Podstawowe parametry
Każda firma oferuje swoje serwery w kilku planach konfiguracyjnych. Różnice wynikają zazwyczaj z przestrzeni dyskowej, która dla najskromniejszych kont wynosi zaledwie kilka gigabajtów, ale może być również nieograniczona, podobnie jak transfer danych, który wciąż w wielu firmach jest ograniczony w skali roku.
Jeżeli nie prowadzisz zaawansowanego portalu tematycznego, rozbudowanego sklepu internetowego lub serwisu z bogatą bazą materiałów multimedialnych, prawdopodobnie będziesz potrzebować zaledwie kilkadziesiąt megabajtów. Warto się więc zastanowić, czy na pewno potrzebujesz dużej powierzchni dyskowej.
Jeśli zaś planujesz w ramach jednego konta utrzymać kilka różnych stron, sprawdź, jakie są limity dotyczące obsługi domen, subdomen i skrzynek pocztowych. W niektórych przypadkach może się okazać, że na serwerze da się postawić tylko jedną witrynę.
Upewnij się, że hosting obsługuje PHP oraz bazy MySQL, które są niezbędne do uruchomienia strony internetowej opartej na popularnych systemach zarządzania treścią, takich jak: Joomla, Drupal czy popularny dla sfery blogowej WordPress.
Ważny jest też sposób zarządzania swoim serwerem, dlatego sprawdź, jaki panel administracyjny oferuje dostawca hostingu. Liderzy rynkowi oferują autorskie rozwiązania, które mogą początkującym użytkownikom sprawić trudności w zakresie podstawowej konfiguracji. Najlepsze możliwości zarządzania pod względem prostoty obsługi i intuicyjności zapewniają komercyjne panele, takie jak DirectAdmin, który jest dostępny m.in. w futurehost.pl, czy cPanel w ofercie prohost.pl.
Ciekawym dodatkiem dla początkujących webmasterów może być kreator stron WWW, oferowany przez wielu operatorów hostingu. Niektóre firmy udostępniają go już w ramach zakupu serwera, inne wymagają dopłaty za ten dodatkowy mechanizm. Większość firm ma również wbudowane instalatory skryptów, które pozwalają na błyskawiczne uruchomienie strony na podstawie popularnych mechanizmów CMS, systemów blogowych lub skryptów forów dyskusyjnych.
VPS lub serwer dedykowany
Wraz z rozwojem serwisu internetowego mogą wzrastać wymagania serwera, na którym dana strona jest utrzymywana. Zwykły współdzielony hosting może okazać się niewystarczający, powodując tymczasową, a nawet stałą niedostępność twojej witryny na skutek bardzo dużej liczby odwiedzin w jednym momencie, która obciąży parametry serwera i zużyje zagwarantowane limity bezpieczeństwa. W takiej sytuacji, w zależności od firmy hostingowej, twoja strona może zostać zablokowana do czasu migracji do wyższej oferty.
Dla wymagających administratorów stron najlepszym rozwiązaniem będzie utrzymywanie strony na VPS (Virtual Private Server) lub tzw. serwerze dedykowanym. To pierwsze rozwiązanie jest pośrednim między hostingiem współdzielonym a dedykowanym. Zasoby serwera VPS dzielone są na kilku lub maksymalnie kilkunastu klientów (w przypadku serwera współdzielonego nawet na kilkuset użytkowników) z gwarancją pewnej mocy obliczeniowej, dzięki której masz pewność, że działania innego użytkownika przydzielonego do tego samego serwera nie wpłyną na destabilizację działania twojej witryny. Miesięczny koszt wynajęcia serwera VPS w zależności od parametrów wynosi od około 25 do 100 złotych.
Jeśli cenisz niezawodność i całkowitą niezależność albo prowadzisz duży portal lub sklep internetowy, który nie może pozwolić sobie na tymczasową niedostępność w działaniu, rozważ zakup serwera dedykowanego. W ramach oferty otrzymasz pełną moc obliczeniową sprzętu. Koszt takiego przedsięwzięcia to już spory wydatek, który sięga od około 200 zł do nawet 1000 zł miesięcznie. Tak naprawdę górnej granicy kwotowej w obu rozwiązaniach hostingu nie ma. Wszystko zależy od tego, na jakie parametry serwera się zdecydujesz, jaką firmę wybierzesz i czy zdecydujesz się na opłacanie osoby, która zajmie się administracją takiego sprzętu. Profesjonalne rozwiązania technologiczne oferuje m.in. firma ATM, która jest największym dostawcą centrów danych na polskim rynku. Pełną ofertę znajdziesz pod adresem www.atman.pl
Hosting w chmurze
Choć technologia cloud computingu, potocznie określana przetwarzaniem i usługami w chmurze, z roku na rok staje się coraz popularniejsza, wciąż niewiele firm oferujących serwery wdraża to rozwiązanie, zastępując dotychczasowe rozwiązania hostingowe. Na serwery nowej generacji postawiły już firmy: home.pl, 1and1.pl i nazwa.pl. Jako pierwsza wdrożyła (wykorzystując rozwiązania technologiczne firmy Oktawave) na polskim rynku hosting w chmurze firma zenbox.pl, która twierdzi, że technologia cloud
to jedyna słuszna przyszłość dla branży. Wiele firm jednak nadużywa określenia cloud, które pojawia się jedynie w celach marketingowych mających przyciągnąć klientów. W prawdziwym hostingu działającym na zasadzie chmury stosuje się zazwyczaj model rozliczeniowy, tzw. pay-per-use lub pay-as-you-go, czyli płaci się tylko za wykorzystane zasoby. Zaletą takiego rozwiązania jest znacznie większa moc procesorów, wydajność i pełna elastyczność, która pozwala na płynne i błyskawiczne zmiany konfiguracyjne serwera w zależności od aktualnych potrzeb, wynikających na przykład z sezonowego wzrostu zainteresowania witryną.
Dla zobrazowania sytuacji: w tradycyjnej maszynie może zdarzyć się tak, że zabraknie zasobów na skutek jej nadmiernego obciążenia. Czas potrzebny na rozbudowę maszyny, a w gorszym wypadku na przeniesienie strony internetowej na inną maszynę, która poradzi sobie z obsługą serwisu, może zająć nawet wiele godzin. W przypadku serwerów w chmurze nie ma takiego ograniczenia ani potrzeby przeznaczenia dodatkowego czasu na działanie, bo w sytuacji, w której zaczyna brakować pamięci lub mocy procesora, następuje błyskawiczne przekierowanie na inną fizyczną maszynę, a cały proces jest niezauważalny dla zwykłego użytkownika. Oznacza to, że zasoby mogą być dostarczane i zwalniane przy minimalnym zaangażowaniu lub interakcji z dostawcą usług, a czas przestoju w działaniu po prostu nie występuje.
Z tych rozwiązań korzystają już największe światowe firmy: Google, Microsoft czy Amazon. Nie oznacza to jednak, że serwery w chmurze przeznaczone są jedynie dla wielkich firm i przedsiębiorstw.