Kupujący ufają influencerom
Badania wykazały, że konsumenci największym zaufaniem darzą gwiazdy YouTube’a.
Gwiazdy doradzają
Portal Takumi opublikował wyniki badania, w którym sprawdzano kwestie zaufania, wiarygodności, wpływu i kreatywności mediów społecznościowych oraz popularnych serwisów typu YouTube. Okazuje się, że największym zaufaniem cieszą się influencerzy działający na YouTubie. Młodzież jednak woli kupować, inspirując się tym, co jest prezentowane na TikToku.
Co kraj, to obyczaj
Zgodnie z raportem 27% osób w wieku 16–44 lat przyznało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy na ich decyzję o zakupie wpływ miał influencer z YouTube'a. 24% natomiast zainspirowało się opinią użytkownika Instagrama, a 15% – osoby działającej na TikToku.
W badaniu sprawdzono również, jaki jest wpływ mediów społecznościowych na zakupy w poszczególnych grupach wiekowych. Okazało się, że młodsi konsumenci (16–24-lata) przyznali, że częściej kupują produkty lub usługi pod wpływem TikToka. Tak zadeklarowało aż 30% ankietowanych z Wielkiej Brytanii i 40% z Niemiec. Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych Tik Tok miał największy wpływ na decyzje zakupowe w przypadku starszej grupy, w wieku 33–44 lat (37%).
YouTube i Instagram są natomiast inspiracją dla 38% konsumentów 25–34-letnich z Wielkiej Brytanii, 59% 25–34-latków z Niemiec oraz 57% 35–44 latków ze Stanów Zjednoczonych.
Znamy, więc ufamy
Badania pokazały także, jak zaufanie przekłada się na zakupy. Okazało się, że bardziej ufamy twórcom na starszych platformach (typu YouTube), które po prostu dobrze kojarzymy. Najwięcej uczestników badania, bo aż 96%, przyznało, że zna właśnie ten serwis.
Konsumenci uznali także Instagram za bardziej ambitny niż Tok Tok. Ta druga aplikacja jest jednak według nich bardziej angażująca i wymagająca kreatywnego podejścia.