Obliczanie wyniku
Na płycie dołączonej do tego numeru znajdziesz plik
z projektem gry zapisanym po wykonaniu czynności objaśnionych miesiąc temu. Jeżeli nie masz swojego pliku, możesz wgrać go w serwisie GameSalad.com, by zacząć zabawę z tworzeniem gier od tego odcinka kursu.
W obszarze Library wejdź do zakładki Actors i wybierz głównego bohatera – Samolot. Teraz trzeba wprowadzić element logiki, z którego będzie wynikać, że kiedy bohater zderzy się z samolotami lecącymi z prawej lub lewej strony, gra musi się zakończyć.
W sekcji Rules (reguły) stwórz nową regułę, klikając przycisk +Rule, widoczny z prawej strony. Nazwij regułę Zderzenie, a następnie wybierz Any z menu rozwijanego obok słowa When. Wybierając Any, sprawisz, że reguła będzie miała zastosowanie wtedy, gdy którykolwiek z poniżej dodanych warunków zostanie spełniony.
Teraz w polu tekstowym type or drag in a conditio wpisz słowo Collision i wciśnij Enter, aby dodać warunek do reguły. Teraz zostaw zaznaczone pole actor or type, natomiast z menu obok wybierz WrógLewydoPrawej. Dzięki temu reguła będzie się aktywować, gdy Samolot zderzy się z wrogiem lecącym od lewej do prawej strony.
Dodaj jeszcze jeden warunek, wpisując w polu tekstowym Collision i wciskając Enter. Tym razem wybierz WrógPrawydoLewej. Od tej pory gdy główny samolot zderzy się z jednym z wrogów, reguła będzie działać. Ciągle jednak nie ustawiłeś, co dokładnie ma się wydarzyć, gdy samolot się zderzy – na razie stworzyłeś tylko część logiki gry.
W grze Plane Pong, kiedy samolot zderzy się z wrogiem, następuje koniec gry („game over”), wyświetlany jest obecny i najwyższy wynik, jak również pojawia się przycisk służący do uruchomienia gry ponownie. Wszystkie te informacje pojawiają się na nowej scenie o nazwie Game Over. Trzeba więc stworzyć taką scenę! W tym celu przejdź do zakładki Scenes w obszarze Library i kliknij przycisk +, aby dodać nową scenę, którą nazwiesz Game Over.
Teraz możesz skonfigurować regułę Zderzenie, w której podasz, że kiedy samolot zderzy się z wrogiem (polecenie When), to należy wyświetlić scenę Game Over (pole > do widoczne w regule). Do pola > do dodaj zatem zachowanie o nazwie Change Scene (zmiana sceny), które znajdziesz w zakładce Behaviors (zachowania).
W Change Scene, w polu go to (przejdź do), wybierz scenę Game Over, a obok zaznacz No ad, aby na tej scenie nie wyświetlały się reklamy.
Wciśnij przycisk Play, aby sprawdzić, czy reguła działa poprawnie. Kiedy samolot się zderzy, powinieneś zobaczyć pustą (czarną) scenę. Właśnie tak wygląda na razie scena Game Over, ponieważ nic do niej jeszcze nie dodałeś. W kolejnych częściach poradnika wyjaśnimy, jak wstawić tam odpowiednie grafiki i informacje, w tym tę o najlepszym wyniku. Zapisz zmiany i przejdź do następnego kroku.