Pomoc na odległość
Jesteś poza domem, a potrzebujesz pliku czy dostępu do aplikacji na komputerze stacjonarnym? Bez problemu możesz wykorzystać innego peceta lub urządzenie mobilne.
Możliwość zdalnego korzystania z komputera pomaga w wielu sytuacjach. Oprócz dostępu do danych zostawionych na domowym komputerze czy pracy w aplikacji, której brak na laptopie, mechanizm umożliwia monitorowanie zadań, np, pobierania plików z sieci, długotrwałego procesu konwersji multimediów czy zarządzania serwerem. Za pomocą aplikacji do zdalnego dostępu można też łatwo udzielić wsparcia znajomemu, który prosi o pomoc w rozwiązaniu problemu z komputerem, albo samemu zwrócić się o taką pomocą do doświadczonego użytkownika. W takich sytuacjach obraz naprawdę wyraża więcej niż tysiąc słów i umożliwia szybkie rozwiązanie kłopotu. Łatwość użycia programów do zdalnej kontroli nie oznacza utraty bezpieczeństwa. Dołączenie kolejnej maszyny do sieci wymaga autoryzacji, a transmisja danych jest silnie szyfrowana.
Jak działa zdalna pomoc?
Na komputerach wszystkich użytkowników systemu, czyli twoim i osoby, która ci pomaga, musi być zainstalowany ten sam program do zdalnej kontroli. Program musi być odpowiednio skonfigurowany, tak aby komputery widziały się i osoba pomagająca była w stanie podłączyć się do twojego urządzenia. O tym, jak to zrobić, dowiesz się z zamieszczonych w artykule warsztatów. Do przeprowadzania prostych czynności wystarczy łatwiejszy w konfiguracji Pulpit Zdalny Chrome. Jeśli potrzebne są bardziej zaawansowane możliwości, jak np. dostęp do zdalnego systemu plików w celu pobrania czy zapisania informacji, polecamy TeamViewera.
Instalacja i konfiguracja programu TeamViewer
Najbardziej uniwersalną aplikacją do pracy zdalnej jest popularny TeamViewer. W warsztacie pokazujemy, jak go używać.
Krok 1
Jeśli chcesz sterować zdalnie komputerem, podczas instalacji zaznacz Zainstaluj, aby zdalnie sterować tym komputerem. Jeśli aplikacja ma służyć tylko do łączenia się z komputerem zdalnym, wystarczy zwykła instalacja. Aby móc bezpłatnie korzystać z programu, zaznacz opcję „do celów indywidualnych/niekomercyjnych”. Następnie zatwierdź wszystkie komunikaty.
Krok 2
Po instalacji pojawi się kreator ustawień zdalnego dostępu. W drugim kroku utwórz hasło dostępu do komputera. Musi mieć minimum osiem znaków, w tym przynajmniej jedną dużą literę i jedną cyfrę.
Krok 3
Aby wygodnie korzystać z TeamViewera, załóż konto w serwisie. Dzięki niemu będziesz mógł zobaczyć listę systemów online, do których masz dostęp. Zaloguj się do konta pocztowego i kliknij link aktywacyjny. Uruchom TeamViewera i w oknie Komputery i kontakty wpisz utworzony login.
Krok 4
Najszybszym sposobem nawiązania połączenia ze zdalnym komputerem jest użycie TeamViewer ID i hasła, które w oknie aplikacji są widoczne w sekcji Zezwól na zdalne sterowania. Należy przekazać je bezpiecznym kanałem, np, za pomocą wykorzystującego szyfrowanie komunikatora (Facebook Messengera, Google Hangouts). Z loginu może skorzystać wiele osób, co umożliwia zorganizowanie zdalnej prezentacji.
Krok 5
Aby użyć loginu, wpisz go w polu Identyfikator partnera, zaznacz Zdalne sterowanie i kliknij Połącz z partnerem. Następnie wpisz hasło i potwierdź. Po chwili pojawi się pulpit zdalnego komputera – możesz rozpocząć pracę. Jeśli planujesz pracować zdalnie na własnym komputerze, zaloguj maszyny do jednego konta (patrz krok 3).
Krok 6
Po dodaniu kolejnej maszyny do konta użytkownika konieczne jest dopisanie jej do listy zaufanych urządzeń. Wymaga to potwierdzenia e-mailowego. W wiadomości, która przyjdzie na skrzynkę powiązaną z używanym kontem, kliknij link Add to trusted devices, a następnie Dodaj urządzenie. Po potwierdzeniu w oknie TeamViewera kliknij link Przypisz urządzenie do konta.
Krok 7
Po chwili maszyna pojawi się na liście Moje komputery, w oknie Komputery i kontakty. Aby nawiązać połączenie z własnym komputerem, zaznacz go na liście, a następnie rozwiń menu i wybierz Zdalne połączenie z użyciem hasła. Przy pierwszym połączeniu musisz podać hasło zdalnego dostępu, które zdefiniowałeś w kroku 2. Hasło można utworzyć w każdej chwili, klikając Dodatki, Opcje i przechodząc do zakładki Bezpieczeństwo, gdzie znajduje się sekcja Osobiste hasło.
Krok 1
W górnej części okna zdalnego połączenia znajduje się belka z narzędziami, które pomagają w konfiguracji środowiska pracy. W menu <Działania> możesz zaznaczyć opcję Prześlij kombinację przycisków, co pozwoli na korzystanie ze skrótów klawiaturowych na zdalnie obsługiwanym komputerze.
Krok 2
Z kolei menu Widok pozwala dopasować jakość połączenia. Jeśli nie odpowiadają ci ustawienia domyślne, kliknij w menu Rozdzielczość ekranu i określ, w jakiej rozdzielczości ma pracować zdalny monitor. Jeśli używasz wolnego połączenia, kliknij Optymalizuj szybkość.
Krok 3
TeamViewer ma wbudowany komunikator, który obsługuje konwersacje tekstowe, głosowe i wideo. Możesz je uruchomić za pomocą ikonek widocznych w menu Komunikacja oraz w okienku kontroli sesji, które wyświetlane jest w prawym górnym rogu ekranu.
Krok 4
Aplikacja umożliwia także wymianę plików ze zdalnym systemem. Kliknij w menu Pliki i dodatki i użyj polecenia Otwórz przesyłanie pliku. W oknie transferu widzisz podgląd własnych plików (z lewej strony) i systemu plików zdalnego komputera (z prawej). Aby przesłać plik, zaznacz go, a następnie naciśnij przycisk Wyślij. Możesz także wskazać plik zdalny i pobrać go, naciskając przycisk Odbierz.
Krok 1
Pobierz ze sklepu Google Play narzędzie TeamViewer do zdalnej pomocy. Podobnie jak w aplikacji desktopowej masz do dyspozycji dwa mechanizmy logowania.
Krok 2
Aby nawiązać połączenie, wykorzystując TeamViewer ID, naciśnij Połącz, a następnie wpisz login dostarczony przez partnera, naciśnij Zdalne sterowanie i wpisz hasło. Jeśli chcesz podłączyć się do maszyny powiązanej z własnym kontem, naciśnij przycisk Komputery w aplikacji mobilnej i zaloguj się w TeamViewerze (wymagane jest kliknięcie linku przysłanego e-mailem).
Krok 3
Naciśnij Moje komputery, wybierz jedną z maszyn i kliknij strzałkę.
Krok 4
Sterowanie odbywa się przez przesuwanie palcem kursora myszy. Szybkie kliknięcie odpowiada lewemu przyciskowi myszy, dłuższe przytrzymanie – prawemu.
Pulpit Zdalny Chrome
Aplikacja działa w oparciu o przeglądarkę Google Chrome oraz konto użytkownika Google. Instaluje się ją w formie pluginu do przeglądarki, który jest jednocześnie serwerem zdalnego dostępu do PC i klientem.
Krok 1
Aby zainstalować plugin, wpisz w wyszukiwarce hasło Chrome Web Store, a następnie znajdź i zainstaluj rozszerzenie Pulpit Zdalny Chrome.
Krok 2
Zaloguj się do konta Google. Jest to niezbędne, gdyż w oparciu o nie odbywa się autoryzacja dostępu do zdalnego komputera oraz uzgodnienie połączenia. Dzięki temu nie trzeba podawać adresu IP maszyny docelowej. Jeśli nie jesteś zalogowany, kliknij Menu, Ustawienia, a następnie naciśnij Zaloguj się w Chrome.
Krok 3
Kliknij ikonę Aplikacje z lewej strony paska narzędzi i w panelu kliknij ikonę Pulpit zdalny Chrome. Do wyboru masz dwa tryby pracy. Pomoc zdalna pozwala na poproszenie innego użytkownika o udzielenie jednorazowej pomocy, Moje komputery umożliwia stworzenie mechanizmu stałego, zdalnego dostępu do własnych maszyn.
Krok 1
Kliknij Rozpocznij w sekcji Pomoc zdalna. Aby uzyskać pomoc, naciśnij przycisk Udostępnij, skopiuj jednorazowy, 12-cyfrowy kod, a następne prześlij go osobie, która ma zdalnie połączyć się z twoim komputerem. Aby skorzystać z kodu, naciśnij Połącz i wpisz cyfry. Aby zakończyć sesję, naciśnij Zatrzymaj udostępnianie.
Krok 2
Drugi tryb dostępu, Moje komputery, pozwala na łączenie się z komputerami zalogowanymi do tego samego konta Google, bez konieczności każdorazowego używania kodu jednorazowego. W tym trybie można także łączyć się za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Krok 3
Kliknij Rozpocznij w sekcji Moje komputery. Następnie naciśnij Włącz połączenia zdalne w celu instalacji serwera zdalnego dostępu, który będzie działał także w czasie, gdy nie jesteś zalogowany do własnego konta w Windowsie (komputer musi być włączony). W kolejnym kroku musisz zdefiniować PIN, którym będziesz odblokowywał swój komputer.
Krok 4
Aby móc podłączyć się do komputera ze zdalnego urządzenia, musisz przeprowadzić na nim instalację pluginu Pulpit Zdalny Chrome, który pełni funkcję klienta. Przeglądarka musi być zalogowana do tego samego konta Google. Aby podłączyć się do zdanego komputera, w sekcji Moje komputery naciśnij nazwę zdalnego systemu, a następnie wpisz PIN zabezpieczający.
Krok 5
Po zalogowaniu do zdalnego komputera zobaczysz pulpit dopasowany do wielkości okna aplikacji Zdalny Pulpit Google. Aby rozłączyć się, kliknij ikonę błyskawicy w lewym górnym narożniku.
Krok 6
Dodatkowe opcje dostępne są w menu okna zdalnego pulpitu w lewym górnym narożniku. Możesz wygenerować sygnał symulujący Ctr+Alt+Del albo Print Screen, by wykonać zrzut ekranu.
Krok 1
Do zdalnego komputera możesz podłączyć się także za pomocą aplikacji mobilnej dla Androida. Aplikacja nazywa się Zdalny Pulpit Chrome i znajdziesz ją w sklepie Google Play.
Krok 2
Jeśli chcesz się zalogować, naciśnij nazwę maszyny. Jeśli nie chcesz za każdym razem podawać PIN-u, zaznacz:
Krok 3
Aplikacja mobilna ma dwa tryby emulacji myszy. Przesuwając palec po ekranie smartfona, przesuwasz widoczny na ekranie wskaźnik. Stuknięcie jednym palcem emuluje użycie lewego przycisku myszy, naciśnięcie ekranu dwoma palcami udaje kliknięcie prawym klawiszem myszy.
Krok 4
Alternatywnie możesz używać zdalnego komputera w trybie dotykowym, Wywołaj belkę aplikacji Zdalny Pulpit Chrome, wyciągając ją z górnej krawędzi okna, i kliknij ikonę Mysz. Po kliknięciu pojawi się ikona palca.