A A A

Latający komputer

PC Format 1/2013
Boeing 787 jest wyposażony w nowoczesną elektronikę. Ma na pokładzie system komputerowy z szybką siecią, komunikujący się ze światem za pomocą łącza satelitarnego. A w każdym siedzeniu pasażerskim jest zainstalowany minikomputer z aplikacjami rozrywkowymi, które umilą wielogodzinny lot. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Sterowanie atmosferą

Zaawansowane elektroniczne kontrolery atmosfery w kabinie pasażerskiej pozwalają dostosować dopływ powietrza z zewnątrz samolotu do liczby pasażerów. Nowoczesne oświetlenie diodowe umożliwia dobranie barwy i natężenia światła do pory dnia i czynności w kabinie, dzięki czemu łatwiej znieść zmianę czasu.

Sieć

W samolocie jest sieć kablowa. Kluczowe elementy systemu są oddzielone firewallem od sieci i terminali w kabinie pasażerskiej. Oprócz czujników, jednostek obliczeniowych i urządzeń w kabinach, w sieci są serwery plików. Samolot ma też sieć Wi-Fi, z której mogą korzystać technicy obsługujący maszynę.

Zintegrowana awionika

Wszystkie komputery używane do pilotażu są traktowane jako jeden zintegrowany system, w którym działają aplikacje pisane we wspólnym API (nawigacja, sterowanie urządzeniami, monitorowanie, autopilot itp). Zwiększa to niezawodność, bo rolę zepsutego modułu sprzętowego może przejąć inny.

Minielektrownia

Ze względu na dużą liczbę systemów elektrycznych i elektronicznych w samolocie niezbędne jest odpowiednie zasilanie. Dlatego nowe silniki generują 1 megawatt energii (zasilanie zaspokajające potrzeby kilkuset domów) w porównaniu do 60 kilowatów w samolotach poprzedniej generacji.

System rozrywki pasażera

Każdy pasażer ma własny ekran, na którym może oglądać wybrane przez siebie filmy, słuchać muzyki, grać i śledzić parametry lotu. Jest też gniazdo USB do zasilania własnej przenośnej elektroniki, co jest świetnym pomysłem, bo żadna bateria nie wytrzyma np. oglądania filmów na smartfonie przez 10 godzin lotu.

Nowoczesny kokpit

Większość informacji w kokpicie jest prezentowana na wielofunkcyjnych, 15-calowych wyświetlaczach LCD. Dodatkowo piloci mają przezroczyste wyświetlacze HUD, które pomagają kontrolować samolot w locie w chmurach czy lądowaniu we mgle. Na osobnych ekranach są też dostępne instrukcje i plan lotu.

Świadomość sytuacyjna

Samolot ma programowalny system CISS 2100 monitorujący otoczenie. Łączy on funkcje urządzenia TAWS, wykrywającego zbliżenie do przeszkody terenowej, TCAS – zapobiegającego kolizji w powietrzu, i radaru pogodowego umożliwiającego omijanie stref burzowych. Dane z sensorów trafiają światłowodem do jednostki obliczeniowej, skąd w postaci zintegrowanego obrazu otoczenia trafiają na wyświetlacz w kokpicie.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto