Muzyka z klocków
Wciśnij Play i uruchom odtwarzanie przykładowego utworu. Zwróć uwagę, że w trakcie odtwarzania kursor (długa, pionowa linia) na linii czasu przesuwa się w prawo, dzięki czemu widać od razu, które bloki są w danej chwili odtwarzane. Pierwszym blokiem odtwarzanym w przykładowym projekcie jest blok umieszczony na ścieżce dwunastej (jeżeli jej nie widzisz na linii czasu, przewiń obszar roboczy w dół paskiem przewijania widocznym po prawej stronie okna). Blok ten zawiera powtórzoną 8 razy pętlę dźwiękową o nazwie W Intro Wide Ring. O tym, że to jest pętla dźwiękowa, wiemy nie tylko z odsłuchu (charakterystyczne, regularnie powtarzane brzmienie), ale sygnalizuje nam to też program, wyświetlając obok nazwy pętli charakterystyczny symbol ikonkę.
Jeżeli chcesz odsłuchać tylko tę ścieżkę, kliknij widoczną na liście ścieżek ikonkę ! dla ścieżki numer 12. Pozostałe ścieżki na linii czasu zostaną przyciemnione. Gdy włączysz odtwarzanie, usłyszysz przez pierwsze 8 taktów (na linii czasu od 1.1 do 9.1) tylko wspomnianą pętlę W Intro Wide Ring. Powtórne kliknięcie ikonki ! wyłącza tryb solo.
Jeżeli chcesz zmienić np. czas odtwarzania bloku W Intro Wide Ring, wskaż myszką koniec bloku – kursor myszki zmieni wygląd (patrz obrazek) – i przeciągnij myszą w lewo (by zmniejszyć blok) bądź w prawo – by go zwiększyć. Jeżeli chcesz w ogóle usunąć jakiś blok dźwięku, wystarczy, że go klikniesz (zostanie zaznaczony), a następnie wciśniesz klawisz [Delete]. Bloki zaznacza się tak, jak np. pliki w Eksploratorze Windows. Możesz zaznaczyć kilka bloków, klikając je z przytrzymanym klawiszem [Ctrl]. Naciśnięcie [Delete] usunie wtedy wszystkie zaznaczone bloki. W razie omyłki ostatnią operację możesz cofnąć skrótem [Ctrl]+[Z].
Jak dodać nową ścieżkę i nową pętlę? To proste. Za pomocą panelu eksploratora plików odnajdź folder, w którym znajdują się pliki z pętlami (informacje, skąd je wziąć, znajdziesz w ramkach). Następnie wskaż wybrany plik dźwiękowy (1) (plik dźwiękowy zaznaczony na panelu eksploratora jest automatycznie odtwarzany przez program) i przeciągnij go na linię czasu (2). Ponieważ ścieżka nr 12 w projekcie Wire jest ścieżką MIDI, blok z plikiem dźwiękowym nie będzie do niej dodany. Na linii czasu pojawi się po prostu nowa ścieżka (w naszym przykładzie o numerze 13):
Jeżeli chcesz zmienić aranżację utworu i nieco inaczej rozmieścić bloki, zaznacz blok, który chcesz przesunąć, i przeciągnij go w nowe miejsce na linii czasu dla danej ścieżki. W analogiczny sposób możesz przesuwać w nowe miejsce całe grupy bloków (grupę zaznaczysz, klikając poszczególne bloki z wciśniętym klawiszem [Ctrl]).
Jeżeli chcesz zmienić ton (bez zmiany czasu odtwarzania), zaznacz dany blok audio i wciśnij na klawiaturze klawisz [=] (pół tonu w górę) lub [-] (pół tonu w dół). Wypróbuj to. Przejdź na ścieżkę 23 (lub 22 jeżeli nie wstawiłeś nowej ścieżki w kroku 4) i w okolicach taktu 41. odnajdź na linii czasu blok o nazwie W Distortion Lead. Umieść kursor na początku tego bloku, włącz tryb solo dla tej ścieżki i rozpocznij odtwarzanie. Wciskając klawisze [=] i [-], będziesz słyszał, jak zmienia się wysokość dźwięku. Jeżeli w trakcie tych zmian zapomnisz, jaki był oryginalny ton danego sampla, przywrócisz go, klikając na bloku prawym klawiszem myszki i wybierając z menu kontekstowego kolejno Pitch Shift i Reset.
Poznałeś w ten sposób podstawowe działania w programie ACID Music Studio. Zachęcamy do ćwiczeń na pozostałych projektach udostępnianych przez Sony.