Na co zwrócić uwagę przy zakupie nawigacji
|
APLIKACJA:
- WYGLĄD CYFROWEJ MAPY
Mapa oraz interfejs powinny być czytelne, tzn. mieć odpowiedni kolor i styl graficzny.
- UŁOŻENIE MENU
Intuicyjne poruszanie się po interfejsie zależy od liczby kliknięć potrzebnych do wyznaczenia trasy, łatwości wpisywania adresu, oddalania i przybliżania widoku mapy.
- FUNKCJE GŁOSOWE
Komunikaty asystenta powinny brzmieć zrozumiale, nie mogą być urywane, a głośnością powinno się sterować w prosty sposób bez wędrowania po menu – programy oferują zazwyczaj kilka głosów do wyboru.
- ZAKRES MAP
Jeżeli podróżujesz tylko po Polsce, nie ma sensu przepłacać za urządzenie z mapami innych krajów Europy. Na rynku są jednak urządzenia, w których za taką funkcję nie trzeba dopłacać. Uważaj na GPS-y, do których nie dołączono dokładnej mapy Polski, a tylko główne arterie.
- WERSJA OPROGRAMOWANIA
Jeśli trafisz na urządzenie z nieaktualnym oprogramowaniem, upewnij się, że producent przewidział bezpłatną aktualizację – zazwyczaj jest to standard.
URZĄDZENIE:
- WIELKOŚĆ EKRANU
Urządzenia o przekątnej ekranu 3,5 cala są bardzo kompaktowe i nie zasłaniają dużego fragmentu przedniej szyby. Jednak nagromadzenie dużej ilości informacji na ekranie powoduje, że na samą mapę pozostaje mniej miejsca niż w większych urządzeniach.
- JASNOŚĆ EKRANU
Wybieraj urządzenia o ekranie matowym, na którym nie będą się pojawiały refleksy pogarszające widoczność. Sprawdź, czy maksymalna jasność ekranu jest wystarczająca.
- FUNKCJE DOTYKOWE
Urządzenie powinno pewnie reagować na komendy wydawane za pomocą palca, a na obudowie mieć przyciski, np. do regulacji głośności.
- RODZAJ MOCOWANIA
Oceń możliwości regulacji urządzenia przymocowanego do uchwytu we wszystkich płaszczyznach, sprawdź także, czy mocowanie ma solidną przyssawkę oraz czy długość kabla ładowarki samochodowej jest wystarczająca.
- PODZESPOŁY
Najszybszą pracę nawigacji zapewnia odbiornik GPS SiRF Star III oraz procesor o częstotliwości taktowania 400 MHz. Obydwa podzespoły są jednocześnie najczęściej spotykane w urządzeniach.
|
Najbardziej opłacalny jest zakup nawigacji samochodowej składającej się z zestawu: urządzenie PND (Portable Navigation Device) z dołączoną aplikacją nawigującą. Takie zestawy oferują nie tylko międzynarodowi producenci, np. Mio, Garmin, Blaupunkt, Navigon, którzy do urządzenia dołączają aplikacje nawigujące własnej produkcji. Na rynku znajdziesz też urządzenia mniej znanych firm, sprzedawane w zestawie z polskimi aplikacjami. – AutoMapa, MapaMap. Jeśli chcesz każdą z części zestawu, aplikację i urządzenie, kupić osobno, upewnij się, że urządzenie i aplikacja są ze sobą zgodne. Najprościej poszukać w internecie opinii użytkowników na ten temat.
Wybierając samą aplikację lub urządzenie z wgraną fabrycznie mapą cyfrową, masz zazwyczaj do wyboru zakres krajów ujętych na mapach. Oczywiście w każdym programie powinna być zawarta mapa Polski, ale niektóre systemy oferują obok niej także mapy innych krajów. W przypadku niektórych nawigacji producent nakłada wyższą cenę za dodatkowe kraje. Zazwyczaj aplikacja nawigująca zawiera mapy Europy Zachodniej lub Wschodniej – rzadziej jednej i drugiej.
Równie istotne, jak wybór odpowiedniej mapy, jest zwrócenie uwagi na parametry urządzenia PND – przekątnej i rozdzielczości wyświetlacza, rodzaju mocowania, odbiornika GPS, procesora i wielkości pamięci flash.
Zamiast urządzenia PND możesz kupić smartfon z wbudowanym odbiornikiem GPS. Jeśli pracuje on pod kontrolą systemu Windows Mobile, możesz w nim zainstalować te same aplikacje co w urządzeniach PND. Na rynku są dostępne także aplikacje przeznaczone do smartfonów, w których fragmenty cyfrowej mapy nie są przechowywane w pamięci urządzenia, ale pobierane na telefon za pośrednictwem sieci komórkowej.
Aplikacje nawigujące polskiej produkcji
Polskie aplikacje na tle zagranicznej konkurencji wyróżniają się najdokładniejszymi mapami Polski, a także pokaźną bazą adresów, planów miast i POI (Points Of Interests), czyli zaznaczonych na mapie miejsc ważnych dla podróżującego, np. stacji benzynowych, bankomatów, kin, teatrów, komisariatów policji itp. Dlatego będą dobrym wyborem dla osób, które z nawigacji zamierzają korzystać głównie na terenie kraju.
Dokładność
AutoMapa oprócz bardzo szczegółowych map ma bogatą bazę punktów POI oraz dokładne adresowanie budynków. Autorzy systematycznie rozwijają każdy z tych aspektów. Szczególnie imponująca jest lista polskich miast i miejscowości, które objęte zostały trójwymiarową wizualizacją budynków – obecnie jest ich blisko 900. Ale producent zrobił także wiele w kierunku poprawienia komfortu korzystania z aplikacji. Skrócono czas wczytywania widoku mapy o 30 proc. dzięki zmianie formatu jej zapisu. Zwiększono częstotliwość odczytywania sygnału z satelity – teraz co mniej niż sekundę – co poprawiło płynność prezentacji ruchu oraz pozwoliło doprecyzować informacje o prędkości pojazdu oraz jego dokładnym położeniu. Kierowca ma także dostęp do informacji o kolejnych manewrach, jakie ma wykonać, opcji wyszukiwania punktów na mapie przez wpisanie kodu pocztowego, numerów słupków drogowych oraz 12 głosów asystenta, m.in. głosu Krzysztofa Hołowczyca.
W najnowszej wersji AutoMapy (5.5) znalazły się także informacje ważne dla kierowców ciężarówek – dane o dopuszczalnym obciążeniu osi pojazdu, wysokości wiaduktów i tuneli oraz znakach obwiązujących tylko duże pojazdy. Kierowca może ustawić w opcjach programu parametry swojego samochodu, aby podczas wyznaczania trasy lepiej dostosować drogę do charakteru pojazdu.
AutoMapa jest dostępna zarówno z urządzeniami PND, jak i jako samodzielna aplikacja. W wersji z samą mapą Polski kosztuje 299 zł. W wersji obejmującej także 43 inne kraje Europy (odwzorowanie sieci dróg dla poszczególnych państw jest różne) wykorzystano mapy firmy Navteq – cena to 578 zł.
Jedno, ale nie to samo
MapaMap firmy Imagis to największy polski konkurent AutoMapy. Aplikacja jest obecnie dostępna w wersji 6.0, w której autorzy zmodyfikowali interfejs, tak że stał się czytelniejszy i bardziej przyjazny dla oka. Zmiany objęły kolorystykę mapy, etykiety nazw ulic, ikony POI, wygładzanie krawędzi elementów graficznych oraz wygląd menu.
Wśród nowych ciekawych funkcji pojawiło się prezentowanie strzałek kierunku rachu, możliwość obracania mapy w trybie 3D w celu obejrzenia okolicy, automatyczne dostosowywanie głośności komunikatów do prędkości jazdy (hałasu emitowanego przez pracujący silnik) oraz (podobnie jak w AutoMapie) możliwość wybierania punktów na mapie po kodzie pocztowym.
MapaMap ma znacznie uboższą niż konkurent bazę miast, w których budynki przedstawiono w postaci trójwymiarowych obiektów (obecnie jest to 16 największych polskich miast). Wszystkie obiekty pokryto teksturami – w AutoMapie mają one wygląd przezroczystych bloków. Co ciekawe, w miarę wzrostu prędkości jazdy MapaMap płynnie zmienia widok z trójwymiarowego na bardziej oddalony widok z lotu ptaka, który jest znacznie praktyczniejszy przy wyższych prędkościach.
Aplikacja jest sprzedawana z urządzeniami, m.in. firm Manta, Akira, Trak, ale także jako samodzielna aplikacja przeznaczona do instalacji w urządzeniu z systemem Windows Mobile. Kupując urządzenie PND z zainstalowaną aplikacją, należy zwrócić uwagę, która wersja MapyMap została dołączona. W sprzedaży można znaleźć zestawy z aplikacją MapaMap Easy, która od wersji 6.0 jest znacznie uboższa i mocno odstaje funkcjami od współczesnych aplikacji. Mapy krajów europejskich będą natomiast miały tylko urządzenia zawierające dodatek GDE (Główne Drogi Europy).
MapaMap 6.0, kupowana jako samodzielna aplikacja, kosztuje 249 zł i zawiera jedynie mapę Polski.
Inna aplikacja firmy Imagis
– GPMapa – jest dostępna z amerykańskimi urządzeniami firmy Garmin. Program wygląda inaczej niż MapaMap. Nie zawiera np. trójwymiarowych brył budynków.