A A A

Od kredytu do rzecznika

PC Format 6/2008
Towar już wybrany, a ty szczęśliwie suniesz ku kasie. Płacisz gotówką lub bierzesz kredyt. Pozostaje przewieźć sprzęt do domu samodzielnie lub korzystając z usług sklepu, najczęściej płatnych. Może się zdarzyć, że zakupiony produkt trzeba będzie zwrócić czy wymienić, bo np. nie ma funkcji, których obecność gwarantował sprzedawca. Ale najgorzej, że po jakimś czasie użytkowania urządzenie może trzeba będzie oddać do naprawy.
Zgodnie z ustawą z 2005 roku zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny należy wyrzucać tylko do specjalnych koszy lub zawozić do odpowiednich punktów recyklingu – co najmniej jeden powinien być w każdej gminie. Niemal wszystkie duże sklepy oferują wymianę starego sprzętu na nowy. Najczęściej jest to system 1:1, tzn. ekipa dostarczająca nowe urządzenie zabiera jedną sztukę starego sprzętu tego samego rodzaju. To można zawsze negocjować w sklepie.

Załatwianie formalności nie zawsze idzie gładko, nawet jeśli produkt jest na gwarancji i za klientem stoją przepisy. Warto znać kilka prostych reguł oraz wiedzieć, do kogo zwrócić się o pomoc. Z taką wiedzą możesz spokojnie ruszać na zakupy.

Kupowanie – sposoby płatności i transportu

Nawet jeśli nie dysponujesz gotówką, możesz stać się właścicielem upatrzonego komputera, telewizora, odtwarzacza czy aparatu cyfrowego. Sprawę załatwia kredyt. Po uporaniu się z kwestiami finansowymi niezbędna staje się usługa transportowa, jeśli zakupiony sprzęt jest duży i sporo waży.

Kredyt pod rozwagę

Do wyboru masz oferty pożyczkowe oddziałów banków, SKOK-i oraz punkty kredytowe w sklepach. Te ostatnie to i tak najczęściej swoistego rodzaju „oddziały” banku (np. Lukas, GE Money Bank), a nie samego sklepu. Są warte uwagi, ponieważ przyznają pożyczkę niemal od ręki, często na preferencyjnych warunkach (umowa ze sklepem) i bez setek formalności oraz dziesiątków umów. Najczęściej wymagane są dwa dokumenty tożsamości oraz zaświadczenie o stałych dochodach (m.in. Real, Electro World, Saturn). Bywa, że wystarczy dowód osobisty oraz oświadczenie klienta o tym, że ma stałe zarobki (taka zasada obowiazuje np. w salonach sprzedaży firmy Komputronik).

Zepsuty produkt idzie do naprawy

Sprzęt do naprawy powinno się zostawiać i odbierać w tym samym punkcie. Sposób dostarczenia zepsutego urządzenia będącego na gwarancji może zostać określony w dokumencie gwarancyjnym, np.:
  • Usługa door-to-door
    Sprzęt jest odbierany i dowożony po naprawie do miejsca jego użytkowania.
  • Przesyłka
    Użytkownik wysyła popsuty sprzęt do gwaranta, najczęściej na jego koszt; czasochłonne.
  • Bezpośrednio do serwisu
    Konsument sam musi znaleźć listę punktów i dostarczyć tam oraz odebrać stamtąd pozostawiony sprzęt; czasem oszczędza czas.
  • Oddanie towaru do sklepu
    Sposób najczęstszy i domyślny, nie musi być zapisany w gwarancji; ze sklepu, na koszt gwaranta, jest dostarczany do punktu serwisowego; czasochłonne.

Najniższy próg zarobków wymagany do udzielenia kredytu przez sklep mają wielobranżowe hipermarkety (w Tesco wynosi on np. 380 zł netto). Tam można się zdecydować na kartę kredytową i spłacać zadłużenie w specjalnie wyznaczonych do tego celu kasach. Musisz jednak dobrze przemyśleć, czy na dany kredyt rzeczywiście cię stać, ponieważ odsetki bywają wysokie i mogą sięgać nawet 34 procent.

Niezależnie od tego, gdzie bierzesz kredyt, zwróć uwagę na kilka rzeczy. Dowiedz się, jaki jest jego całkowity koszt, czyli odsetki, marże czy opłaty za rozpatrzenie wniosku. Koniecznie przeczytaj umowę oraz regulamin. Jeśli nie wszystko jest jasne, doradca ma obowiązek wytłumaczyć ci każdy drobiazg z języka prawniczo-bankowego. Jeśli obawiasz się, że twoja sytuacja materialna może się pogorszyć w czasie spłacania kredytu, np. z powodu choroby czy utraty pracy, pomyśl o ubezpieczeniu kredytu. Dodatkowe kilka złotych miesięcznie może ciebie lub twoją rodzinę uchronić przed wizytą komornika lub wpisaniem do Krajowego Rejestru Długów.

Ograniczenia transportu

Niewiele sklepów oferuje całkowicie bezpłatną dostawę. Robią to, jeśli urządzenie jest wystarczająco drogie (np. w Realu musi kosztować powyżej 700 zł), odpowiednio ciężkie (np. w Tesco powyżej 10 kg) czy miejsce zamieszkania nie jest oddalone od sklepu ponad określoną odległość (np. w Realu do 20 km).

Jeśli transport jest płatny, kosztuje od 15 do 40 zł. Wiedz, że dostawcy zawsze mogą odmówić wniesienia towaru do mieszkania, podając jako powód np. zbyt wysokie piętro czy niemożność podjechania pod drzwi.

Kiedy już odpakujesz nabytek, sprawdź, czy sprzęt nie ma uszkodzeń mechanicznych – obić lub zadrapań. Zawsze możesz się później kłócić z punktem sprzedaży, ale łatwiej jest wymienić sprzęt, zanim zaczniesz go użytkować.

Rezygnacja, reklamacja – zwrot lub naprawa

Od sklepu zależy, czy i na jakich warunkach możesz zwrócić zakupiony produkt. Zawsze natomiast masz prawo żądać wymiany urządzenia, jeśli jest niezgodne z umową.


Tagi: internet
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto