Co się zmieniło
|
W kolejnej generacji aparatów cyfrowych zwiększyła się rozdzielczość niektórych matryc. W ostatnim teście, w PC Formacie 07/2008, aparaty miały matryce o rozdzielczości 8–10 mln pikseli. Dziś jest to 10–12 mln pikseli. Nie przekłada się to na lepszą jakość zdjęć. Za to większość nowych aparatów ma funkcję wykrywania twarzy i optyczną stabilizację obrazu. Coraz więcej modeli rejestruje filmy w rozdzielczości HD (1280x720). Staje się też możliwe bezpośrednie podłączenie aparatu do telewizora przez złącze HDMI.
|
Podsumowanie testu
Przetestowaliśmy 16 modeli aparatów w cenie od 700 do 2000 zł. Aparaty zostały podzielone na dwie grupy: klasyczne, małe kompakty oraz zaawansowane modele z dużym zoomem (10–20x). Stąd znaczne zróżnicowanie cen testowanych modeli.
Obraz idealny
Pod względem jakości zdjęć w kategorii kompaktów najlepiej zaprezentowała się Praktica Luxmedia 12-XS. Wysokie noty otrzymały zarówno zdjęcia plansz testowych, jak i fotografie oceniane subiektywnie. Co ciekawe, jest to jednocześnie najtańszy aparat fotograficzny naszego zestawienia. Ocena jest jak najbardziej zasłużona, ponieważ producent popracował nad sprzętem i w porównaniu do poprzednich modeli poprawił dosłownie wszystkie parametry zdjęć.
Natomiast nieco gorzej wypada sama obsługa aparatu Praktica – inne modele są znacznie wygodniejsze i lepiej wykonane.
W grupie zaawansowanych kompaktów najlepsze zdjęcia zapewnia model Sony Cyber-shot DSC-H50. Aparat otrzymał wysokie noty zarówno za realne fotografie, jak i parametry zmierzone na planszach testowych. Równie wysokie oceny za jakość fotografii uzyskały aparaty z trzech kolejnych miejsc: Panasonic Lumix DMC-FZ28, Canon PowerShot SX10 IS oraz Canon PowerShot SX100 IS.
Możliwości
W tańszych aparatach z reguły podstawowym trybem pracy jest tryb automatyczny, w którym aparat sam dobiera odpowiedni profil fotografowania – użytkownik tylko naciska spust migawki. Jednak każdy z testowanych modeli ma też tryb Program, który często bywa ukryty pod innymi nazwami. Umożliwia on ręczną regulację niektórych parametrów, np. czułości, balansu bieli itp. Wyjątek stanowi Luxmedia 12-XS, która ma tryby półautomatyczne, a nawet tryb w pełni manualny, pozwalający na samodzielne ustawienie przysłony i czasu ekspozycji.
Droższe kompakty z dużym zoomem optycznym pod względem możliwości bardziej przypominają lustrzanki, więc zapewniają zwykle tryby półautomatyczne i manualne. Wyjątkiem są aparaty Panasonic DMC-TZ5 i Olympus µ 9000, które się zakwalifikowały do kategorii aparatów zaawansowanych jedynie dzięki dużemu, 10-krotnemu zoomowi optycznemu.
Nowością wśród kompaktów jest możliwość nagrywania filmów w trybie 720p (1280x720 pikseli), bo filmy o mniejszej rozdzielczości, 640x480 albo 320x240, można było nagrywać już wcześniej. Filmy w trybie 720p pozwala rejestrować aż 5 testowanych modeli, chociaż należy pamiętać, że jest to tylko funkcja dodatkowa.
Do zadań specjalnych
Wśród testowanych modeli ciekawostkę stanowią dwa modele: Olympus µ Tough 6000 oraz Pentax Optio W60. Obudowy tych modeli zostały tak skonstruowane, aby wytrzymywały pracę w niekorzystnych warunkach: w niskich temperaturach, wysokim zapyleniu lub były odporne na zamoczenie. Aparat taki można zabrać na plażę bez obawy, że piasek lub wilgoć spowoduje jego uszkodzenie.
Co więcej, te dwa aparaty pozwalają bez dodatkowych zabezpieczeń robić zdjęcia pod wodą, do głębokości 3–4 metrów, choć wodoszczelność ogranicza się do kilkudziesięciu minut. Dodatkowym atutem Olympusa jest wysoka jakość zdjęć. Z kolei urządzenie firmy Pentax ma automatyczną migawkę wyzwalaną uśmiechem fotografowanej osoby.