Makieta i planeta
Korzystając z narzędzi i filtrów wbudowanych w program GIMP, możesz sporządzić z jednej fotografii miniaturową makietę miasta lub kompozycję przypominającą planetę widzianą z kosmosu. Pokazujemy, jak takie efekty uzyskać.
Bieżący odcinek naszego kursu GIMP-a składa się z dwóch części. Za pomocą pierwszego poradnika w magiczny sposób zmienisz zdjęcie miasta w miniaturową makietę urbanistyczną. W drugim warsztacie pokazujemy, jak przygotować manipulację fotograficzną, w której wyniku powstanie obraz planety przypominającej Ziemię. W obu przypadkach do wykonania projektu potrzebujesz tylko jednego, odpowiednio dobranego zdjęcia. Efekty będą ciekawe i zaskakujące, a zarazem nieprzewidywalne. Wszystko zależy od dobranych kadrów. Do wykonania projektów może się przydać wiedza zdobyta w poprzednich częściach kursu, dzięki której dodatkowo poprawisz i wzbogacisz przerabiane fotografie.
Zmienianie zdjęcia miasta w miniaturową makietę
Przed uruchomieniem programu przygotuj zdjęcie, które chcesz zmodyfikować. Potrzebujesz ujęcia z wysokiego kąta, najlepiej kadru „z góry” lub z lotu ptaka. Zalecamy, aby była to fotografia miejska lub krajobrazowa, bo na takich ujęciach najlepiej widoczny będzie efekt miniaturyzacji, tzw. efekt tilt-shift.
Krok 1
Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. Teraz w oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie miasto.jpg, i kliknij Otwórz.
Krok 2
Po wczytaniu obrazu warto powiększyć go do rzeczywistych rozmiarów pliku dla ułatwienia obserwacji tworzonego efektu. W tym celu w dolnej części okna programu rozwiń listę widoczną obok nazwy pliku i wybierz z niej 100%.
Krok 3
Wykonaj dwie kopie warstwy tła. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na widocznej warstwie, w naszym przykładzie miasto.jpg, i z podręcznego menu wybierz Duplikuj warstwę. Następnie kliknij dwukrotnie na nazwie duplikatu warstwy i nadaj jej nazwę rozmycie. Ponownie powiel utworzoną warstwę, ale tej przypisz nazwę wyostrzenie. Okienko warstw powinno wyglądać tak jak na poniższym obrazku.
Krok 4
Wyłącz na razie widoczność warstwy wyostrzenie, kilkając ikonę z symbolem oka obok tej warstwy.
Krok 5
W oknie warstw zaznacz warstwę rozmycie, klikając na niej kursorem myszy. Następnie wybierz z menu programu kolejno opcje: Filtry, Rozmycie i Rozmycie Gaussa.
Krok 6
W otwartym okienku Rozmycie Gaussa, w sekcji Promień rozmycia wpisz w polach Poziomo i Pionow np. wartość 15. Promień powinien być dostosowany do wielkości zdjęcia źródłowego, dlatego dostosuj ten parametr według własnych potrzeb. Po zaznaczeniu opcji Podgląd zobaczysz w niewielkim okienku podgląd rozmycia dla wybranych parametrów. Kliknij OK, aby zatwierdzić swój wybór i zamknąć okienko. W naszym przykładzie efekt wygląda na razie tak:
Krok 7
Włącz widoczność warstwy wyostrzenie kliknięciem pierwszego białego kwadracika. Następnie zaznacz warstwę wyostrzenie, klikając na niej kursorem myszy.
Krok 8
Dodaj delikatne wyostrzenie fotografii, wybierając z menu kolejno opcje: Filtry, Uwydatnianie, Maska wyostrzająca.
Krok 9
W okienku Maska wyostrzająca dostosuj suwaki Promień i Rozmiar. W naszym przykładzie ustawiliśmy następujące wartości (patrz obrazek). Zatwierdź ustawienia przyciskiem OK.
Krok 10
Po nałożeniu efektu wyostrzenia kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwie wyostrzenie i z rozwiniętego menu wybierz Dodaj maskę warstwy. W otwartym okienku wybierz opcję Czarna i kliknij OK.
Krok 11
Po zaakceptowaniu warstwa z wyostrzeniem robi wrażenie niewidocznej. To skutek nałożenia maski z kolorem czarnym (dającym pełną przezroczystość). Teraz z przybornika narzędzi wybierz Gradient. Nie zmieniając szczegółowych parametrów, przytrzymaj wciśnięty klawisz [Ctrl] i kliknij kursorem mniej więcej w połowie zdjęcia, przeciągnij kursor delikatnie w dół i zwolnij przycisk myszy. Twoje zdjęcie powinno być do połowy rozmyte.
Krok 12
Następnie kliknij w zakładce Opcje narzędzia kwadracik z gradientem i z listy wybierz piątą od góry opcję. Teraz możesz rozmyć delikatnie zdjęcie od dołu. Przytrzymując wciśnięty klawisz [Ctrl], kliknij kursorem myszy przy dolnej krawędzi zdjęcia i przeciągnij delikatnie w górę.
Krok 13
Efekt miniaturowej makiety jest już gotowy. Możesz pomniejszyć stopień powiększenia w oknie programu, aby zobaczyć zdjęcie w całości. W naszym przykładzie wygląda to tak jak na poniższym obrazku. Korzystając z poprzednich części kursu, możesz dodatkowo poprawić kolorystykę przerabianej fotografii.
Zapisywanie projektu
Przygotowane zdjęcie zapisz na dysku w formacie GIMP-a, dzięki czemu będziesz mógł je w przyszłości edytować i pracować w nim na warstwach. Następnie wyeksportuj obraz do formatu JPG, i już możesz wysłać go znajomym.
Krok 1
Jeżeli uzyskane efekty są zadowalające, zapisz swój projekt na dysku. Aby móc powrócić do edycji warstw, wybierz z menu Plik opcję Zapisz jako.
Krok 2
W okienku Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę dla projektu, np. miasto.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.
Krok 3
Aby wyeksportować plik jako obraz JPG, wybierz z menu Plik opcję Wyeksportuj. W otwartym oknie wpisz teraz nazwę, np. miasto_makieta.jpg, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz JPEG. Zapisz obraz przyciskiem Wyeksportuj.
Krok 4
Pojawi się jeszcze okienko Eksport obrazu jako JPEG. Ustaw suwak Jakość na wartość 100, aby uzyskać najlepszą jakość fotografii, i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.
Tworzenie własnej planety z jednej fotografii
W tym warsztacie pokazujemy, jak zmodyfikować fotografię, aby uzyskać efekt planety. Przygotuj dowolne zdjęcie. Najlepiej, aby był to jakiś kraj- obraz, na którym widoczne jest niebo, a obiekt centralny ma dookoła sporo wolnej przestrzeni. Wykorzystaliśmy zdjęcie wykonane podczas wakacyjnej wycieczki do Nowego Jorku.
Krok 1
Uruchom GIMP-a i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie jest to krajobraz.jpg, i kliknij przycisk Otwórz. Następnie utwórz kopię warstwy, kliknij na niej prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Duplikuj warstwę.
Krok 2
Z przybornika narzędzi wybierz Kadrowanie, z zakładki Opcje narzędzia rozwiń listę Bez prowadnic i wybierz z niej pozycję Wyśrodkowane linie. Następnie wykadruj obrazek w taki sposób, aby prowadnice były skierowane do środka obiektu – jak w naszym przykładzie. Powinieneś zostawić mniej więcej tyle samo przestrzeni wolnej od obiektu na górze i na dole fotografii. Aby zatwierdzić proces kadrowania, kliknij na fotografii.
Krok 3
Do uzyskania efektu planety potrzebujesz kwadratowego obszaru roboczego. Aby przeskalować obraz, wybierz z menu Obraz opcję Skaluj obraz i w oknie Skalowanie obrazu, w sekcji Wymiary obrazu kliknij ikonę łańcucha, aby wyłączyć skalowanie zgodne z proporcjami. Następnie zanotuj wartość z pola Szerokość i wpisz taką samą w pole Wysokość, w naszym przykładzie jest to 4000x4000. Kliknij przycisk Przeskaluj.
Krok 4
Teraz wykorzystamy filtr współrzędnych polarnych. Z menu Filtry wybierz kolejno Zniekształcenia oraz Współrzędne polarne.
Krok 5
Następnie w okienku Współrzędne polarne przesuń suwak Głębia okręgu w procentach maksymalnie w prawo do wartości 100, a suwak Przesunięcie kąta ustaw pośrodku na wartości 180. Odznacz pole przy opcji Odwzorowanie od góry i kliknij OK.
Krok 6
Wstępny efekt jest już widoczny, ale w jednym miejscu jest dostrzegalne łączenie krawędzi obrazu, które trzeba zatuszować. Powiel warstwę, klikając prawym przyciskiem myszy na widocznej warstwie, i z menu wybierz Duplikuj warstwę. Teraz przesuń warstwę o tyle stopni, ile potrzeba na przykrycie łączenia, ale tak, by nie przysłonić go obiektami. Z menu Warstwa wybierz Przekształcenie i Dowolny obrót. W naszym przykładzie w okienku Obrót, w polu Kąt wpisaliśmy wartość -35. Po wprowadzeniu odpowiedniej wartości kliknij Obróć.
Krok 7
Kliknij prawym przyciskiem myszy na utworzonej warstwie i z kontekstowego menu wybierz Dodaj maskę warstwy. W nowo otwartym oknie, w sekcji Początkowa maska warstwy wybierz opcję Biała i kliknij Dodaj.
Krok 8
Z przybornika wybierz teraz narzędzie Gra dient, kliknij kursorem myszy na krawędzi planety w miejscu łączenia brzegów i przeciągnij gradient od zewnętrznej krawędzi do środka obiektu.
Krok 9
Następnie z przybornika wybierz Pędzel, dopasuj odpowiednio jego wielość i delikatnie zamaluj pozostałe elementy, na których widać łączenia. Jeżeli spod spodu przebija niechciany fragment warstwy, wciśnij na klawiaturze klawisz [X], by zmienić kolor pędzla, i domaluj na masce odpowiednie fragmenty, którymi przykryjesz przebijającą warstwę. O pracy na maskach pisaliśmy w trzeciej części kursu (archiwalny artykuł możesz przeczytać na naszej stronie pod adresem http://pcformat.pl/u/520). Dla zwiększenia precyzji powiększ obraz w obszarze roboczym, wybierając z menu Widok opcję Powiększenie i opcję np. 1:2 (50%).
Krok 10
Na koniec możesz jeszcze wykadrować obraz w taki sposób, aby nie było widać białych przestrzeni dookoła. W tym celu z przybornika wybierz Kadrowanie i wykonaj zaznaczenie w taki sposób, jak w naszym przykładzie. Aby uzyskać zaznaczenie kwadratowe, przytrzymaj wciśnięty klawisz [Shift] i po dopasowaniu wszystkich krawędzi kliknij na środku obrazka w celu zakończenia kadrowania. W zależności od wybranej fotografii źródłowej krok ten może przynieść lepszy lub gorszy efekt końcowy.
Zapisywanie obrazu
Swój projekt możesz już zapisać. Najpierw zalecamy zapisanie w formacie XCF, a dopiero później wyeksportowanie obrazu do pliku JPEG.
Krok 1
Z menu Plik wybierz opcję Zapisz jako. W okienku Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę dla projektu, np. planeta.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.
Krok 2
Jeżeli chcesz wyeksportować plik jako obraz JPG, z menu Plik wybierz Wyeksportuj. W otwartym oknie Eksport obrazu wpisz nazwę np. miasto_makieta.jpg, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz JPEG. Zapisz obraz przyciskiem Wyeksportuj.
Krok 3
Pojawi się jeszcze okienko Eksport obrazu jako JPEG. Ustaw suwak Jakość na wartość 100, aby uzyskać najlepszą jakość fotografii, i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.