A A A

Na krawędzi realności

PC Format 11/2009
Poszerzona rzeczywistość łączy elementy wirtualne z prawdziwym światem. Rzeczywisty widok z kamery internetowej lub komórki wzbogaca o cyfrowo utworzone elementy animacje, zdjęcia, a nawet ruchome obiekty 3D.

Wirtualna przymierzalnia

Aplikacja przygotowana przez firmę Zugara nie jest dostępna dla indywidualnego użytkownika, ale świetnie prezentuje możliwości poszerzonej rzeczywistości (obejrzyj filmik pod tym adresem).

(1)
Najpierw korzystająca z niej dziewczyna umieszcza przed kamerką kartkę z piktogramem.
(2)
W miejscu kartki na monitorze pojawia się bluzka, którą może „przymierzyć”. W tym celu robi kilka kroków do tyłu, aby bluzka pasowała do jej sylwetki. W tym momencie może już odłożyć kartkę z piktogramem – bluzka nie zniknie.
(3)
Za pomocą wirtualnych ikon dziewczyna może zmieniać motywy graficzne na bluzce. Z menu po prawej stronie ekranu może wybrać inny model lub kolor bluzki.

Asystent turysty

Przykładem wykorzystania AR w codziennym życiu są projektowane na telefony komórkowe przewodniki po miastach. Mowa o aplikacjach, dostępnych m.in. do iPhone’ów i komórek z systemem Android, które pobierają z internetu informacje o zwiedzanych obiektach, instytucjach, restauracjach itp. Turysta stojący w centrum miasta z telefonem, po nakierowaniu obiektywu komórki na znany zabytek, zobaczy oprócz niego na ekranie wirtualnie nałożone informacje, np. rok wybudowania, krótką notkę historyczną. Dodatkowo z minimapy okolicy odczyta lokalizację najbliższej restauracji lub stacji metra.

Zainstalowana w smartfonie aplikacja generująca wirtualne elementy czerpie informacje o pozycji turysty z wbudowanego w telefon odbiornika GPS. Z kolei wbudowany kompas pozwala określić, w którą stronę zwrócony jest obiektyw wbudowanego w komórkę aparatu.

W podobny sposób może działać software’owy „asystent” osób zwiedzających muzea i galerie. Wystarczy, że obok każdego z dzieł sztuki znajdzie się piktogram. Po skierowaniu nań obiektywu komórkowego aparatu fotograficznego na ekranie telefonu pojawią się informacje o oglądanym eksponacie.

Świat gier czeka

Obok reklamy i turystyki ogromnym obszarem zastosowania AR mogą stać się gry wideo. Jednym z pionierów na tym polu jest firma Sony, która zaprezentowała we wrześniu na targach w Kolonii grę dla dzieci EyePet. Młody gracz ma w niej za zadanie opiekować się wirtualnym pupilem. Pierwszym zadaniem jest stworzenie zwierzątka w prostym edytorze. Potem, posługując się dołączoną do gry kartką z piktogramem oraz podłączaną do konsoli PlayStation 3 kamerką, umieszcza się w pełni animowanego pupila w rzeczywistym świecie wyświetlonym na ekranie telewizora. W tym momencie zaczyna się prawdziwa zabawa. Wirtualne zwierzątko reaguje na poczynania gracza rejestrowane przez kamerkę. Będzie ganiało za ciągniętą po podłodze włóczką czy też uczestniczyło w zabawach z piłeczką. Jednocześnie gra uwzględni otoczenie, w jakim zwierzątko się porusza. Nie zdarzy się, żeby wirtualny podopieczny biegał w powietrzu lub po ścianie. Filmik prezentujący rozgrywkę z EyePet można obejrzeć pod adresem www.youtube.com/watch?v=YZvxIjdyyII&feature=fvst.

W oczekiwaniu na grę Sony (premiera 23 października) każdy może się przekonać, jak działa poszerzona rzeczywistość w grze przeglądarkowej CannonBallz – dostępnej pod adresem www.cannonballzthegame.com. W niej zadaniem gracza jest poruszanie ciałem tak, aby nie trafiły go kule armatnie wystrzeliwane przez walczące statki, oraz zbieranie bonusów.

Wyczaruj trójwymiarową wieżę Eiffla na monitorze

Do stworzenia trójwymiarowego modelu – takiego jak na zdjęciu – potrzebny ci będzie komputer z podłączoną kamerką internetową, dostęp do drukarki oraz programy Google Earth oraz ARSights.


Zacznij od pobrania aplikacji Google­Earth spod adresu http://earth.google.com/intl/pl/, klikając  Pobierz program Google Earth, oraz programu ARSights spod adresu  www.arsights.com/downloads.php, klikając ARSights v.1. for MS Windows XP/Vista. Następnie zainstaluj oba programy.


Spod adresu www.arsights.com/downloads.php pobierz wtyczkę ARSights do Google Earth, klikając Google Earth Plugin, a następnie plik z piktogramem,    ARSights Printable Marker. Zainstaluj pobraną wtyczkę, a piktogram wydrukuj na kartce A4.


Uruchom program Google Earth. W sekcji Moje miejsca rozwiń listę AR-media.kml, a następnie listę Eiffel Tower. Kliknij pozycję Eiffel Tower Paris, a potem w okienku wybierz przycisk View 3D model.


W okienku Pobieranie pliku kliknij przycisk  Otwórz. Uruchomi się program ARSights. W odległości około 1,5 metra od obiektywu kamerki umieść kartkę papieru z wydrukowanym wcześniej piktogramem. Po chwili na ekranie monitora w miejscu piktogramu pojawi się wieża Eiffla. Możesz ją obracać w dowolnym kierunku, obracając kartkę z piktogramem.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto