał niestandardowy. W tym celu przeciągnij np. kanał Niebieski do dolnego okna, poniżej napisu Blokowanie.

    Obraz

    Krok 5

    Kliknij prawym przyciskiem Kopia kanału niebieski i wybierz opcję Modyfikuj atrybuty kanału. W otwartym okienku, w polu Nazwa kanału, wpisz np. Swiatla1 i kliknij OK.

    Obraz

    Krok 6

    Wykonaj zaznaczenie całego obrazu, posługując się skrótem Ctrl+A, a następnie kliknij prawym przyciskiem myszy kanał Swiatla1, po czym wybierz opcję Odejmij od zaznaczenia. W ten sposób uzyskasz zaznaczenie, które zawiera wszystko poza kanałem ze światłem.

    Obraz

    Krok 7

    Z menu Zaznaczenie wybierz polecenie Zapisz do kanału. W okienku kanałów, nad warstwą Swiatla1, pojawi się utworzony kanał odwrotności. Zmień jego nazwę, analogicznie do punktu 5, nadając mu nazwę np. Cienie1.

    Obraz

    Krok 8

    Mając aktywne dotychczasowe zaznaczenie, ponownie odejmij kanał Swiatla1. W tym celu kliknij prawym przyciskiem kanał Swiatla1, z menu wybierz Odejmij od zaznaczenia i w menu Zaznaczenie kliknij opcję Zapisz do kanału. Nowemu kanałowi nadaj nazwę Cienie2 i przesuń kanał ponad kanałem Cienie1.

    Obraz

    Krok 9

    Ponów powyższy krok, jeszcze raz odejmując od zaznaczenia kanał Swiatla1. Utwórz w ten sposób kolejny kanał – Cienie3. Na koniec usuń zaznaczenie, korzystając ze skrótu Shift+Ctrl+A.

    Krok 10

    Masz już utworzone trzy kanały cieni i jeden kanał światła. Musisz teraz utworzyć jeszcze dwa kanały światła. Kliknij prawym przyciskiem kanał Swiatla1 i wybierz z menu Kanał na zaznaczenie, a następnie kliknij prawym przyciskiem kanał Cienie1 i wybierz z menu Odejmij od zaznaczenia. Następnie z menu Zaznaczenie wybierz opcję Zapisz do kanału i zmień nazwę kanału na Swiatla2, po czym umieść go na końcu listy.

    Krok 11

    Od aktualnego zaznaczenia odejmij raz jeszcze kanał Cienie1, klikając go prawym przyciskiem i wybierając Odejmij od zaznaczenia. Następnie z menu Zaznaczenie wybierz Zapisz do kanału, nadaj mu nazwę Swiatla3 i przesuń na koniec listy warstw. Następnie usuń zaznaczenie skrótem Shift+Ctrl+A.

    Obraz

    Tworzenie kanału półtonów

    Utworzyłeś już sześć kanałów, po trzy dla jasnych i ciemnych tonów. Teraz wykonaj kanał pośredni zawierający półtony.

    Krok 1

    W zakładce Kanały kliknij prawym przyciskiem kanał Swiatla1 i wybierz Kanał na zaznaczenie . Następnie kliknij prawym przyciskiem kanał Cienie1 i wybierz opcję Przetnij z zaznaczeniem.

    Obraz

    Krok 2

    Z menu Zaznaczenie wybierz Zapisz do kanału, nadaj mu nazwę Poltony1 i umieść kanał pomiędzy Swiatla1 a Cienie1. Okienko kanałów powinno wyglądać tak jak poniżej.

    Obraz

    Krok 3

    W sposób analogiczny możesz utworzyć jeszcze dwa kanały półtonów, korzystając z przecinania kanałów Swiatla2 i Cienie2 oraz przecinania kanałów Swiatla3 i Cienie3, tworząc analogicznie kanały półtonów o nazwach Poltony2 i Poltony3. Nie ma jednak takiej konieczności i możesz pozostać przy jednym podstawowym kanale półtonów.

    Wykorzystanie masek jasności w oparciu o kanały

    Dzięki utworzonym kanałom utworzysz maski jasności, które pozwolą na wygodną edycję kolorystyki poszczególnych fragmentów zdjęcia wymagających rozjaśnienia lub przyciemnienia.

    Krok 1

    Przejdź do zakładki warstw i wyłącz widoczność warstwy z desaturacją. Następnie wykonaj duplikat warstwy źródłowej i włącz jej widoczność. Okienko warstw powinno wyglądać tak:

    Obraz

    Krok 2

    Kliknij prawym przyciskiem utworzoną kopię warstwy i z menu wybierz Dodaj maskę warstwy . W oknie Dodanie maski warstwy zaznacz opcję Kanał i z rozwijanej listy wybierz jeden z kanałów, np. Cienie2, i kliknij Dodaj.

    Obraz

    Krok 3

    Masz już warstwę z gotową maską. W okienku warstw zaznacz kwadracik z miniaturką warstwy, (uważaj – nie zaznacz maski warstwy).

    Obraz

    Krok 4

    Z menu Kolory wybierz opcję Barwienie i w otwartym okienku ustaw położenie suwaków wg własnego uznania, na przykład w taki sposób jak poniżej i kliknij OK. Zwróć uwagę, jak zmieniła się kolorystyka.

    Obraz

    Krok 5

    Utwórz duplikat warstwy źródłowej. Następnie kliknij go prawym przyciskiem myszy, wybierz Dodaj maskę warstwy, w otwartym okienku zaznacz opcję Kanał, wybierz jeden z kanałów świateł, np. Swiatla2, i kliknij przycisk Dodaj.

    Obraz

    Krok 6

    W okienku warstw zaznacz kwadracik z miniaturką warstwy (uważaj, by nie została zaznaczona maska warstwy). Następnie z menu Kolory wybierz Barwienie i w okienku warstw zmodyfikuj położenie suwaków wg własnego uznania.

    Krok 7

    W sposób analogiczny spróbuj jeszcze modyfikacji kolorów pozostałych kanałów, które utworzyłeś, tj. Swiatla1, Swiatla3, Cienie1 i Cienie3.

    Krok 1

    Utwórz duplikat warstwy źródłowej i kliknij go prawym przyciskiem, po czym wybierz z menu Dodaj maskę warstwy.

    Krok 2

    W oknie dodawania maski warstwy zaznacz opcję Kanał, wybierz z listy Poltony1 i kliknij Dodaj.

    Obraz

    Krok 3

    W okienku warstw zaznacz kwadracik z miniaturką warstwy (uważaj, aby nie została zaznaczona maska warstwy). Następnie z menu Kolory wybierz Krzywe.

    Krok 4

    Zmodyfikuj krzywe, przesuwając lewy dolny punkt w prawo, i kliknij OK.

    Krok 1

    W naszym przykładzie fotografia krajobrazowa wymaga jeszcze poprawieniu kontrastu nieba. W tym celu utwórz duplikat warstwy źródłowej i dodaj od razu maskę warstwy, zaznaczając Kanał i wybierając kanał Swiatla1.

    Krok 2

    W okienku warstw zaznacz kwadracik z miniaturką warstwy. Z menu Kolory wybierz Poziomy i zmieniaj położenie wskaźników w sekcji Poziomy wejściowe aż do poprawienia kontrastu nieba. Kliknij OK.

    Obraz

    Krok 3

    W okienku warstw zaznacz maskę modyfikowanej warstwy i z przybornika wybierz narzędzie Gradient. Wybierz kolor czarny jako pierwszoplanowy, w zakładce Opcje narzędzia kliknij kwadracik z gradientem i z rozwiniętej listy wybierz piątą opcję od góry. Następnie kliknij kursorem w dolnej części obszaru roboczego i przeciągnij myszką w górę, do granicy horyzontu. W naszym przykładzie efekt wygląda tak jak poniżej.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie