Platforma Mój GOV
Dotychczas wszystkie ministerstwa i urzędy państwowe utrzymywały własne strony internetowe. Brak jednolitego standardu i koordynacji działań poszczególnych instytucji utrudniał korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski poinformował o uruchomieniu ujednoliconej platformy www.gov.pl. Jest ona dziełem zespołów Ministerstwa Cyfryzacji i Centralnego Ośrodka Informatyki.
Z punktu widzenia użytkowników najważniejszym elementem serwisu jest sekcja Mój GOV. Można zalogować się w niej, korzystając z profilu zaufanego (z potwierdzeniem za pomocą jednorazowego kodu SMS) lub czytnika i dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu).
Obecnie w panelu Mój GOV realizowane są między innymi następujące e-usługi:
• składanie wniosków o wydanie dowodu osobistego i prawa jazdy,
• zgłaszanie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (unieważnienie dowodu osobistego),
• sprawdzanie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
• sprawdzanie, czy dowód osobisty jest unieważniony lub zawieszony,
• sprawdzanie, czy dowód osobisty lub paszport jest gotowy,
• uzyskanie dowodu osobistego dla dziecka lub podopiecznego,
• sprawdzanie danych w rejestrze PESEL,
• dopisywanie się do rejestru wyborców,
• zgłaszanie zamiaru głosowania korespondencyjnego (usługa dla osób z orzeczoną niepełnosprawnością),
• uzyskanie dostępu do informacji publicznej,
• zgłoszenie narodzin dziecka,
• przyjmowanie pism ogólnych.
W portalu działają między innymi strony internetowe 19 ministerstw oraz pięciu urzędów (w tym czterech urzędów wojewódzkich).
Nowością jest testowa wersja skrzynki kontaktowej. Służy ona do wymiany korespondencji z urzędami. Obecnie w celu wysłania pisma do urzędu nie trzeba już korzystać z platformy ePUAP. Ponieważ ponad 40 procent użytkowników łączy się z serwisem gov.pl za pomocą telefonów, skrzynkę przystosowano do wymagań urządzeń przenośnych.
fot. Ministerstwo Cyfryzacji