Pokoloruj świat
Jeśli pomyłkowo zrobiłeś czarno-białe zdjęcie, możesz pokolorować je w GIMP-ie. W podobny sposób ubarwisz stare, rodzinne fotografie.
W tej części kursu skupiamy się na kolorowaniu zdjęć, które powstały na skutek pomyłki lub błędów ustawień w aparacie cyfrowym, lub fotografii z archiwalnych zbiorów rodzinnych. W naszym przykładzie pokazujemy, jak pokolorować zdjęcie starych aut.
Do kolorowania wykorzystamy dwie wbudowane funkcje programu GIMP – Balans kolorów i Barwienie. Przy wykonaniu tego ćwiczenia niezbędna będzie wiedza z poprzednich odcinków kursu, m.in. na temat pracy na warstwach i maskach, posługiwania się ścieżkami i korekcji kolorystyki. Archiwalne odcinki poświęcone tym tematom znajdziesz na naszej stronie po wpisaniu adresów http://pcformat.pl/u/517, http://pcformat.pl/u/518, http://pcformat.pl/u/519, http://pcformat.pl/u/678.
Wybór zdjęcia i dodawanie kolorystki
Przygotuj dowolne czarno-białe zdjęcie. Poszukaj fotografii w internecie lub zasobach lokalnego dysku. Być może całkiem przypadkiem zrobiłeś kiedyś cyfrówką kadr, któremu warto nadać barwy. Zdjęcia możesz znaleźć też w rodzinnym albumie, np. swoich dziadków. W tym przypadku zeskanuj fotografię do pliku cyfrowego, nie zapominając o skanowaniu obrazu w wysokiej rozdzielczości.
Krok 1
Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. Następnie w oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie postac.jpg i kliknij Otwórz.
Krok 2
Zrób kopię warstwy ze źródłowym zdjęciem. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwie i z menu kontekstowego wybierz Duplikuj warstwę.
Krok 3
Na utworzonej kopii warstwy kliknij prawym przyciskiem myszy i dodaj maskę, wybierając z menu opcję Dodaj maskę warstwy. W otwartym oknie Dodanie maski warstwy zaznacz opcję Biała i kliknij Dodaj. Na koniec utwórz kopię warstwy z maską, postępując jak w kroku 2.
Krok 4
Twój obraz prawdopodobnie jest w skali szarości, dlatego musisz zmienić jego tryb na RGB. Z menu Obraz wybierz kolejno opcje Tryb i RGB. Jeżeli dysponujesz fotografią w sepii, najpierw przekonwertuj obraz do skali szarości, a następnie do RGB.
Krok 5
W pierwszej kolejności chcemy pomalować lakier samochodu na pierwszym planie. W okienku warstw zaznacz najwyższą warstwę, klikając kwadracik z miniaturą obrazu (uważaj, by nie zaznaczyć kwadracika z maską warstwy). Następnie z menu Kolory wybierz opcję Barwienie.
Krok 6
W oknie Barwienie, w sekcji Wybór koloru dostosuj położenie trzech suwaków. W naszym przykładzie wybieramy dla samochodu na pierwszym planie kolor czerwony. Ustawienie suwaków wygląda tak:
Krok 7
W okienku warstw zaznacz kwadracik z maską warstwy, którą przed chwilą pokolorowałeś. Następnie z menu Kolory wybierz opcję Inwersja. Po chwili kwadracik powinien mieć kolor czarny, a kolor warstwy powinien zniknąć.
Krok 8
Teraz starannie obrysuj fragment obrazu, który ma zostać pokolorowany. W naszym przykładzie to karoseria samochodu. Do tego zadania wykorzystaj narzędzie Ścieżki. Możesz też malować białym pędzlem bezpośrednio na warstwie, aż do uzyskania odpowiedniego efektu. Obrysowany obiekt powinien wyglądać jak na ilustracji.
Krok 9
Utwórz zaznaczenie wokół ścieżki i z przybornika wybierz Wypełnienie kubełkiem. Upewnij się, że jest zaznaczony kolor biały jako pierwszoplanowy, i przyciśnij kubełek w środku zaznaczenia. Posługując się pędzlem w kolorze czarnym, zamaluj fragmenty, które nie powinny być pokolorowane. W naszym przykładzie reflektory, klamki i elementy ozdobne. Następnie pędzlem w kolorze białym domaluj elementy, które powinny być pokolorowane.
Krok 10
W analogiczny sposób pomaluj inne podobne obiekty na fotografii. W naszym przykładzie każdemu samochodowi nadaliśmy inny kolor karoserii. Efekt końcowy widać na zdjęciu poniżej. Dla ułatwienia pracy nadawaj poszczególnym warstwom odpowiednie nazwy.
Kolorowanie nieba i obiektów w tle
Obiekty na pierwszym planie są już pokolorowane. Teraz możesz nadać barwy obiektom w tle. W naszym przykładzie to stare budynki.
Krok 1
Utwórz kopię warstwy z białą maską (przedostatnia na liście w okienku warstw) i przesuń ją na samą górę. Z menu Kolory wybierz opcję Balans kolorów lub Barwienie i pozmieniaj ustawienie suwaków. W naszym przykładzie ustawiliśmy suwaki tak:
Krok 2
Kliknij kwadracik maski warstwy i z menu Kolory wybierz Inwersja. Następnie, posługując się białym pędzlem, zamaluj fragmenty obrazu, które mają odkryć kolorystykę warstwy. W naszym przykładzie pomalowaliśmy budynek. Efekt wygląda tak:
Krok 3
W sposób analogiczny pomaluj inne podobne obiekty. W naszym przykładzie dodaliśmy kolejne warstwy dla każdego budynku i każdemu nadaliśmy inną kolorystkę. Efekt powinien wyglądać tak jak poniżej. Zwróć też uwagę, jak wygląda teraz okienko warstw.
Krok 4
Utwórz kolejną kopię warstwy z białą maską. W naszym przykładzie pokolorujemy niebo. Z menu Kolory wybierz Barwienie i ustaw w nim odpowiednio suwaki. W naszym przykładzie ustawiliśmy suwaki tak jak na poniższym obrazku. Odwróć kolor maski warstwy jak w kroku 2, a następnie starannie pokoloruj niebo. Po kolorowaniu fotografia powinna wyglądać tak jak na screenie niżej.
Dopracowywanie szczegółów
Na ostatnim etapie kolorowania fotografii zwróć uwagę na wszystkie szczegóły. Aby zdjęcie sprawiało wrażenie naturalnie pokolorowanego, zadbaj o to, by najmniejsze detale były odpowiednio zabarwione i wycieniowane. W naszym przykładzie pokolorujemy tablice rejestracyjne, kierunkowskazy oraz zmodyfikujemy zabarwienie chodnika i ulicy.
Krok 1
Utwórz nową warstwę, posługując się skrótem [Ctrl]+[Shift]+[N]. Warstwa powinna być przezroczysta. Posługując się narzędziem Ścieżki, obrysuj elementy, które stanowią detale. W naszym przykładzie kierunkowskazy:
Krok 2
Po zaznaczeniu ścieżki kliknij w zakładce Opcje narzędzia przycisk Zaznaczenie ze ścieżki. Z przybornika wybierz Wypełnienie kubełkiem i dostosuj kolor pierwszoplanowy. W naszym przykładzie robimy pomarańczowe (#ff5105) kierunkowskazy. Wypełnij zaznaczenie kolorem i zmień Tryb na Kolor, a Krycie na wartość 70.
Krok 3
W analogiczny sposób pokoloruj inne elementy stanowiące detale fotografii, m.in. tablice rejestracyjne, szyby i chodnik. Efekt końcowy powinien wyglądać tak: