Czym jest laser?
Laser to urządzenie generujące uporządkowaną wiązkę światła o właściwościach określonych przez rezonator.
Dzięki układowi luster oraz rozmaitych elementów wpływających na wyjściowy charakter wiązki uzyskiwane jest światło w zakresie od podczerwieni do ultrafioletu.
Jest ono spójne (każde użycie danego urządzenia da ten sam efekt) oraz spolaryzowane. Moc oraz gęstość energii wiązki lasera również są regulowane przez rezonator.
Lasery impulsowe
– Współczesne optyczne systemy transmisji danych wykorzystują jako źródła promieniowania głównie lasery pracy ciągłej. Mają one bardzo dużą szybkość transmisji, sięgającą dziesiątek Gb/s. Jednak lasery impulsowe mogą generować impulsy o kilkadziesiąt razy większej mocy, co automatycznie przekłada się na większy zasięg transmisji bądź na utrzymanie transmisji w dużo trudniejszych warunkach atmosferycznych – mówi Tadeusz Drozd. –Lasery to nie tylko komunikacja na duże odległości, przeznaczona do przesyłu wielkich ilości danych. Można z nich skorzystać w sytuacjach kryzysowych, jako trudny do „podsłuchania” komunikator – dodaje.
Raport CISCO
Raport CISCO dotyczący prognoz ruchu sieciowego jest doskonałym dowodem na konieczność ulepszenia metod transmisji danych. Zgodnie z obliczeniami światowego lidera IT do roku 2021 liczba użytkowników internetu wzrośnie do 4,6 miliarda osób, co będzie stanowiło aż 58 proc. globalnej populacji. Będziemy też używali większej liczby urządzeń, na osobę przypadnie aż 3,5 sztuki, podczas gdy obecnie wskaźnik ten wynosi około 2,3 na osobę. Dodatkowo dynamicznie rozwija się sektor IoT: połączenia między urządzeniami codziennego użytku już niedługo będą stanowić aż 5 proc. całkowitego ruchu w sieciach IP! Tymczasem sami użytkownicy internetu zapragną możliwości płynnego przesyłania coraz większych pakietów danych. Zgodnie z raportem nagrania wideo w 2021 roku będą stanowiły miażdżące 80 proc. przesyłanych danych! Ma to związek z coraz większą popularnością nowych form rozrywki – w tym transmisją obrazu na żywo. Zaraz za nią wielkimi krokami zbliżają się coraz popularniejsze VR i AR. Dane generowane przez wirtualną rzeczywistość osiągną do 2021 roku około 1 proc. całkowitego ruchu sieciowego związanego z rozrywką.