Obiekt w ruchu
Niektórym zdjęciom wykonanym w technologii stabilizacji obrazu brakuje dynamiki, wynikającej z widocznego w kadrze otoczenia. W tej części kursu pokazujemy, jak ożywić statyczne ujęcia i wzbogacić je o dodatkowe efekty.
Większość nowoczesnych aparatów cyfrowych ma wbudowany stabilizator obrazu, przez co fotografie, które powinny być częściowo rozmyte, są całkowicie ostre i zamrożone. Choć to niewątpliwie ogromna zaleta i przydatna w trudnych warunkach funkcja, nie zawsze jest jednak potrzebna, a niektórym zdjęciom aż chce się dodać odrobinę ruchu i życia. Z programem graficznym uzupełnienie brakującej dynamiki na fotografiach nie jest trudne. Wystarczy znać i opanować podstawowe funkcje GIMP-a. Tutaj przyda ci się wiedza zdobyta w poprzednich odcinkach kursu, m.in. dotycząca pracy na warstwach i maskach, tworzenia i edycji ścieżek oraz korekcji kolorystyki. Archiwalne odcinki poświęcone tym tematom znajdziesz na naszej stronie, po wpisaniu adresów http://pcformat.pl/u/517, http://pcformat.pl/u/518 i http://pcformat.pl/u/519, lub w poradniku PDF dołączonym do płyty 1/2014.
Samochód na warstwach i ścieżkach
Do wykonania tego ćwiczenia jest potrzebna fotografia obiektu z tłem. Dynamikę możesz nadać różnego rodzaju kadrom. Pamiętaj jednak, że nie każde ujęcie będzie odpowiednie do tego efektu. W naszym przykładzie nadajemy dynamikę zdjęciu samochodu. Postępując w analogiczny sposób, możesz ożywić również postacie i inne ruszające się obiekty.
Krok 1
Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu wybierz z dysku fotografię, w naszym przykładzie auto.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.
Krok 2
Na początku wykonaj korekcję kolorystyczną fotografii, wykorzystując wiedzę zdobytą w poprzednich częściach kursu. W naszym przykładzie wykorzystaliśmy narzędzia Balansu kolorów oraz Krzywe. Otrzymane zdjęcie wygląda tak:
Krok 3
Teraz utwórz kopię źródłowej warstwy, klikając na niej prawym przyciskiem myszy i wybierając z menu kontekstowego opcję Duplikuj warstwę.
Krok 4
Następnie z przybornika wybierz narzędzie Ścieżki i krok po kroku starannie obrysuj kontury samochodu. O tym, jak korzystać ze ścieżek, przeczytasz w archiwalnym odcinku kursu lub pod adresem http://pcformat.pl/u/517. Powinieneś uzyskać efekt podobny do naszego:
Krok 5
Pod przybornikiem narzędzi, w zakładce Opcje narzędzia kliknij przycisk Zaznaczenie ze ścieżki. Gdy obiekt zostanie obrysowany, wybierz z menu Edycja opcję Skopiuj.
Krok 6
Po skopiowaniu zaznaczenia do schowka wklej obiekt jako nową warstwę. W tym celu z menu Edycja wybierz Wklej. W okienku warstw pojawi się Oderwane zaznaczenie. Aby przekonwertować obiekt do warstwy, kliknij na nim prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Do nowej warstwy.
Dodawanie efektu poruszenia
Pokazane w tym warsztacie wartości dla poszczególnych narzędzi są przykładowe. Pamiętaj o dostosowaniu ich adekwatnie do swojego kadru oraz rozmiaru źródłowego zdjęcia.
Krok 1
W okienku warstw zaznacz środkową warstwę, która jest kopią warstwy źródłowej. Następnie z menu Filtry wybierz kolejno Rozmycie i Rozmycie ruchu.
Krok 2
W otwartym oknie Rozmycie ruchu, w sekcji Typ rozmycia zaznacz Liniowy, a w sekcji Parametry rozmycia dopasuj położenie suwaków Długość i Kąt, na przykład tak jak w naszym przykładzie. Kliknij OK. Pamiętaj, że dopasowanie tych parametrów powinno zależeć od wielkości fotografii źródłowej, w naszym przykładzie jest to 2300x1533 pikseli. Tło pod wyciętym i wklejonym obiektem powinno zostać poruszone zgodnie z kierunkiem ruchu, tak jak w naszym przykładzie.
Krok 3
Kliknij prawym przyciskiem myszy na środkowej warstwie i z menu kontekstowego wybierz Dodaj maskę warstwy. W otwartym okienku o tej samej nazwie zaznacz opcję Biała i kliknij Dodaj.
Krok 4
Z przybornika wybierz narzędzie Gradient i ustaw kolor pierwszoplanowy czarny, a drugoplanowy biały. Następnie w obszarze roboczym w kadrze zdjęcia przeciągnij linię gradientu od dolnej krawędzi ku jednej trzeciej fotografii, pod niewielkim kątem. Stopień i kąt powinieneś dostosować do własnego ujęcia zdjęcia. Możesz też delikatnie zmniejszyć tryb krycia, np. na wartość 80.
Krok 5
Aby zdjęcie nie wyglądało zbyt sztucznie, dodaj jeszcze rozmycie na felgach kół. W okienku warstw zaznacz najwyższą warstwę z nierozmytym obiektem. Następnie, posługując się narzędziem Zaznaczenie eliptyczne lub narzędziem Ścieżki, obrysuj felgę wewnątrz opony. Jeżeli korzystasz ze ścieżek, pamiętaj o wykonaniu zaznaczenia ze ścieżki.
Krok 6
Teraz z menu Filtry ponownie wybierz Rozmycie oraz Rozmycie ruchu, a w otwartym okienku zmodyfikuj suwak Długość, np. na wartość 6. Zanim wciśniesz OK, możesz zobaczyć podgląd w okienku. W ten sposób możesz modyfikować parametry do uzyskania najlepszego efektu. Powtórz tę czynność dla tylnego koła.
Krok 7
Popraw jeszcze inne niedoskonałości powstałe w wyniku rozmyć. Do tego celu możesz wykorzystać narzędzie Gumki lub Pędzla, jeśli zamierzasz pracować na masce środkowej warstwy.
Włączone światła samochodu
W prosty sposób możesz również dodać efekt włączonych świateł. Tak urozmaicisz swój kadr, stosując kolejny zabieg graficzny.
Krok 1
W okienku warstw zaznacz warstwę położoną na samej górze. Wykonaj duplikat tej warstwy. Następnie z menu Filtry wybierz kolejno: Światło i cień i Supernowa.
Krok 2
W oknie o tej samej nazwie zobaczysz podgląd obiektu wraz z wstawioną świecącą flarą. Posługując się kursorem myszy, przesuń ją w odpowiednie miejsce na ujęciu, np. jak u nas. Następnie zmień położenie suwaka Promień, aby dopasować rozmiar flary oraz suwaka Promyki w celu określenia poziomu promieni wokół flary. Aby zmienić domyślny kolor, kliknij kwadracik przy napisie Kolor i z otwartej palety kolorów wybierz odpowiadającą ci barwę. Po dokonaniu zmian kliknij OK.
Krok 3
Powtórz poprzedni krok dla drugiego reflektora lub jeszcze dodatkowych innych elementów oświetlenia obiektu. W naszym przykładzie auto po dodaniu oświetlenia wygląda tak:
Krok 4
Cała warstwa prawdopodobnie nabrała poświaty w kolorze flary. Aby poprawić te niedoskonałości, kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwie z oświetleniem i wybierz Dodaj maskę warstwy. W otwartym okienku zaznacz Czarna. Oświetlenie na chwilę zniknie. Z przybornika wybierz Pędzel i ustaw kolor biały. Następnie, malując na warstwie, odkryj te fragmenty, na których znajdują się flary.