Powstaje superwydajny akumulator litowo-siarkowy
Naukowcy z Uniwersytetu Monasha (Monash University) w Australii pracują nad najbardziej wydajną na świecie baterią litowo-siarkową (Li-S), która w zakresie pojemności może ponad 4-krotnie przewyższyć możliwości dzisiejszych liderów rynku. A to mogłoby przyczynić się nie tylko do wygodniejszego korzystania z urządzeń elektronicznych, ale też łatwiejszego magazynowania energii i jeszcze większej popularyzacji elektromobilności. Pojazdy elektryczne zasilane taką baterią mogłyby przejechać 1000 km bez konieczności doładowania.
Prototyp akumulatora powstał w Niemczech, ale testy zasilania samochodów elektrycznych i baterii słonecznych będą przeprowadzane w Australii w bieżącym roku. Mają one prowadzić do komercjalizacji akumulatora litowo-siarkowego, który poza bardzo dużą pojemnością charakteryzuje się też znacznie mniejszym niż baterie litowo-jonowe wpływem na środowisko naturalne.
Skuteczny patent
Międzynarodowym zespołem badawczym kierowała dr Mahdokht Shaibani z Wydziału Mechanicznego i Lotniczego Uniwersytetu Monasha. Naukowcy złożyli patent (PCT/AU 2019/051239) na wytwarzanie akumulatora Li-S (już zatwierdzony), a jego prototypowe ogniwa pomyślnie wyprodukowali niemieccy partnerzy z Instytutu Technologii Materiałów i Wiązek im. Fraunhofera (Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology).
Jak stwierdził prof. Mainak Majumder, rozwój akumulatorów litowo-siarkowych będzie przełomem dla australijskiego przemysłu i wpłynie na sposób produkcji telefonów, samochodów, komputerów i paneli słonecznych.
Zespół otrzymał od instytucji rządowych i partnerów przemysłowych ponad 2,5 miliona dolarów na przetestowanie nowej technologii akumulatorów Li-S w samochodach i sieciach energetycznych.
Wyniki badań nad nowym typem akumulatora zostały opublikowane w piśmie naukowym „Science Advances" 4 stycznia br.
fot. YouTube – Learn Engineering