Kopie bezpieczeństwa
Jak już wiesz, domyślnie program wykonuje backup wskazanego folderu w czasie, gdy aktywny jest wygaszacz ekranu. Jednak możesz uaktywnić ten proces ręcznie, kliknięciem prawym przyciskiem myszki ikony programu umieszczonej w zasobniku systemowym na pasku zadań, a następnie wybrać z menu kontekstowego pozycję Archiwizuj teraz.
Chcąc mieć dostęp do dodatkowych możliwości programu, dwukrotnie kliknij wspomnianą w poprzednim punkcie ikonę programu. W oknie Idle Time Backup uaktywnij zakładkę Ustawienia.
Prześledźmy funkcje, które można ustawić w zakładce Ustawienia. W sekcji Domyślne foldery docelowe, klikając przycisk Dodaj, możesz ustawić kilka folderów, do których program będzie archiwizował wskazane wcześniej dane. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że np. jeżeli dysk zewnętrzny, na którym zwykle zapisujesz kopie zapasowe, jest chwilowo niedostępny, program wykona kopie, zapisując je w innych, alternatywnych folderach. Jeżeli dodatkowo zaznaczysz pole wyboru Automatycznie przesuń foldery co i podasz określoną wartość czasu (w dniach), to program będzie rotacyjnie zmieniał docelowe foldery backupu co ustawioną przez ciebie liczbę dni. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że dzięki temu będziesz dysponował kilkoma wersjami archiwizowanych plików, dzięki czemu w razie potrzeby łatwiej „się cofniesz” do właściwej wersji potrzebnego dokumentu.
W sekcji Zarządzanie programem masz wpływ na to, czy Idle Time Backup będzie uruchamiany automatycznie podczas startu systemu. Jeżeli chcesz, by tak było, zaznacz pole wyboru Uruchom Idle Time Backup przy starcie. Zalecamy zaznaczenie tego pola. Dzięki temu backup będzie niemal w pełni zautomatyzowany i nie będziesz musiał pamiętać o uruchomieniu programu.
W sekcji Ustawienia procesu archiwizacji możesz zmienić domyślne ustawienie przeprowadzania backupu podczas aktywności wygaszacza ekranu, odznaczając pole wyboru Archiwizuj gdy działa wygaszacz ekranu, i zamiast tego ustawić program tak, by proces archiwizacji był uruchamiany o wskazanej przez ciebie porze. W tym celu kliknij Zaplanuj archiwizację.
W oknie Zaplanuj archiwizację kliknij przycisk Zaplnauj. Następnie w oknie: Zaplanuj terminy archiwizacji kliknij przycisk Nowy.
Puste dotychczas pola wypełnią się przykładowymi wartościami. Z listy Zaplanuj zadanie wybierz częstotliwość backupu (np. Codziennie) i ustaw godzinę rozpoczęcia. Uwaga! Jeżeli chciałbyś, aby zadanie backupu wykonywało się np. co drugi dzień, to na liście Zaplanuj zadanie pozostaw ustawienie Codziennie, a w sekcji Planowanie zadania codziennego ustaw wartość 2 dni. Kliknij OK, by zachować ustawienia.
Zobaczysz okno Zaplanowane archiwizacje, w którym musisz określić, w kontekście jakiego konta użytkownika zadanie backupu będzie uruchamiane oraz czy zadanie może być uruchamiane tylko wtedy, gdy jesteś zalogowany. Najlepszym rozwiązaniem jest zaznaczenie opcji: Wykonuj archiwizację także gdy użytkownik nie jest zalogowany. Podaj jeszcze swoje hasło (dwukrotnie) i kliknij OK.
W oknie Zaplanuj archiwizację w polu Bieżący stan zobaczysz wpis dotyczący ustawionego właśnie harmonogramu backupu. Kliknij Zamknij.