Pokoloruj świat
Do kolorowania wykorzystamy dwie wbudowane funkcje programu GIMP – Balans kolorów i Barwienie. Przy wykonaniu tego ćwiczenia niezbędna będzie wiedza z poprzednich odcinków kursu, m.in. na temat pracy na warstwach i maskach, posługiwania się ścieżkami i korekcji kolorystyki. Archiwalne odcinki poświęcone tym tematom znajdziesz na naszej stronie po wpisaniu adresów http://pcformat.pl/u/517, http://pcformat.pl/u/518, http://pcformat.pl/u/519, http://pcformat.pl/u/678.
Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. Następnie w oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie postac.jpg i kliknij Otwórz.
Zrób kopię warstwy ze źródłowym zdjęciem. W tym celu kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwie i z menu kontekstowego wybierz Duplikuj warstwę.
Na utworzonej kopii warstwy kliknij prawym przyciskiem myszy i dodaj maskę, wybierając z menu opcję Dodaj maskę warstwy. W otwartym oknie Dodanie maski warstwy zaznacz opcję Biała i kliknij Dodaj. Na koniec utwórz kopię warstwy z maską, postępując jak w kroku 2.
Twój obraz prawdopodobnie jest w skali szarości, dlatego musisz zmienić jego tryb na RGB. Z menu Obraz wybierz kolejno opcje Tryb i RGB. Jeżeli dysponujesz fotografią w sepii, najpierw przekonwertuj obraz do skali szarości, a następnie do RGB.
W pierwszej kolejności chcemy pomalować lakier samochodu na pierwszym planie. W okienku warstw zaznacz najwyższą warstwę, klikając kwadracik z miniaturą obrazu (uważaj, by nie zaznaczyć kwadracika z maską warstwy). Następnie z menu Kolory wybierz opcję Barwienie.
W oknie Barwienie, w sekcji Wybór koloru dostosuj położenie trzech suwaków. W naszym przykładzie wybieramy dla samochodu na pierwszym planie kolor czerwony. Ustawienie suwaków wygląda tak:
W okienku warstw zaznacz kwadracik z maską warstwy, którą przed chwilą pokolorowałeś. Następnie z menu Kolory wybierz opcję Inwersja. Po chwili kwadracik powinien mieć kolor czarny, a kolor warstwy powinien zniknąć.
Teraz starannie obrysuj fragment obrazu, który ma zostać pokolorowany. W naszym przykładzie to karoseria samochodu. Do tego zadania wykorzystaj narzędzie Ścieżki. Możesz też malować białym pędzlem bezpośrednio na warstwie, aż do uzyskania odpowiedniego efektu. Obrysowany obiekt powinien wyglądać jak na ilustracji.
Utwórz zaznaczenie wokół ścieżki i z przybornika wybierz Wypełnienie kubełkiem. Upewnij się, że jest zaznaczony kolor biały jako pierwszoplanowy, i przyciśnij kubełek w środku zaznaczenia. Posługując się pędzlem w kolorze czarnym, zamaluj fragmenty, które nie powinny być pokolorowane. W naszym przykładzie reflektory, klamki i elementy ozdobne. Następnie pędzlem w kolorze białym domaluj elementy, które powinny być pokolorowane.
W analogiczny sposób pomaluj inne podobne obiekty na fotografii. W naszym przykładzie każdemu samochodowi nadaliśmy inny kolor karoserii. Efekt końcowy widać na zdjęciu poniżej. Dla ułatwienia pracy nadawaj poszczególnym warstwom odpowiednie nazwy.