SoftwareKreskówka z peceta

    Kreskówka z peceta

    Tworząc prezentacje, strony internetowe, gry lub inne projekty, warto przygotować oprócz statycznej grafiki własną, niepowtarzalną animację. Pomoże w tym pełna wersja programu CrazyTalk Animator z naszej płyty.

    Kreskówka z peceta

    CrazyTalk Animator to aplikacja wyposażona w komplet niezbędnych narzędzi do łatwego tworzenia animacji. Pozwala dodawać do dwuwymiarowej animacji elementy 3D oraz obserwować tworzoną scenę pod dowolnym kątem, tak jak podczas tworzenia animacji trójwymiarowych. Modele w programie są oparte na animowanym, interaktywnym szkielecie, dzięki któremu możesz zmieniać wygląd poszczególnych elementów, doklejając do szkieletu wcześniej przygotowane grafiki, a następnie natychmiast wprawiać je w ruch. Dzięki szkieletowi możesz precyzyjnie animować dowolny element postaci, np. przedramię, dłoń, stopę, głowę, oraz osobno poszczególne elementy twarzy, tj. oczy, nos, usta itp. Gotową animację zapiszesz w pliku wideo, flash lub jako sekwencję obrazków. Program docenią osoby tworzące animacje, ilustratorzy oraz projektanci stron WWW i gier.

    Tworzenie sceny, dodawanie postaci oraz tła

    Prześledzimy podstawy obsługi programu, tworząc przykładową animację, na której będzie widać poruszającą się postać.

    Krok 1

    Po uruchomieniu programu zamknij planszę powitalną przyciskiem Close. Przejdź do bocznego panelu Content Manager i kliknij zakładkę Actor, następnie w środkowej części kliknij katalog Character.

    Krok 2

    W prawym panelu wybierz miniaturę jednej z gotowych postaci, złap ją myszką i nie puszczając lewego klawisza, przeciągnij ją i upuść w obszar sceny STAGE MODE. Postać zostaje umieszczona, jej rozmiary oraz położenie możesz dowolnie zmieniać za pomocą myszki.

    Krok 3

    Dodaną postać możesz zmodyfikować, np. zmienić jej głowę na inną, dostępną w bibliotece gotowych obiektów. W tym celu zaznacz postać w obszarze sceny, następnie przejdź do bocznego panelu Content Manager i kliknij zakładkę Actor, w środkowej części kliknij katalog Head oraz Morph-based. W prawym panelu wybierz miniaturę jednej z gotowych głów, i kliknij na niej dwukrotnie. Głowa zostaje zamieniona.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Kolejnym elementem, jaki dodamy do naszej sceny, będzie tło. Kliknij w tym celu zakładkę Scene. Potem w środkowej części kliknij katalog Background.

    Obraz

    Krok 5

    W prawym panelu wybierz mi niaturę jednego z teł, na przykład Stage złap je myszką i nie puszczając lewego klawisza, przeciągnij je i upuść w obszar sceny STAGE MODE. W wyświetlonym oknie kliknij przycisk Background. Tło zostaje dodane.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Tworzoną scenę możesz wzbogacić o dodatkowe elementy, np. dostępne w katalogu Props. W naszym przykładzie dodaliśmy do sceny (także metodą drag-and-drop) obrazek szafki dostępny w podkatalogu Office.

    Obraz

    Wprawianie postaci w ruch i dodawanie efektów specjalnych

    Zbudowana scena zawiera na razie tylko elementy statyczne. Czas ożywić naszego głównego bohatera.

    Krok 1

    Przejdź do bocznego panelu Content Manager i kliknij zakładkę Animation. Następnie w środkowej części kliknij katalog 2D, oraz 05_Dance.

    Obraz

    Krok 2

    Zaznacz postać w obszarze sceny, w prawym panelu wybierz miniaturę jednej z gotowych animacji, np. Ballet, i kliknij na niej dwukrotnie. Animacja zostaje dodana, postać zaczyna się poruszać. W ten sam sposób możesz dodać kolejne animacje, tworząc ich sekwencję. Aby ocenić dotychczasowy efekt pracy, kliknij przycisk Play na panelu sterowania pod obszarem sceny.

    Obraz

    Krok 3

    Kliknij ikonę Show Timeline (ikona z symbolem koła zębatego) lub naciśnij klawisz F3 na klawiaturze. Wyświetlisz w ten sposób panel, za którego pomocą na osi czasu możesz kontrolować czas trwania oraz moment rozpoczynania się i kończenia dodawanych animacji (przyciski 3D Motion oraz 2D Motion) oraz innych elementów, np. podkładu audio.

    Krok 4

    Po utworzeniu sekwencji animacji należy ustalić czas trwania całej sceny (domyślnie ma ona 2000 klatek). Jeśli chcesz, aby scena była krótsza, kliknij ikonę z symbolem lupki z minusem, celem oddalenia widoku na osi czasu. Gdy w polu widzenia znajdą się już wszystkie elementy animacji, złap myszką czerwony znacznik zakończenia trwania sceny i przesuń go na osi czasu do momentu zakończenia ostatniej animacji. Uruchom odtwarzanie przyciskiem Play i sprawdź, czy scena kończy się w odpowiednim miejscu i nie jest na końcu ucięta. Odtwarzanie możesz zapętlić, służy do tego ikona Loop.

    Krok 5

    Kolejne elementy, o jakie możesz wzbogacić animację, to efekty specjalne. Są one dostępne tradycyjnie w prawym panelu, pod zakładką SFX. Do wyboru masz: Object – obiekty graficzne, Text – obiekty graficzne, w które możesz wstawiać tekst, np. komiksowe dymki, oraz Sound – różnego rodzaju dźwięki. Wszystkie efekty specjalne dodaje się do animacji w standardowy sposób, klikając dwukrotnie na wybranej ikonie.

    Obraz

    Krok 6

    Program CrazyTalk Animator ma wyjątkową cechę, która pozwala edytować płaską animację w trzech wymiarach. Aby przełączyć się w tryb edycji 3D, kliknij przycisk 3D View.

    Krok 7

    W trybie 3D masz możliwość przemieszczania obiektów w trzech płaszczyznach (służą do tego kolorowe strzałki) oraz oglądania sceny pod dowolnym kątem – przyciski Camera Zoom, Camera Pan i Camera Rotate.

    Obraz

    Eksport animacji do pliku wideo lub do sekwencji obrazków

    Gdy animowana scena będzie gotowa, należy ją zapisać na dysku. Do wyboru masz kilka popularnych formatów wyjściowych.

    Krok 1

    Rozwiń menu Render i wybierz opcję Render Video. Wywołasz w ten sposób okno, którego zawartość jest podzielona na dwie zakładki: Video i Image.

    Obraz

    Krok 2

    Dzięki zakładce Video zapiszesz animację w postaci klipu wideo lub animacji flash. Odpowiedni format wyjściowy wybiera się z menu Format. Poniżej za pomocą suwaków możesz wyregulować stopień kompresji (im mniejsza kompresja, tym lepsza jakość animacji) i zmienić rozmiar ramki DVD – Frame Size.

    Obraz

    Krok 3

    W sekcji Export Range możesz określić zakres klatek animacji, jakie mają być eksportowane. Jeśli chcesz eksportować całą animację, wybierz opcję All. Aby uruchomić proces eksportowania animacji, kliknij przycisk Export Video i wskaż folder na dysku, na którym ma być zapisany plik.

    Obraz

    Krok 4

    Druga zakładka – Image, pozwala wyeksportować animację w postaci sekwencji pojedynczych klatek (obrazków), które następnie będzie można poddać dalszej edycji w innej aplikacji. Także tutaj z listy Format wybierasz format zapisywanych obrazków, określasz parametry dodatkowe, tj. jakość eksportowanej grafiki, rozmiar ramki i zakres animacji. W sekcji Looping Options opcją Forever możesz zapętlić animację. Eksport uruchomisz przyciskiem Export Image.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie