Media społecznościowe wykorzystane do manipulowania wynikami wyborów
Usunięte fanpage'e i fałszywe konta generowały treści niezgodne z regulaminem Facebooka. Za ich pośrednictwem publikowano spam wyborczy oraz rozpowszechniano klikane treści (clickbait content) w celu tworzenia farm lajków, które drastycznie zwiększały zasięg spreparowanych informacji wyborczych.
Usunięte fanpage'e i konta zostały założone przez Raposo Fernandes Associados (RFA), lokalną grupą marketingową powiązaną z prawicowym kandydatem na prezydenta Jaira Bolsonaro. Co ciekawe, obaj kandydaci skarżą się na polityczny trolling, mogący wpłynąć na wyniki głosowania.
„Nie tylko Facebook został zaatakowany. Podobne działania widoczne są w aplikacji WhatsApp, który jest głównym komunikatorem, a także kanałem uzyskiwania informacji, także politycznych, w Brazylii. Rozpowszechnianie dezinformacji wyborczej stało się poważnym problemem dla sieci społecznościowych. Jest to coraz popularniejsza taktyka wykorzystywana celem wpływania na opinię publiczną i wyniki wyborów. Dlatego sieci społecznościowe powinny wziąć na siebie odpowiedzialność za takie praktyki i skutecznie im przeciwdziałać" komentuje Dariusz Woźniak, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.
W oficjalnym oświadczeniu Monici Guise, Menedżer ds. Polityki Bezpieczeństwa Facebooka w Brazylii czytamy: „Prowadzimy stały monitoring i w przypadku pojawienia się podejrzanych zachowań, natychmiast je blokujemy". Natomiast Victoria Grand, Główny Menedżer ds. Polityki Bezpieczeństwa Facebooka stwierdziła: „Wybory prezydenckie w Brazylii to krytyczny moment dla tego kraju, dlatego koncentrujemy swoje wysiłki na zapewnieniu neutralności politycznej sieci społecznościowych i bierzemy na siebie pełną odpowiedzialność za próby manipulacji opinią publiczną".