Aplikacje mobilne, szczególnie te najbardziej zaawansowane, które muszą wykorzystywać większość dostępnych zasobów każdego systemu (np. gry), powstają w środowiskach programistycznych przygotowanych z myślą o każdym systemie operacyjnym. Dla Androida jest to Java, dla iOS – Objective-C, a dla Windowsów – C#. Jeżeli aplikacja ma trafić na kilka platform, zazwyczaj koszty jej produkcji są niemałe.
Możliwe jest jednak wykorzystanie pewnych narzędzi i metod, które pozwalają stosunkowo łatwo wprowadzić aplikację na wszystkie powyższe systemy, nie pisząc jej „od początku”. Taki sposób przedstawia kurs dostępny na platformie Strefakursów.pl, „Wprowadzenie do tworzenia aplikacji mobilnych”, dostępny pod adresem www.pcformat.pl/u/3040. W oparciu o HTML5 i JavaScript powstaje aplikacja hybrydowa.
Jak to wygląda
Szkolenie składa się z ponad 100 filmów zgrupowanych w 15 rozdziałów oraz prawie 700 MB danych do pobrania. Oprócz tego samodzielnie trzeba pobrać jeszcze ok. 2 GB wskazanych aplikacji. Czas trwania pojedynczego filmu/lekcji wynosi od 2 do 10 minut, ale w sumie jest to ponad 9 godzin materiałów filmowych. Po każdym rozdziale następuje króciutki test sprawdzający zdobytą wiedzę.
Kurs kierowany jest do osób, które chcą zacząć swoją przygodę z tworzeniem aplikacji mobilnych.
Zgodnie z opisem kursu poznasz wszystkie wymienione technologie oraz, wraz z prowadzącym, stworzysz pierwsze programy krok po kroku, bez pośpiechu dowiadując się, jak zainstalować wszystkie potrzebne programy i aplikacje oraz jak je skonfigurować. Wprowadzenie niezbędnych definicji, omówienie, instalacja i konfiguracja środowiska zajmuje sporo czasu, ale kurs adresowany jest do początkujących i jak sam tytuł wskazuje, jest to „wprowadzenie”. W ostatnich kilku rozdziałach tworzone są już aplikacje, przedstawiane są interfejsy użytkownika i jest trochę samego pisania kodu.
Mimo że sama koncepcja aplikacji hybrydowej może być realizowana „na wszystkich platformach” i jest to w kursie kilkakrotnie powtarzane, szkolenie jest prowadzone w systemie Windows, a aplikacja budowana jest na Androida.
Czy kupić?
Wszystkie prezentowane w szkoleniu komponenty (Cordova, PhoneGap, Node.js itd.) są darmowe, mają strony internetowe z dokumentacjami i można odkryć je samodzielnie. Z drugiej strony próba poznania wszystkich narzędzi, ich konfiguracja oraz sposoby skutecznego wykorzystania mogą okazać się dość uciążliwe, zwłaszcza dla początkujących. Tutaj natomiast otrzymuje się wszystko ładnie podane, kursant prowadzony jest za rękę i z pomocą tworzy pierwszą apkę mobilną.
Przed zakupem można obejrzeć trzy przykładowe lekcje z kosztującego 89 zł kursu, co pozwala zainteresowanym uniknąć kupienia kota w worku.