Miliony klientów czekają
Sprzedawać można z wykorzystaniem standardowego formularza, który zawiera mnóstwo szczegółowych parametrów dotyczących oferty. Jego wypełnienie jest proste, ale czasochłonne, nie mówiąc o późniejszym zarządzaniu sprzedażą.
Główną wadą Allegro są opłaty. Wystawienie przedmiotu zwykle kosztuje jakieś drobne pieniądze, płaci się również za dodatkowe zdjęcia, dłuższy czas trwania oferty, promowanie oferty, a także uiszcza się prowizję od sprzedaży. Cennik jest całkiem rozbudowanym dokumentem. Niełatwo się w tym połapać, dlatego Allegro przygotowało kalkulator opłat http://pcformat.pl/u/3064.
W praktyce sporym minusem okazują się także zmienne zasady tworzenia opisów ofert – co jakiś czas serwis ma nowe wymagania, ostatnio np. wymaga zdjęć na białym tle. Przy kilku ofertach nie ma to znaczenia, ale przy setkach ich dostosowanie do wymagań serwisu zajmuje długie godziny.
Problem tkwi w tym, że mało osób z Polski szuka towarów na eBayu. Dopiero jeśli czegoś nie można znaleźć na Allegro albo w sklepach internetowych, zagląda się do tego serwisu. Jest to więc rozwiązanie dobre dla firm z niszową ofertą, z którą chcą dotrzeć do klientów z całego świata.
Ciekawą propozycją dla sprzedawców jest też serwis DaWanda. Trafiają tam produkty unikalne, ręcznie wykonane albo limitowane. Formularz sprzedaży jest dostosowany do tworzenia ofert w siedmiu językach. Wystawienie produktu kosztuje grosze, ale prowizje są bardzo wysokie – obecnie 10,5 proc. od wartości sprzedaży.
– wykupienie odpowiednich domen polskich i zagranicznych, co wcale nie jest proste, gdyż sensowne domeny są już zajęte;
– zakup usług hostingowych w odpowiedniej firmie, co na początek przekłada się na znalezienie najtańszej oferty (przejście na droższą zawsze jest możliwe);
– znalezienie odpowiedniej aplikacji webowej do prowadzenia sklepu – są ich dziesiątki, choćby znane osCommerce, PrestaShop czy Magento, ale też wtyczki do Wordpressa, np. TradeMatik (gdy sklep jest dodatkiem do bloga);
– dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb – konfiguracja działania, interfejsu użytkownika i płatności, w czym może przydać się pomoc programisty i grafika;
– zgłoszenie zbioru danych osobowych do GIODO;
– prowadzenie sklepu: dodawanie i aktualizacja ofert, zarządzanie sprzedażą, śledzenie zmian przepisów, dbanie o bezpieczeństwo.
Z tych powodów samodzielne prowadzenie sklepu nie jest proste – to rozwiązanie dla firm kilkuosobowych lub większych.
1. Opis przedmiotu powinien być przygotowany estetycznie, ale definicja estetyki bywa różna. Zdarza się, że oferty z brzydkim tłem i słabymi zdjęciami cieszą się większym powodzeniem niż te zrobione profesjonalnie.
2. Opis powinien zawierać wszystkie istotne informacje o przedmiocie. Nie warto powielać danych oczywistych – lepiej dać odsyłacz do strony producenta, gdzie znajdują się potrzebne dane, instrukcja, sterowniki itd.
3. Warto zamieścić dużo zdjęć – najlepiej unikalnych, własnoręcznie zrobionych, pokazujących rzeczywisty wygląd przedmiotu. Jeśli sprzedajesz rzeczy używane, pokaż ich mocne punkty i ewentualne wady czy usterki.