Płonący jeździec
Otwórz zdjęcie dymu jako nową warstwę. Z menu Plik wybierz Otwórz jako warstwy i w otwartym oknie wybierz odpowiedni plik, w naszym przykładzie dym.jpg. Kliknij Otwórz.
W oknie warstw przesuń warstwę na samą górę, zmień Tryb wczytanej warstwy na Przesiewanie.
Następnie wykonaj czynności analogiczne do opisanych w krokach 5 i 6 warsztatu „Dodajemy płomienie”. Po dodaniu warstw z dymem nasze zdjęcie wygląda tak:
Przejdź do warstwy tła, którą powieliłeś na początku tego ćwiczenia. Z menu Filtry wybierz kolejno: Szum i Rozrzucenie.
Następnie w oknie Rozrzut, w sekcji Rozmiar rozrzutu wpisz taką wartość, aby w oknie podglądowym wyraźnie zobaczyć efekt. Kliknij OK. W naszym przykładzie wpisaliśmy wartość 25 dla zdjęcia źródłowego o wymiarze 2450x1634 piksele.
Następnie z menu Filtry wybierz kolejno: Zniekształcenia i Falowanie. W otwartym oknie, w sekcji Typ fali zaznacz Piłokształtne i zmień położenie suwaków, np. jak w naszym przykładzie: Częstotliwość – 34, Amplituda – 4, Przesunięcie fazy – 8. Kliknij OK. Efekt wygląda teraz tak jak poniżej.
Do zdeformowanej warstwy dodaj maskę, klikając na niej prawym przyciskiem myszy i wybierając Dodaj maskę warstwy. W otwartym oknie zaznacz opcję Czarna i kliknij przycisk Dodaj. W ten sposób zakryjesz uzyskany efekt deformacji.
Z przybornika wybierz Pędzel i ustaw kolor biały jako pierwszoplanowy. W zakładce Opcje narzędzia możesz też delikatnie zmniejszyć suwak Krycie dla wybranego pędzla, np. na wartość 75. Powiększ obszar roboczy do 100 proc. i na masce warstwy odkryj krawędzie postaci, w których powinien być widoczny żar.
Z menu Filtry wybierz teraz Zniekształcenia i Fale. W otwartym oknie powiększ okno podglądu, aby wygodnie dobrać odpowiednie parametry w celu uzyskania niewielkiego falowania. Zmień położenie suwaków, na przykład tak jak w naszym przykładzie:
Z menu Filtry wybierz jeszcze Zniekształcenia i Wytłoczenie. W otwartym oknie, w sekcji Funkcja zaznacz opcję Mapa wypukłości i ustaw suwaki np. tak: Azymut – 0,00, Wzniesienie – 71,09, Głębia – 35. Kliknij OK. Po zastosowaniu efektu nasze zdjęcie wygląda tak jak niżej.
Do dopracowania efektu żaru możesz wykorzystać inne filtry zniekształcające. Wiele zależy od tego, na jakim zdjęciu źródłowym pracujesz. Zachęcamy do sprawdzenia metodą prób i błędów innych filtrów.