Mobilne granie
PC Format 9/2008
Dzięki grom w telefonie komórkowym długa podróż szybciej minie, a codzienny
dojazd do pracy czy szkoły przestanie nużyć. Do wyboru są rozmaite gatunki
o różnym stopniu trudności. Nawet niedoświadczony gracz znajdzie coś dla siebie.
Akrobacje i sztuczki
Double Agent to gra z dwuwymiarową grafiką. Postacią Sama Fishera najwygodniej się steruje za pomocą klawiszy numerycznych, np. [4] i [6] sterują chodzeniem, a [2] podskakiwaniem. Fisher może m.in. zjeżdżać po linie, wspinać się po ścianach, podciągać na zawieszane pod sufitem rury. Agent może posługiwać się znalezioną bronią, np. paralizatorem, oraz komputerowymi terminalami, które dają dostęp do zamkniętych pomieszczeń.
Dyskrecja przede wszystkim
Kluczem do sukcesu w grze jest pozostawanie w ukryciu. Gracz musi uważać, aby Fishera nie zauważyli przeciwnicy, dlatego skuteczną metodą ataku jest zajście strażnika od tyłu i ogłuszenie go. Nie warto otwarcie atakować każdego napotkanego wroga – może on włączyć alarm, a wtedy gra staje się trudniejsza. Graficznie Double Agent prezentuje się bardzo dobrze. Obraz jest przejrzysty, postacie ładnie animowane, a świat gry jest wypełniony wieloma przedmiotami, elementami.
Dla nowych graczy
Z grą powinni sobie poradzić początkujący. Rozgrywka jak na grę zręcznościową nie jest zbyt szybka, a w kluczowych momentach aplikacja podpowiada użytkownikowi, które klawisze powinien wcisnąć, aby rozgrywka posunęła się do przodu lub by umknąć przed wzrokiem strażników.
Najważniejsze cechy gatunku::
- Proste zasady
- Szybka rozgrywka
Sztuka władania mieczem
Rozgrywka jest bardzo dynamiczna – przypomina grę zręcznościową – szczególnie walka z przeciwnikami wymaga wyćwiczenia umiejętności szybkiego wciskania klawiszy telefonu. Wiedźmin dysponuje dużym arsenałem ciosów, które wyprowadza się, wciskając klawisz ataku – domyślnie [5] – i jeden dodatkowy przycisk wskazany na ekranie. Udana kombinacja klawiszy skutkuje zadaniem silnego ciosu, który powoduje większe obrażenia.
Dylematy wiedźmina
Podczas podróży przez 12 poziomów gracz napotka kilka postaci, z którymi będzie mógł porozmawiać i wykonać dla nich jakieś zadanie. Czasem może też wpłynąć na fabułę gry przez podejmowane decyzje – już na pierwszym poziomie musi zdecydować, czy zabić ugryzionego przez wilkołaka człowieka, czy wyleczyć go ziołami. Między poszczególnymi poziomami gracz może wytwarzać mikstury ze znalezionych roślin i rozwijać umiejętności wiedźmina.
Dla lubiących walkę
Oprócz głównego wątku fabularnego gra oferuje także tryb o nazwie Arena. Wiedźmina atakuje przeważająca liczba przeciwników. O wyniku w tym trybie decyduje liczba bestii, które bohater zabił przed śmiercią. Rezultat można wysłać na serwer gry, gdzie zostanie umieszczony w rankingu obok wyników innych graczy. Rozgrywkę uprzyjemnia bardzo dobra i czytelna grafika. Brakuje jednak efektów dźwiękowych związanych z walką.
Najważniejsze cechy gatunku::
- Rozwinięta warstwa fabularna
- Elementy gry zręcznościowej
Zanim zagrasz
Celem gry jest pokonanie sterowanych przez telefon oddziałów widocznych na mapie. Gra nie jest łatwa. Oprócz znajomości zasad, przedstawionych na stronie producenta gry, prowadzenie rozgrywki wymaga sporej dawki treningu. Stopień trudności zwiększają jeszcze rozbudowane dialogi z napotkanymi postaciami oraz zadania, które można dla nich wykonywać.
Elementy RPG
Zarówno rycerz, jak i poszczególne oddziały charakteryzują współczynniki określające ich przydatność w walce. W miarę pokonywania kolejnych wrogów oraz zwiedzania świata sterowany przez gracza bohater staje się coraz potężniejszy – rosną wartości opisujących go współczynników – i zdobywa przydatne przedmioty. W siłę rośnie także jego armia.
Grafika i sterowanie
Gra prezentuje się dość dobrze, ale czasem ikony jednostek są nieczytelne. Kursorem steruje się za pomocą klawisza centralnego. Jego wciśnięcie powoduje zatwierdzenie komendy, np. przemieszczenie postaci we wskazane przez kursor miejsce.
Najważniejsze cechy gatunku::
- Skomplikowane zasady
- Rozgrywka pochłania sporo czasu
Light Up
Pierwszy tryb gry polega na skierowaniu wiązki światła laserowego do umieszczonego na planszy czujnika światła. Aby tego dokonać, gracz korzysta z różnych przyrządów optycznych, np. zwierciadeł, pryzmatów. Liczba elementów, które gracz może wykorzystać na każdej z plansz, rośnie na kolejnych poziomach. Po przejściu kilku prostych plansz gracz dysponuje już kilkunastoma przyrządami. Prawidłowe pokierowanie wiązką światła wymaga sporo główkowania, a czasem zastosowania metody prób i błędów. Oprócz ukończenia planszy o wyniku decyduje upływający czas.
Blockers
Na planszy jest widocznych kilka prostopadłościennych bloków. Każdy może się poruszać w górę lub w dół. Celem gracza jest przeciągnięcie żółtego bloku do wskazanego wyjścia z planszy. Oczywiście na drodze stoją inne bloki, które należy usuwać. O wyniku decyduje liczba ruchów potrzebnych do ukończenia planszy. Dlatego, zanim zaczniesz przesuwać bloki, lepiej z góry zaplanuj kolejne ruchy.
Clear out
Celem gracza jest wyczyszczenie planszy z kolorowych kwadratów przez wskazywanie kursorem i klikanie grup kwadratów tego samego koloru. W miejsce usuniętych elementów przesuwają się pola, które wcześniej były nad nimi. Aby ukończyć planszę, trzeba uważnie planować ruchy. Oprócz trybu głównego gra oferuje także wyzwania, np. usunięcie 10 kwadratów w czasie 30 sekund.
Najważniejsze cechy gatunku::
- Kilka trybów rozgrywki
- Spokojna rozgrywka niewymagająca refleksu