Komponuj w pececie
LMMS jest zgodny z wieloma popularnymi formatami próbek dźwiękowych używanych do aranżacji muzyki na komputerze. Posiadacze kart dźwiękowych firmy Creative mogą korzystać z tzw. sound fontów dołączanych do oprogramowania, w które są wyposażane karty
Creative’a. Wielu twórców komputerowej muzyki korzysta również z tzw. wirtualnych instrumentów i efektów VST, plików PAT (tzw. GUS patches: format cyfrowych instrumentów opracowanych dla karty dźwiękowej Gravis Ultra-Sound), plików MIDI czy wykorzystywanego w linuksowym świecie multimediów formatu LADSPA.
LMMC potrafi obsłużyć wszystkie te formaty, a dodatkowo odczytywać i odtwarzać projekty audio zapisane w formacie FLP (Fruity Loops). Znajomość obsługiwanych formatów danych audio pozwoli łatwiej znaleźć odpowiednie próbki dźwiękowe, obejrzeć przykładowe projekty itp.
Instalacja programu LMMS jest względnie prosta, ale zawiera pułapkę. Przy domyślnych ustawieniach jest w systemie instalowany zupełnie zbędny dodatek: pasek narzędziowy Babylon 9, a także zmieniana jest domyślna wyszukiwarka w przeglądarce internetowej. Aby uniknąć tych niepotrzebnych modyfikacji, należy w jednym z etapów instalacji odznaczyć zaznaczone domyślnie pole wyboru Download and install Babylon 9. Dalsze etapy instalacji nie zawierają już pułapek. Po prostu potwierdzaj kolejne kroki, klikając Dalej.
rogram nie uruchamia się automatycznie po zakończeniu instalacji, ale umieszcza swój skrót w menu Start. Rozwiń zatem menu Start i kliknij skrót Linux MultiMedia Studio.
Podczas pierwszego uruchomienia zobaczysz komunikat informujący, że katalog roboczy dla programu jeszcze nie istnieje i program proponuje utworzyć go wewnątrz folderu przypisanego twojemu kontu w Windows: C:\Users\[nazwa_konta_użytkownika]\lmms\. Jeżeli na dysku systemowym masz wolne miejsce (wystarczy nawet 1 GB), możesz przystać na propozycję programu i kliknąć Tak. W przeciwnym wypadku możesz samodzielnie ustawić katalog roboczy programu, stosując się do wskazówek widocznych w komunikacie.
Zobaczysz teraz kolejne okno dialogowe Setup LMMS. Na razie nie zmieniaj w nim żadnych ustawień i zaakceptuj ustawienia domyślne, klikając OK. Zobaczysz jeszcze jedno okienko, informujące o tym, że zmiana większości ustawień wymaga ponownego uruchomienia programu. W naszym przykładzie jednak niczego nie zmienialiśmy, kliknij OK.
Jeżeli podczas pierwszego uruchomienia zobaczysz okno dialogowe Project 4ecovery, kliknij w nim przycisk OK.
Po chwili zobaczysz główne okno programu LMMS. Składa się ono z górnego poziomego paska menu głównego oraz dwurzędowego paska narzędziowego, bocznego (widocznego wzdłuż lewej krawędzi okna) paska przełączającego panele nawigacyjne oraz obszaru roboczego, który w domyślnej konfiguracji programu jest zajmowany przez szereg dodatkowych okienek:
Song Editor to miejsce, w którym umieszczasz i aranżujesz pętle dźwiękowe, ścieżki basu,
ścieżki perkusyjne itp. Całość składa się na gotowy utwór.
Beat+Bassline Editor pozwala na samodzielne zaprojektowanie ścieżki basu i ścieżki perkusyjnej dla tworzonego utworu
FX-Mixer to okno miksera audio umożliwiającego regulację głośności dla każdego kanału niezależnie. Oprócz tego w oknie tym widoczny jest panel umożliwiający dodawanie efektów specjalnych i ustawianie ich w łańcuchy.
W domyślnej konfiguracji w oknie Song-Editor widoczne są cztery elementy: niezależne ścieżki utworu. Element Default preset to przykładowy instrument (triple oscillator – prosty generator sinusoidalnych tonów), kolejne trzy to ścieżka próbki dźwiękowej Sample track, ścieżka linii basu lub perkusji Beat/Bassline 0 oraz ścieżka automatyki Automation track umożliwiająca dodawanie różnych efektów w czasie rzeczywistym.