Od kredytu do rzecznika
Przykład? Zakup zestawu kina domowego z siedmioma głośnikami, z których jeden okazuje się atrapą. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, a na opakowaniu nie było napisu „kino domowe z sześcioma głośnikami i jedną atrapą głośnika”, masz prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy lub wymianę na inny produkt. Odpowiedzialność spoczywa wtedy na sprzedawcy, jeśli wiedząc o takiej cesze przedmiotu, zataił ją, albo na producencie, który mógł wprowadzić w błąd również sklep.
W przypadku odkrycia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od daty jego nabycia zakłada się, że istniała ona już w trakcie zakupu. Należy wtedy pisemnie powiadomić o tym sklep, a ten ma 14 dni na odpowiedź. Jeśli odpowie pozytywnie lub nie odpowie wcale, oznacza to, że zgadza się z zarzutami, a więc powinien naprawić produkt lub wymienić go na nowy. Jeśli odpowie negatywnie, pozostaje zgłosić problem do producenta lub skorzystać z pomocy rzecznika praw konsumenta.
Towar przeceniony może nie podlegać zwrotowi, ale zawsze podlega reklamacji. Jeśli jest sprzedawany po obniżonej cenie ze względu np. na wyprzedaż końcówek serii, a nie jego niepełną wartość, to w razie odkrycia rysy na obudowie monitora masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy. Chyba że właśnie ta rysa była powodem obniżki i zostałeś o tym poinformowany. Wtedy nie może ona być podstawą do wymiany towaru.
W mniejszych sklepach, które mają serwis na miejscu, czasami klient dostaje na czas naprawy urządzenie zastępcze.
Klienci większości dużych sklepów elektronicznych z reguły mają możliwość śledzenia w internecie bądź telefonicznie, na jakim etapie jest naprawa ich urządzenia.
Jeśli to nie pomoże, rzecznik może w imieniu konsumenta zwrócić się do przedsiębiorcy i jako pełnomocnik negocjować jego racje. A jeśli to nie poskutkuje, może wystąpić z pozwem do sądu i tam dochodzić praw swojego klienta. Jest on zwolniony z opłat, więc konsument nie musi się obawiać ponoszenia kosztów procesowych.
Obecnie świadomość kupujących jest coraz większa. W samej stolicy między 2002 a 2007 rokiem liczba porad udzielanych przez rzecznika praw konsumenta wzrosła ponad trzykrotnie: z niecałych 6 tys. do ponad 21 tysięcy (patrz wykres).