Otrzymane efekty
Animacje 3D otrzymane przy użyciu Kinecta z pewnością nie są idealne i wymagają doszlifowania. Z drugiej strony ich jakość i tak jest zadziwiająco dobra. Otrzymywane sekwencje nie są może szczegółowe (nie są śledzone np. ruchy palców dłoni), ale w zupełności wystarczą do zadowalającego odwzorowania zachowania się wirtualnej postaci. Ponadto takich animacji z pewnością nie jest w stanie uzyskać żaden początkujący animator. Przy wykorzystaniu Kinecta można zarejestrować sekwencje ruchów na naprawdę dobrym, komercyjnym poziomie.
Z tego właśnie względu wykorzystanie Kinecta w sposób nieprzewidziany przez producenta może zaowocować ciekawymi, autorskimi filmami i projektami 3D, które jakością tylko nieznacznie będą ustępowały produkcjom wytwarzanym przez wielkie studia.
Kinect jako skaner 3D
Niezależne grupy ludzi pracują nad jeszcze jedną możliwością wykorzystania sensora Kinect. Trwają prace nad przysposobieniem tego kontrolera do pracy w charakterze skanera 3D. Dzięki temu w łatwy sposób można będzie przenosić kształty realnych przedmiotów do pamięci komputera. Następnie w programach do grafiki 3D uzyskane siatki można poddawać dalszej obróbce.
Obecnie skany uzyskiwane za pomocą Kinecta nie zachwycają jakością. Wynika to ze stosunkowo niskiej rozdzielczości próbkowania. O ile kształt zeskanowanej bryły jest dość zbliżony do oryginału, o tyle już pod względem detali różnice są kolosalne. Przeszkodę stanowi także dość duża odległość robocza od samego kontrolera. W takim wypadku małe bryły nie są już w ogóle rozpoznawalne. Jednak nawet tak mało dokładne obiekty mogą być wielką pomocą dla grafików. Uzyskanie obiektu graficznego zgodnego anatomicznie z postacią ludzką jest niezwykle trudne. W dodatku ważne jest również zachowanie prawidłowej topologii takiej bryły. To właśnie w tym zadaniu może przyjść z pomocą Kinect, dzięki któremu łatwo można uzyskać siatkę reprezentującą ludzką postać. Oczywiście ta musi być poddana dalszej obróbce, by obiekt końcowy dość wiernie odwzorowywał zeskanowaną osobę.
Przydatne linki
http://research.microsoft.com/kinectsdk – bezpłatny pakiet SDK Kinect for Windows
www.ipisoft.com – komercyjne oprogramowanie do obsługi sensora Kinect
www.brekel.com – darmowe oprogramowanie do przechwytywania animacji z kontrolera
www.openni.org – strona stowarzyszenia, które opracowało i udostępniło sterowniki niezbędne do obsługi kontrolera Kinect bzpośrednio z komputera PC