Co czwarty student ostatnich lat studiów chce założyć firmę – tak wynika z ubiegłorocznego badania „Młodzi a rynek pracy” Fundacji Kronenberga działającej przy banku Citi Handlowy. Najczęściej chodzi o startup. A czym startup w zasadzie jest? Trafnie ujął to Eric Ries, autor książki „Metoda Lean Startup” – „startup to działalność człowieka stworzona po to, aby dostarczyć nowy produkt lub usługę w warunkach skrajnej niepewności”. Startup to przede wszystkim przedsięwzięcie ryzykowne – często twórcy startupu tworzą coś nowego, innowacyjnego, nie wiedząc, jak przyjmie się na rynku. Najsłynniejszymi i największymi startupami świata są Facebook i Uber.
Od pomysłu do sukcesu
Z badania „Polskie startupy. Raport 2015” fundacji Startup Poland wynika, że w Polsce jest ponad 2,4 tys. startupów. Niemal co trzeci z nich osiąga roczny wzrost przychodów rzędu ponad 50 proc., a co piąty – ponad 100 proc. To właśnie startupy mają szansę rozwijać się błyskawicznie, przez co w rezultacie pozwalają osiągać największe sukcesy w biznesie.
Przedsiębiorcy uczestniczący w badaniu najczęściej określali się jako producenci oprogramowania, którzy działają w oparciu o model biznesowy SaaS (software as a service – oferowanie oprogramowania w ramach usługi online). To bardzo dobra forma działalności, ciesząca się ogromną popularnością na całym świecie. Jedną z największych jej zalet jest to, że jeśli tylko znasz język angielski, możesz łatwo i szybko zacząć oferować swoje produkty na rynkach zagranicznych.
Twórcy startupów wskazali, że swoje usługi lub produkty kierują częściej do firm, zamiast sprzedawać je klientom indywidualnym. Ponad połowa rodzimych startupów to również eksporterzy – większość ich klientów to firmy zagraniczne.
Jakie startupy tworzy się najłatwiej? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, wiadomo jednak, gdzie tworzy się je najtaniej. Przygodę z biznesem warto zacząć od projektów z obszaru mobile i e-commerce – mają niskie koszty wejścia. Niezależnie od rynku przy tworzeniu startupu najczęściej potrzebne są umiejętności z zakresu programowania, grafiki, pisania, marketingu i sprzedaży. Dlatego często warto zakładać startup ze znajomym lub znajomymi, wzajemnie uzupełniając się kompetencjami.