Patrz rozmówcy w oczy
- Jakie parametry powinien mieć dobry obraz z kamery
- Jakie walory użytkowe powinna mieć dobra kamera
- Czym cechują się współczesne kamery HD
- Opisy 12 przetestowanych produktów
Oczywiście żaden z wymienionych sposobów wyboru najlepszego produktu nie jest idealny. Nawet tani sprzęt mało znanego producenta może się okazać nadspodziewanie dobry (i na odwrót). A skrót HD nie gwarantuje niczego – oznacza tylko tyle, że kamera jest w stanie pracować w rozdzielczości 1280x720. Warto zauważyć, że o wiele tańsze kamerki 1,3 Mpix mają nominalną rozdzielczość 1280x1024, a więc większą, niż „prawdziwe” kamerki HD, choć nie rejestrują obrazu w formacie 16:9. Dlatego również je uwzględniliśmy w naszym teście.
- Jakość kolorów, która dotyczy odpowiedniego balansu bieli, a także odpowiedniego nasycenia barw. Kamera i jej sterownik dobierają automatycznie te parametry, mogą się jednak zdarzyć przypadki, gdy obraz jest np. lekko przebarwiony lub blady. Takie drobne defekty można poprawić w sterowniku, ustawiając ręcznie odpowiednie suwaki. Trzeba jednak pamiętać, że przy zmianie oświetlenia (np. z dziennego na lampkę nocną) ustawienia trzeba poprawić. Dlatego ustawienia automatyczne są wygodniejsze.
- Ostrość obrazu, czyli liczba widocznych na nim detali. Zależy od jakości matrycy oraz jakości soczewek, które są niestety zazwyczaj plastikowe. Dlatego czasem ostrość jest słaba, a próby jej regulacji za pomocą pierścienia nic nie dają. Warto też wiedzieć, że część kamer dynamicznie dobiera ostrość obrazu, zależnie od tego, w jakiej odległości od kamerki znajduje się użytkownik. Wadą tej metody są częste próby korygowania ostrości, więc obraz w efekcie nigdy nie jest dobry.
- Płynność obrazu, która w przypadku kamer internetowych ma ogromne znaczenie. Niektóre kamery rejestrują obraz z szybkością np. 5 kl./s, co dla widza jest bardzo irytujące. Nie dość, że obraz cały czas się zacina, to jeszcze za ruchomymi obiektami pojawiają się smugi. Dobre kamery są w stanie zarejestrować i przesłać obraz o dowolnej rozdzielczości z dużą szybkością, np. 15 kl./s lub wyższą.
- Jak najmniejsze zniekształcenia i zakłócenia – dotyczy to zniekształceń geometrii, szumów wytwarzanych przez matrycę, artefaktów wytwarzanych podczas kompresji materiału wideo. Im mniej takich usterek, tym rejestrowany obraz lepiej oddaje rzeczywistość.
Warto wybierać kamery bardziej masywne, bo trudniej je zrzucić albo poruszyć kablem. Nie dotyczy to zastosowań mobilnych – w tym przypadku im kamera mniejsza i lżejsza, tym lepiej.