Pierwszy robot
Choć mindstorms, tak jak każdy inny zestaw firmy Lego, zachęca do kreatywności i projektowania własnych konstrukcji, to na początku warto poznać sposoby łączenia elementów oraz instalacji i podłączania sensorów, korzystając z gotowych instrukcji. W pudełku są instrukcje dla czterech maszyn, ale na stronie producenta (http://mindstorms.lego.com/) można znaleźć dodatkowe instrukcje krok po kroku, jak zbudować rozmaite urządzenia. Najważniejsze jest to, że oprócz instrukcji łączenia elementów jest do klocków dołączony gotowy program, który można otworzyć w edytorze i od razu załadować do kontrolera. Dzięki temu przykładowi możesz lepiej zrozumieć, jak buduje się programy do kontrolera NXT, także poprzez modyfikacje dostarczonego kodu.
Wśród gotowych instrukcji są także przepisy na stworzenie zupełnie innych urządzeń, takich jak odtwarzacz muzyczny, analogowy zegarek itp.
Konstrukcje z sieci
Wiele gotowych instrukcji przygotowanych przez fanów można znaleźć w sieci, najłatwiej za pośrednictwem Google. Duża część projektów fanowskich to nie są wcale roboty, lecz rozmaite, często bardzo wyrafinowane automaty. Na przykład na stronie http://tiltedtwister.com/ jest przepis krok po kroku, jak złożyć z klocków i oprogramować maszynę, która ułoży za ciebie kostkę Rubika, rozpoznając i analizując jej układ za pomocą zamieszczonego w zestawie czujnika koloru. Sporo ciekawych, choć nie tak dokładnych, przepisów znajdziesz także na polskiej stronie poświęconej klockom mindstorms (http://mindstorms.pl/). Tam, oprócz ciekawych robotów, prezentowane są także zupełnie egzotyczne maszyny, jak np. urządzenie do rozdawania kart, które przyjmuje instrukcje za pośrednictwem kart perforowanych. W tym wypadku autor także udostępnił oprogramowanie w postaci kodu źródłowego, które można skopiować ze strony WWW.
Alternatywny firmware
Zaawansowanych projektów nie można napisać w dostarczonym w zestawie środowisku programistycznym. Ale to nie jest żadne ograniczenie, bo w internecie znajduje się wiele alternatywnych aplikacji do tworzenia programów dla kontrolera NXT, a także, co ważne, alternatywny firmware kontrolera, którym można zastąpić oprogramowanie dostarczone przez Lego.
Inteligentny klocek lego można programować np. za pomocą Javy, która jest standardem dla tworzenia oprogramowania w systemach wbudowanych. Do tego celu w klocku NXT trzeba zainstalować firmware LejOS (http://lejos.sourceforge.net/), który zawiera wirtualną maszynę niezbędną do uruchamiania programów w Javie. To rozwiązanie jest bardzo popularne na świecie wśród studentów informatyki i robotyki, którzy na początku studiów uczą się budować proste automaty, modelując je i programując właśnie za pomocą klocków lego mindstorms i kontrolera NXT.
Inny popularny firmware to Ch Mindstorms NXT Control Packag (http://iel.ucdavis.edu/projects/chmindstorms/), który pozwala pisać programy dla kontrolera w języku Ch. Z kolei pakiet NXTGCC (http://nxtgcc.sourceforge.net/) pozwala uruchamiać programy dla kontrolera przygotowane za pomocą bardzo popularnego, opensource’owego kompilatora GCC, który obsługuje wiele języków programowania, w tym C, C++ i Javę.
Dzięki tym alternatywnym wersjom firmware’u klocki, gdy trafią w ręce młodego miłośnika informatyki, nieprędko znajdą się na szafie, bo w miarę zdobywania kolejnych umiejętności, będzie mógł wykorzystywać zestaw w coraz to nowy sposób. Porad dotyczących alternatywnego firmware’u najlepiej szukać na forach miłośników mindstorms (http://mindboards.sourceforge.net/).