Co się zmieniło
|
Od ostatniego testu programów do nauki języka angielskiego, który opublikowaliśmy w numerze PCF 11/2007, zmieniło się niewiele. Największy skok zaprezentowało wydawnictwo Techland z kursem z serii Performance, który jako jedyny wykorzystuje w znacznym stopniu łącze internetowe, nie zubażając jednocześnie zawartości offline. Programy Edgarda zyskały ciekawą szatę graficzną w porównaniu z poprzednimi wersjami 5.5. Z kolei Young Digital Planet ograniczyło się do uzupełnienia kursów w dodatki w postaci np. płyt z nagraniami MP3.
|
Podsumowanie testu
Przetestowaliśmy osiem komputerowych programów do nauki języka angielskiego, które ze względu na różnice zestawiliśmy w dwóch grupach. Pierwszą grupę czterech programów stanowią kompleksowe kursy pozwalające opanować język angielski na każdym poziomie zaawansowania i w każdym aspekcie – gramatyka, wymowa, rozumienie ze słuchu, pisanie, słownictwo itp.
Odrębnie ocenianą grupą były kolejne cztery programy stanowiące pomoc w opanowaniu konkretnego zakresu materiału bądź umożliwiające szlifowanie określonych umiejętności. Żaden z testowanych programów nie wypadł źle. Każdy produkt ma coś do zaoferowania, a różnice w ocenach wynikają głównie z różnic funkcji, w jakie są wyposażone poszczególne programy.
Instalacja
Komputerowe kursy nauki języka angielskiego to programy, które są przeznaczone dla osób chcących się nauczyć języka angielskiego, a nie obsługi komputera. Instalacja produktu powinna być jak najprostsza, a wszelkie wątpliwości – o ile się w ogóle pojawią – powinny być rozwiązywane najlepiej dzięki systemowi pomocy kontekstowej wbudowanej w dany program. Wśród testowanych aplikacji nie było kursu, który podczas instalacji sprawiałby jakiekolwiek problemy.
Cechy dobrego programu do nauki języka angielskiego
|
- ŁATWOŚĆ OBSŁUGI
Pierwsze wrażenie i intuicyjność interfejsu programu przekłada się na chęć korzystania z niego, a tym samym efektywność nauki.
- ZRÓŻNICOWANIE ZADAŃ
Dobry program do nauki powinien zainteresować ucznia. Zapewni to różnorodność ćwiczeń.
- ROZPOZNAWANIE MOWY
Możliwość prowadzenia interaktywnego dialogu z komputerem to element utrwalający prawidłowe nawyki wymowy.
- SYSTEM POWTÓREK
Dobry program powinien dopilnować, by nie było zaległości w opanowywanym materiale, ale zarazem pozostawiać swobodę w planowaniu cyklu nauki.
- RAPORTOWANIE WYNIKÓW
Rzecz niezbędna, by samodzielnie ocenić własne postępy w nauce języka, zanim zweryfikują je rzeczywiste dialogi z anglojęzycznymi obcokrajowcami.
- SZEROKI ZAKRES TRENOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI
Oprócz specyficznych wymagań, kiedy np. szukasz programu do nauki wyłącznie gramatyki, dobry kurs powinien oferować maksymalnie szeroki zakres utrwalanych umiejętności, tj. wymowy, rozumienia ze słuchu, słownictwa, czytania, pisania i gramatyki.
|
Warto zwrócić uwagę na rozwiązanie zastosowane w programie Profesor Henry Słownictwo 6.0. Dzięki funkcji umożliwiającej przekopiowanie wszystkich baz na dysk twardy nie ma potrzeby pozostawiania płyty z programem w napędzie optycznym podczas korzystania z programu. W przypadku pozostałych programów niezbędne jest pozostawienie płyty z kursem w napędzie podczas nauki, a zwycięski program w kategorii całościowych kursów dodatkowo instalował w systemie biblioteki zabezpieczające oryginalny nośnik z kursem przed skopiowaniem.
Funkcje
Funkcje i możliwości poszczególnych programów zostały dostosowane do poruszanego w danym kursie materiału dydaktycznego. Całościowe kursy, (m.in. Tell Me More Performance czy Europlus + Cambridge Gold Edition), zostały najlepiej wyposażone technologicznie. W te programy wbudowano zaawansowane algorytmy rozpoznawania mowy, które nie tylko potrafią „zrozumieć” wypowiedź użytkownika, ale także sugerują poprawki w razie nieprawidłowej wymowy. Użytkownik może w zależności od swoich możliwości tak dostosować mechanizm rozpoznawania mowy, by był bardziej rygorystyczny lub bardziej tolerancyjny na błędy wymowy.
W drugiej grupie znajdują się programy niewymagające wyrafinowanych algorytmów, ale również tańsze. Ćwiczenia w najtańszym programie i tak są ciekawsze niż wypełnianie zadań w drukowanym podręczniku.