A A A

Miliony klientów czekają

PC Format 10/2017
Każdy wie, jak łatwe są zakupy przez internet  dostępne są niezliczone towary od firm z całego świata. Sprzedaż przez internet działa dokładnie tak samo  w sieci czekają miliony potencjalnych klientów. Jednak ciekawa oferta to nie wszystko, trzeba wiedzieć, w jaki sposób dotrzeć z nią do kupujących. Grzegorz Łukasik

Sprzedaż na dużą skalę

Sprzedaż „na poważnie” kojarzy się głównie z Allegro, bo tu najłatwiej znaleźć klientów, ale są także inne możliwości handlu.

Allegro - największa platforma

Sprzedając na Allegro, warto założyć w serwisie konto Firma. Potrzebne będą dokumenty firmy (NIP, REGON), a także akceptacja ze strony Allegro.

Sprzedawać można z wykorzystaniem standardowego formularza, który zawiera mnóstwo szczegółowych parametrów dotyczących oferty. Jego wypełnienie jest proste, ale czasochłonne, nie mówiąc o późniejszym zarządzaniu sprzedażą.

Z tego względu warto wykupić Menedżera Sprzedaży, w którym znacznie łatwiej można zarządzać setkami szablonów, ofertami i transakcjami – wszystko jest zebrane w jednym miejscu. Allegro udostępnia także interfejs API, więc wiele programów firm trzecich potrafi integrować się z tym serwisem i wymieniać dane. Jest też mobilna aplikacja do wygodnych zakupów, a także Allegro Sprzedaż (dla sprzedawców), choć ta ostatnia niewiele potrafi.

Główną wadą Allegro są opłaty. Wystawienie przedmiotu zwykle kosztuje jakieś drobne pieniądze, płaci się również za dodatkowe zdjęcia, dłuższy czas trwania oferty, promowanie oferty, a także uiszcza się prowizję od sprzedaży. Cennik jest całkiem rozbudowanym dokumentem. Niełatwo się w tym połapać, dlatego Allegro przygotowało kalkulator opłat http://pcformat.pl/u/3064.

Dodatkowe koszty wiążą się z korzystaniem z Menedżera Sprzedaży oraz Rozbudowanych Statystyk Sprzedaży. Dla wielu małych firm Allegro jest drugim co do wielkości obciążeniem finansowym (po ZUS).

W praktyce sporym minusem okazują się także zmienne zasady tworzenia opisów ofert – co jakiś czas serwis ma nowe wymagania, ostatnio np. wymaga zdjęć na białym tle. Przy kilku ofertach nie ma to znaczenia, ale przy setkach ich dostosowanie do wymagań serwisu zajmuje długie godziny.

Alternatywy

Główna konkurencja dla Allegro to amerykański eBay. Atutem jest prostszy system opłat – samo wystawienie zwykle nic nie kosztuje, a prowizja od sprzedaży wynosi 2,7 proc. ceny końcowej. Łatwiej też kupić rzeczy z całego świata, a także sprzedawać za granicę, m.in. dzięki PayPalowi.

Problem tkwi w tym, że mało osób z Polski szuka towarów na eBayu. Dopiero jeśli czegoś nie można znaleźć na Allegro albo w sklepach internetowych, zagląda się do tego serwisu. Jest to więc rozwiązanie dobre dla firm z niszową ofertą, z którą chcą dotrzeć do klientów z całego świata.

Ciekawą propozycją dla sprzedawców jest też serwis DaWanda. Trafiają tam produkty unikalne, ręcznie wykonane albo limitowane. Formularz sprzedaży jest dostosowany do tworzenia ofert w siedmiu językach. Wystawienie produktu kosztuje grosze, ale prowizje są bardzo wysokie – obecnie 10,5 proc. od wartości sprzedaży.

Własny sklep

Sklep internetowy to wyższa szkoła jazdy, choćby z powodów prawnych wymienionych na początku artykułu. Jest też mnóstwo spraw, nad którymi trzeba się zawczasu zastanowić:
– wykupienie odpowiednich domen polskich i zagranicznych, co wcale nie jest proste, gdyż sensowne domeny są już zajęte;
– zakup usług hostingowych w odpowiedniej firmie, co na początek przekłada się na znalezienie najtańszej oferty (przejście na droższą zawsze jest możliwe);
– znalezienie odpowiedniej aplikacji webowej do prowadzenia sklepu – są ich dziesiątki, choćby znane osCommerce, PrestaShop czy Magento, ale też wtyczki do Wordpressa, np. TradeMatik (gdy sklep jest dodatkiem do bloga);
– dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb – konfiguracja działania, interfejsu użytkownika i płatności, w czym może przydać się pomoc programisty i grafika;
– zgłoszenie zbioru danych osobowych do GIODO;
– prowadzenie sklepu: dodawanie i aktualizacja ofert, zarządzanie sprzedażą, śledzenie zmian przepisów, dbanie o bezpieczeństwo.

Z tych powodów samodzielne prowadzenie sklepu nie jest proste – to rozwiązanie dla firm kilkuosobowych lub większych.

Jak powinno wyglądać ogłoszenie

Ogłoszenie powinno dokładnie przedstawiać przedmiot sprzedaży, bo przecież kupujący nie może wziąć go do ręki i obejrzeć osobiście.
1. Opis przedmiotu powinien być przygotowany estetycznie, ale definicja estetyki bywa różna. Zdarza się, że oferty z brzydkim tłem i słabymi zdjęciami cieszą się większym powodzeniem niż te zrobione profesjonalnie.
2. Opis powinien zawierać wszystkie istotne informacje o przedmiocie. Nie warto powielać danych oczywistych – lepiej dać odsyłacz do strony producenta, gdzie znajdują się potrzebne dane, instrukcja, sterowniki itd.
3. Warto zamieścić dużo zdjęć – najlepiej unikalnych, własnoręcznie zrobionych, pokazujących rzeczywisty wygląd przedmiotu. Jeśli sprzedajesz rzeczy używane, pokaż ich mocne punkty i ewentualne wady czy usterki.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto