Mniejsza ilość spamu w listopadzie
W listopadzie 2010 roku ilość spamu wykrywanego w ruchu pocztowym zmniejszyła się o 0,6% w porównaniu z październikiem i wynosiła średnio 76,8%.
Najmniej niechcianych wiadomości odnotowano 1 listopada (71%), najwięcej natomiast 7 listopada (85,6%). W pierwszych kilku dniach miesiąca zarejestrowano spadek w ruchu spamowym spowodowany zamknięciem centrów kontroli botnetu Bredolab, który do końca października zainfekował 30 milionów komputerów.
Ilość spamu pochodzącego z Indii wzrosła o 10,4%, dzięki czemu kraj ten uplasował się na pierwszym miejscu rankingu największych spamerów. Tuż za Indiami znalazł się Wietnam (8,8%), Wielka Brytania (6%) oraz Rosja (5,6%). Pierwszą piątkę zamknęły Włochy, które rozesłały 5,2% ogółu spamu, co stanowi wzrost o 1,4% w stosunku do października. Polska zajęła 10 miejsce z wynikiem 2,8% (spadek o 2 miejsca w porównaniu z poprzednim miesiącem).
Prowadzona w Stanach Zjednoczonych kampania antybotnetowa najwyraźniej przyniosła efekty – po raz pierwszy od rozpoczęcia monitoringu państwo to w ogóle nie pojawiło się w rankingu 20 największych spamerów. Wygląda na to, że spamerzy dystrybuujący spam farmaceutyczny z terytorium Stanów Zjednoczonych, Kanady i Europy Zachodniej zdali sobie sprawę, że ich działalność nie ujdzie im na sucho, i rozpoczęli współpracę z innymi programami partnerskimi. Świadczy o tym bardzo niewielki udział spamu z tej kategorii wykrytego w listopadzie: na początku miesiąca odsetek spamu farmaceutycznego oscylował na poziomie 40%, natomiast pod koniec stanowił niecałą jedną trzecią całego ruchu spamowego.
„Spam farmaceutyczny stanowi bardzo lukratywny interes, dlatego aż do niedawna był tak szeroko rozpowszechniony w Internecie” – powiedziała Maria Namiestnikowa, starszy analityk spamu w Kaspersky Lab. „Straciwszy część swoich dochodów pochodzących ze spamu farmaceutycznego, spamerzy szukają teraz innych możliwości zarabiania pieniędzy. Jest to dość trudne, ponieważ w październiku, a zwłaszcza w listopadzie, miały miejsce znaczne fluktuacje w innych kategoriach spamu”.
Udział ataków phishingowych na system PayPal zmniejszył się o 27% w porównaniu z poprzednim miesiącem i wynosił średnio 34,2%. W listopadzie liczba ataków na Facebooka podwoiła się, a ich udział wzrósł do 16,9%. W porównaniu z październikiem zwiększyło się również zainteresowanie phisherów eBayem – udział ataków na ten portal aukcyjny wzrósł trzykrotnie i wynosił 14,8%. Phisherzy poszerzyli również zakres swoich celów – w listopadzie częściej atakowali posiadaczy kart MasterCard oraz Visa, wznowili również ataki na osoby korzystające z kart Delta.
Źródło: Kaspersky Lab