Miliony klientów czekają
Największym gigantem handlu na świecie jest AliExpress – każdego roku bije rekordy sprzedaży, szczególnie w chiński „dzień singla”, czyli 11 listopada. W ubiegłym roku w ten jeden dzień sprzedano towary za kwotę 14 mld dolarów (naprawdę, w ciągu jednej doby!).
Największy polski serwis Allegro też notuje obroty rzędu 14 miliardów, ale nie dolarów, lecz złotych, i nie w ciągu doby, lecz rocznie . Nie ma więc porównania, ale i tak codziennie kupujący przelewają na konta sprzedawców kilkadziesiąt milionów złotych. Niemal każdy polski sprzedawca wie, że bez Allegro nie dotrze do polskiego odbiorcy, a jednak jest alternatywa, i to nie jedna.
Oczywiście dla każdego na początek najlepszy byłby handel bez zobowiązań – regulaminów, rozliczeń, paragonów, podatków itd. Niestety będzie to dobre tylko dla nielicznych – jeśli chcesz zająć się sprzedażą na poważnie, nie ominą cię formalności. Dlatego najpierw przedstawimy sprzedaż od tej strony, a dopiero później opiszemy, gdzie możesz szukać klientów.
Kolejną przeszkodą podczas prowadzenia sprzedaży internetowej są przepisy. Według nich kupujący ma głównie prawa, a sprzedawca – niemal wyłącznie obowiązki. Ten pierwszy może zwrócić towar bez uzasadnienia, nawet bez oryginalnego opakowania, korzystać z rękojmi lub gwarancji, może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny itd. Natomiast sprzedawca musi przygotować regulamin sprzedaży, informować kupującego o jego prawach, rozpatrywać reklamacje itd.
Niemniej jednak z punktu widzenia przepisów sprzedaż przez Allegro ma spory plus – serwis nadąża za zmianami i informuje firmy, jakie czynności są konieczne, by legalnie sprzedawać. Prowadząc własny sklep internetowy, takiego wsparcia nie masz – jesteś zdany sam na siebie, a także łaskę i niełaskę prawników. W gąszczu przepisów mały sprzedawca ma nikłe szanse na prowadzenie własnego sklepu zgodnie z prawem, nawet mimo szczerych chęci. Żerują na tym „kancelarie prawne”, które teoretycznie reprezentując konsumentów, wyszukują sklepy np. z nieprawidłowym regulaminem i wstępują na drogę sądową. Prowadząc własny sklep internetowy, powinieneś się na to przygotować.
Przy zakładaniu działalności gospodarczej padnie pytanie o wybór formy opodatkowania. W większości przypadków jest to opodatkowanie na zasadach ogólnych, czyli z możliwością odliczenia kosztów, z podatkiem 18 proc. oraz progiem 32 proc. Można wybrać też podatek liniowy korzystny przy dużym zysku (bo wynosi 19 proc., ale wyklucza rozliczanie z małżonkiem) lub ryczałt korzystny przy małych kosztach działalności (opodatkowaniu ulega nie dochód, lecz przychód).
Wybierając opodatkowanie na zasadach ogólnych, można płacić podatek VAT, jednocześnie korzystając z odliczeń z tego tytułu. Jednak lepiej z tego zrezygnować – zwolnienie z tego podatku przysługuje osobom i firmom z obrotami nieprzekraczającymi 200 tys. zł rocznie.
Kolejnym aspektem jest kasa fiskalna, bo sprzedając towar, powinieneś wystawić paragon. Od przyszłego roku powinna to być kasa, która prowadzi rozliczenia w formie elektronicznej. Zakup kasy fiskalnej (maksymalnie 700 zł) jest refinansowany przez urząd skarbowy.