Silne hasło
|
Przy okazji zarządzania hasłami warto wspomnieć, jak stworzyć frazę trudną do odgadnięcia i złamania. Oto kilka zasad, których należy się trzymać podczas tworzenia haseł:
- nie wybieraj słów ze słownika,
- stosuj jednocześnie wielkie i małe litery oraz cyfry,
- zadbaj, aby litery i cyfry miały przypadkowy układ,
- postaraj się, aby hasło miało minimum 8–9 znaków.
Silne hasło złożone z dziewięciu znaków wygląda następująco: P4w3$19B#. Jeżeli chcesz, aby hasło można było łatwiej zapamiętać, możesz zastępować litery podobnymi do nich cyframi, np. słowo PC Format możesz zapisać jako PcF0rm4+.
|
Korzystanie z globalnej sieci nie kończy się na przeglądaniu stron WWW. Usługi pocztowe, serwisy społecznościowe, fora dyskusyjne, banki i inne witryny wymagają założenia konta, aby w pełni korzystać z oferowanych przez nie usług. Haseł może się uzbierać kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt, gdy korzystamy z wielu grup dyskusyjnych, darmowych skrzynek czy serwisów społecznościowych. Taka liczba przyprawia o zawrót głowy. Można też powiedzieć, że wystarczy tylko jedno hasło. To prawda. Jednak w momencie jego utraty niepowołana osoba uzyskuje dostęp do wszystkich kont w serwisach, usługach oraz do wirtualnej tożsamości poszkodowanego.
Do czego może to prowadzić? W najlepszym wypadku do utraty dobrej reputacji i poufnej korespondencji w serwisie społecznościowym lub na forum dyskusyjnym. Gorzej, gdy intruz zaloguje się na konto na platformie aukcyjnej czy w banku internetowym. Wtedy możesz ponieść również straty finansowe. Warto zatem wybierać solidne hasła oraz stosować różne konstrukcje. Takie działanie zapewnia większe bezpieczeństwo twojej wirtualnej wizytówki oraz poufnych danych. Pokazujemy, jak zapamiętać liczne hasła, zarządzać nimi oraz bezpiecznie je przechowywać.
Zarządzanie hasłami za pomocą przeglądarki
Popularne przeglądarki (Internet Explorer, Opera i Firefox) mają wbudowane moduły do zarządzania wpisywanymi hasłami. Każda aplikacja zapewnia jednak inne funkcje. Na przykład Internet Explorer pozwala tylko na zapisywanie haseł oraz kasowanie wszystkich jednocześnie. Same hasła są przetrzymywane w plikach systemowych i dostęp do nich może być dość prosty. Jeżeli korzystasz z IE, lepiej zaufaj zewnętrznej aplikacji i od razu przejdź do warsztatu „Zarządzanie hasłami online”.
Hasła w Firefoksie
W przeglądarce Mozilli wbudowano moduł do zarządzania hasłami. Pozwala on na zapamiętywanie haseł, selektywne ich kasowanie i edytowanie. Dostęp do wszystkich zapamiętanych w module haseł jest chroniony jedną główną frazą, którą musisz wpisywać za każdym razem, gdy mechanizm będzie chciał wykorzystać jedno z zapamiętanych słów. Pokazujemy, jak z niego korzystać.
Aby zarządzać hasłami, najpierw musisz je zgromadzić (zapamiętać). W tym celu Firefox wyświetla przy pierwszym logowaniu do serwisu wymagającego nazwy użytkownika i hasła odpowiednie przyciski.
Aby zapamiętać dane dostępowe, kliknij Zapamiętaj.
Panel zarządzania hasłami otwierasz, klikając kolejno Narzędzia i Opcje. Przejdź do zakładki Bezpieczeństwo.
W sekcji Hasła możesz wyświetlić zapamiętane dane dostępowe. W tym celu kliknij Zapamiętane hasła.
W wywołanym oknie zobaczysz loginy i hasła.
Możesz kasować poszczególne pozycje, klikając ich nazwę, a następnie przycisk Usuń. Możesz także wyświetlić zapisane hasła. Aby to zrobić, kliknij Usuń wszystkie. Frazy pojawią się w oknie obok listy loginów.
Jeżeli z jednego komputera korzysta wiele osób, warto ustawić jedno hasło główne, które będzie wymagane podczas automatycznego logowania się do serwisu. Bez tego hasła przeglądarka nie podpowie, jakie są dane dostępowe do witryny.
W celu ustawienia hasła głównego zaznacz pole obok opcji Używaj hasła głównego. W wywołanym oknie Zmień hasło główne wpisz dwa razy wybraną frazę.
Zielony pasek pokazuje siłę wprowadzanego przez ciebie hasła. Kliknij OK.