Kurs GIMP-a (cz. 35) uwydatnianie szczegółów fotografii
Jeśli chcesz uwydatnić szczegóły zdjęcia, użycie filtra wyostrzania wbrew pozorom nie jest najlepszą metodą. Znacznie lepsze efekty osiągniesz, stosując filtry rozmycia. Choć brzmi to zaskakująco, dzięki mieszaniu warstw i świateł naprawdę ci pomogą. Przekonaj się sam, wykonując ćwiczenie na podstawie poradnika.
Początkujący fotografowie, którym zależy na podkreśleniu detali fotografii, w programach graficznych stosują zazwyczaj wyłącznie podstawowy filtr wyostrzania. Nie jest to jednak najlepsza droga do uzyskania wyraźnej fotografii, bowiem taka zabawa często kończy się przeostrzeniem detali, w wyniku którego na zdjęciu powstają zniekształcenia krawędzi i niepotrzebny szum, a zdjęcie wygląda po prostu nienaturalnie. Jeżeli zależy ci na profesjonalnym podkręceniu kontrastu i wyostrzeniu fragmentów obrazu, powinieneś zastosować filtry, które z pozoru są nieprzydatne podczas takich operacji. Opisywany w tym warsztacie zabieg uwydatnienia szczegółów pozwoli uzyskać efekty kolorystyczne zbliżone do fotografii HDR, a tego typu efekty często stosowane są w różnych reklamach zdjęciowych. Podczas wykonywania ćwiczenia przydatna będzie wtyczka G’MIC, której wybrane możliwości opisywaliśmy już w kilku poprzednich częściach kursu. Jeśli jeszcze jej nie masz, zainstaluj ją zgodnie ze wskazówkami z archiwalnych odcinków kursu.
Uwydatnianie szczegółów fotografii
W warsztacie pokazujemy dwie metody rozmywania fotografii – z zastosowaniem tradycyjnego filtru dostępnego w zasobach GIMP-a, tj. rozmycia Gaussa, oraz z wykorzystaniem wtyczki G’MIC i filtra Smooth. Zachęcamy do wypróbowania obu metod rozmycia i porównania rezultatów oraz do modyfikacji poszczególnych parametrów obu filtrów według własnego uznania. Choć końcowe efekty mogą być do siebie zbliżone, praca dodatkowej wtyczki jest dokładniejsza.
Krok 1
Z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku fotografię, na którą chcesz nałożyć efekt, w naszym przykładzie zrodlowe.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.
Krok 2
Wykonaj duplikat warstwy źródłowej, klikając ją prawym przyciskiem w okienku warstw i wybierając z menu Duplikuj warstwę.
Krok 3
Z menu Kolory wybierz opcję Inwersja, aby odwrócić kolory skopiowanej warstwy. W naszym przykładzie efekt wygląda tak:
Krok 4
Teraz musisz delikatnie rozmazać warstwę z odwróconą kolorystyką. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Najprostszą metodą jest zastosowanie filtra rozmycie Gaussa. Aby to zrobić, z menu Filtry wybierz kolejno Rozmycie i Rozmycie Gaussa.
Krok 5
Zostanie otwarte okienko o tej samej nazwie. Następnie wprowadź odpowiednie wartości dopasowane do wielkości zdjęcia źródłowego i kliknij OK. W naszym przykładzie szerokość fotografii wynosi 3000 pikseli, więc promień rozmycia otrzymał wartość 12.
Krok 6
Aby zobaczyć rezultat rozmycia, zmień warstwy na Miękkie światło. W naszym przykładzie zdjęcie wygląda tak:
Krok 7
Spróbuj teraz wykonać efekt rozmycia za pomocą wtyczki G’MIC. W ten sposób porównasz obie możliwości i wybierzesz lepszy rezultat. Na początku wyłącz widoczność skopiowanej warstwy i wykonaj duplikat warstwy źródłowej, a następnie wykonaj inwersję kolorów skopiowanej warstwy – tak jak w kroku 3.
Krok 8
Z menu Filtry wybierz G'MIC. Następnie w otwartym oknie wtyczki G’MIC, w sekcji Available filters, odszukaj na liście i rozwiń grupę Repair, po czym wybierz opcję Smooth [bilateral]. W parametrach filtra Smooth [bilateral] ustaw położenie suwaków jak w naszym przykładzie. Kliknij OK.
Krok 9
Zauważ, że detale warstwy z odwróconymi kolorami zostały mocno rozmyte. Teraz zmień Tryb warstwy na Miękkie światło i zobacz, jak uwydatnią się szczegóły. Porównaj wygląd obu warstw z rozmyciem. Prawdopodobnie znacznie lepszy efekt uzyskałeś za pomocą wtyczki G’MIC.
Wyostrzanie detali
W końcowej fazie wyostrzania szczegółów zdjęcia niezbędne będzie zastosowanie filtra Blend, który jest dostępny w zasobach wtyczki G’MIC. Utworzysz w ten sposób nową warstwę w oparciu o dotychczas widzialne warstwy.
Krok 1
Ponownie wywołaj okno filtrów wtyczki G’MIC, wybierając z menu Filtry opcję G'MIC.
Krok 2
W sekcji Available filters odszukaj i rozwiń grupę Layers, po czym wybierz z niej pozycję Blend [standard]. Następnie w wyświetlonym oknie rozwiń listę Mode i wskaż na niej opcję Vivid light.
Krok 3
Zanim klikniesz przycisk OK, zwróć uwagę na zawartość sekcji Input\Output. Rozwiń pierwszą listę i wybierz All visibles. Z drugiej listy wybierz New layer(s). Teraz możesz już wcisnąć OK.
Krok 4
Powstała nowa warstwa, która w naszym przykładzie wygląda tak jak poniżej. W twoim przypadku nowa warstwa może mieć zupełnie inne barwy – zależy to od kolorystyki zdjęcia źródłowego.
Krok 5
Zmień Tryb warstwy na Pokrywanie. Uzyskany efekt wygląda tak:
Krok 6
Możesz wyłączyć widoczność warstwy z inwersją kolorów, a wtedy rezultat będzie wyglądał tak jak niżej. Jeśli uważasz, że efekt wyglądał lepiej, kiedy była widoczna warstwa z inwersją kolorów, przywróć jej widoczność, ale zmniejsz poziom krycia do wartości 35. W naszym przykładzie rezultat końcowy wygląda tak jak na drugimi obrazku.