SoftwarePłonący jeździec

    Płonący jeździec

    Do wykonania w GIMP-ie zdjęcia pędzącego motocyklisty w ogniu lub innego płonącego obiektu wystarczy dobry pomysł i klika zdjęć, a potem ich umiejętne wymieszanie. Pokażemy, jak uzyskać taki efekt.

    Płonący jeździec

    Przygotuj zdjęcie postaci lub innego obiektu będącego w ruchu. Może to być na przykład rowerzysta lub motocyklista. Tego drugiego wykorzystamy w naszym przykładzie. Jeśli nie masz zdjęć dynamicznych, możesz samodzielnie ożywić statyczną fotografię. Jak uzyskać efekt ruchu, pokazaliśmy w 18. odcinku kursu GIMP-a opublikowanym w numerze 4/2014. Archiwalny artykuł znajdziesz też w internecie, na naszej stronie pod adresem http://pcformat.pl/u/883/. W warsztacie pokazujemy, jak umiejętnie mieszać kilka zdjęć, by utworzyć ciekawy fotomontaż. Cała zabawa jest oczywiście związana z pracą na warstwach (m.in. maskowaniem) i odpowiednim ustawianiem ich trybu i poziomu krycia.

    Motocyklista w ogniu

    Przed rozpoczęciem prac poszukaj również w sieci lub dowolnym banku zdjęć fotografii płomieni – koniecznie na czarnym tle. Wykorzystując cudze zdjęcia, pamiętaj o prawach autorskich. Jeśli wybierzesz zdjęcie, które nie jest przeznaczone do rozpowszechniania, użyj go tylko do celów prywatnych, np. pokaż efekt jedynie znajomym.

    Krok 1

    Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu wybierz z dysku fotografię, w naszym przykładzie motocyklista.jpg, i kliknij przycisk OK.

    Krok 2

    W oknie warstw powiel warstwę źródłową, klikając na niej prawym przyciskiem myszy oraz wybierając z menu kontekstowego opcję Duplikuj warstwę.

    Krok 3

    Teraz otwórz jako nową warstwę zdjęcie płomieni na czarnym tle. W tym celu z menu Plik wybierz Otwórz jako warstwy i w otwartym oknie wybierz odpowiedni plik, w naszym przykładzie plomienie.jpg. Kliknij Otwórz.

    Krok 4

    W oknie warstw zmień Tryb wczytanej warstwy na Przesiewanie.

    Krok 5

    Następnie, posługując się narzędziami Skalowanie, Obrót i Przesunięcie z przybornika, dopasuj położenie płomieni w taki sposób, aby znajdowały się z tyłu postaci lub poruszającego się obiektu. Skalując obraz, przytrzymaj wciśnięty klawisz [Ctrl] w celu zachowania proporcji. Nie staraj się też rozciągnąć płomieni na całą wysokość postaci lub obiektu. Zrób to w taki sposób, aby płomienie wyglądały realistycznie, np. tak jak w naszym przykładzie:

    Obraz

    Krok 6

    Po pierwszym nałożeniu warstwy płomieni pokryliśmy tylko część postaci. Powiel warstwę z płomieniami jeszcze tyle razy, aby w całości „podpalić” obiekt w kadrze. Postępuj analogicznie z krokiem 5, ale pamiętaj o skalowaniu i modyfikowaniu warstw w celu zróżnicowania efektu płomieni. Nasz motocyklista wygląda teraz tak:

    Obraz

    Krok 7

    Teraz musisz usunąć płomienie lub ich fragmenty z miejsc, w których nie powinny się znajdować. Kliknij prawym przyciskiem myszy na każdej warstwie z ogniem i z menu kontekstowego wybierz Dodaj maskę warstwy. W otwartym oknie dodawania maski pozostaw domyślnie zaznaczoną opcję Biała i kliknij Dodaj. Okno warstw powinno wyglądać podobnie jak w naszym przykładzie.

    Obraz

    Krok 8

    Z przybornika wybierz narzędzie Pędzel. Dopasuj jego wielkość do wielkości usuwanych zbędnych elementów i ustaw kolor czarny jako pierwszoplanowy. Następnie zamaluj fragmenty obrazu, w których płomienie są zbędne. Pamiętaj, że obraz składa się z wielu warstw i musisz zamalować fragmenty na wielu warstwach. W celu zwiększenia wygody pracy sugerujemy powiększenie obszaru roboczego co najmniej do 100 proc. Po wykonaniu opisanych czynności nasze zdjęcie wygląda tak:

    Obraz

    Dym

    Poszukaj w sieci zdjęcia dymu na czarnym tle. Do tego celu możesz też wykorzystać fotografię z płomieniami, ale pamiętaj o przekonwertowaniu jej do odcieni szarości, aby uzyskać efekt szarego dymu.

    Krok 1

    Otwórz zdjęcie dymu jako nową warstwę. Z menu Plik wybierz Otwórz jako warstwy i w otwartym oknie wybierz odpowiedni plik, w naszym przykładzie dym.jpg. Kliknij Otwórz.

    Krok 2

    W oknie warstw przesuń warstwę na samą górę, zmień Tryb wczytanej warstwy na Przesiewanie.

    Krok 3

    Następnie wykonaj czynności analogiczne do opisanych w krokach 5 i 6 warsztatu „Dodajemy płomienie”. Po dodaniu warstw z dymem nasze zdjęcie wygląda tak:

    Obraz

    Efekt żaru

    Same płomienie i dym nie wystarczą. Pokażemy jeszcze, jak zniekształcić zdjęcie, aby jego fragmenty w pobliżu dymu imitowały gorący żar.

    Krok 1

    Przejdź do warstwy tła, którą powieliłeś na początku tego ćwiczenia. Z menu Filtry wybierz kolejno: Szum i Rozrzucenie.

    Obraz

    Krok 2

    Następnie w oknie Rozrzut, w sekcji Rozmiar rozrzutu wpisz taką wartość, aby w oknie podglądowym wyraźnie zobaczyć efekt. Kliknij OK. W naszym przykładzie wpisaliśmy wartość 25 dla zdjęcia źródłowego o wymiarze 2450x1634 piksele.

    Obraz

    Krok 3

    Następnie z menu Filtry wybierz kolejno: Zniekształcenia i Falowanie. W otwartym oknie, w sekcji Typ fali zaznacz Piłokształtne i zmień położenie suwaków, np. jak w naszym przykładzie: Częstotliwość – 34, Amplituda – 4, Przesunięcie fazy – 8. Kliknij OK. Efekt wygląda teraz tak jak poniżej.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Do zdeformowanej warstwy dodaj maskę, klikając na niej prawym przyciskiem myszy i wybierając Dodaj maskę warstwy. W otwartym oknie zaznacz opcję Czarna i kliknij przycisk Dodaj. W ten sposób zakryjesz uzyskany efekt deformacji.

    Krok 5

    Z przybornika wybierz Pędzel i ustaw kolor biały jako pierwszoplanowy. W zakładce Opcje narzędzia możesz też delikatnie zmniejszyć suwak Krycie dla wybranego pędzla, np. na wartość 75. Powiększ obszar roboczy do 100 proc. i na masce warstwy odkryj krawędzie postaci, w których powinien być widoczny żar.

    Krok 6

    Z menu Filtry wybierz teraz Zniekształcenia i Fale. W otwartym oknie powiększ okno podglądu, aby wygodnie dobrać odpowiednie parametry w celu uzyskania niewielkiego falowania. Zmień położenie suwaków, na przykład tak jak w naszym przykładzie:

    Obraz

    Krok 7

    Z menu Filtry wybierz jeszcze Zniekształcenia i Wytłoczenie. W otwartym oknie, w sekcji Funkcja zaznacz opcję Mapa wypukłości i ustaw suwaki np. tak: Azymut – 0,00, Wzniesienie – 71,09, Głębia – 35. Kliknij OK. Po zastosowaniu efektu nasze zdjęcie wygląda tak jak niżej.

    Obraz
    Obraz

    Krok 8

    Do dopracowania efektu żaru możesz wykorzystać inne filtry zniekształcające. Wiele zależy od tego, na jakim zdjęciu źródłowym pracujesz. Zachęcamy do sprawdzenia metodą prób i błędów innych filtrów.

    Zapisywanie projektu

    Przygotowane zdjęcie z efektem końcowym zapisz na dysku w formacie GIMP-a, dzięki czemu będziesz mógł w przyszłości je edytować i pracować w nim na warstwach. Następnie wyeksportuj obraz do formatu JPEG i już możesz pokazać zdjęcie znajomym.

    Krok 1

    Jeżeli uzyskane efekty są zadowalające, zapisz swój projekt na dysku. Aby móc powrócić do edycji warstw, wybierz z menu Plik opcję Zapisz jako.

    Krok 2

    W oknie Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę projektu, np. motocyklista.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.

    Krok 3

    Aby wyeksportować plik jako obraz JPEG, wybierz: Plik, Wyeksportuj. W oknie wpisz np. motocyklista.jpg, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz JPEG. Zapisz obraz przyciskiem Wyeksportuj.

    Krok 4

    Pojawi się jeszcze okno Eksport obrazu jako JPEG. Ustaw suwak Jakość na wartości 100, aby uzyskać najlepszą jakość fotografii, i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie