Postarzanie twarzy
Wykorzystując podstawowe narzędzia GIMP-a i opisane przez nas porady, możesz wykonać symulację starzenia się ludzkiej twarzy. Dzięki temu ćwiczeniu sprawdzisz, jak możesz wyglądać za kilkanaście lub kilkadziesiąt lat.
Zazwyczaj możliwości programów graficznych wykorzystuje się do poprawienia swojego wyglądu, usunięcia zbędnych zmarszczek i niedoskonałości cery. W ten sposób wirtualnie możesz odjąć sobie kilka, jeśli nie więcej lat. W tej części kursu pokazujemy, jak odwrócić ten proces i zamiast cyfrowych zabiegów odmładzających przeprowadzić postarzanie postaci. W ten sposób możesz wykonać symulację, która pokaże ci, jak możesz wyglądać w odległej przyszłości. Do tego ćwiczenia będą potrzebne dwa zdjęcia portretowe. Jedno musi przedstawiać osobę, którą chcesz postarzyć, drugie – osobę starszą, z której wizerunku pobierzesz próbki skóry i zmarszczek, by nałożyć je na młodszą twarz. W analogiczny sposób efekt postarzenia możesz uzyskać również na zdjęciu grupowym, np. przedstawiającycym kolegów ze szkoły, bądź na fotografii rodzinnej, którą zaskoczysz bliskich.
Postarzanie osoby na fotografii
Przed rozpoczęciem pracy przygotuj dwa zdjęcia. Zadbaj o to, by oba ujęcia były zbliżone do siebie, aby została zachowana prawidłowa perspektywa twarzy. Znacząco ułatwi to pracę. Najlepiej sprawdzą się kadry przedstawiające postać widzianą z przodu, tzw. en face. Dobierz zdjęcie tak, aby starsza osoba na zdjęciu miała wyraźnie widoczne zmarszczki.
Krok 1
Uruchom program GIMP i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu, przytrzymując wciśnięty klawisz Ctrl, wskaż na dysku dwie fotografie, w naszym przykładzie dziadek.jpg i mezczyzna.jpg, i kliknij przycisk Otwórz. Wczytywane zdjęcia powinny mieć podobne rozmiary.
Krok 2
W oknie programu otworzą się dwie zakładki z miniaturami wczytanych zdjęć. Przejdź do zakładki ze zdjęciem starszej osoby. W naszym przykładzie zakładka dziadek.jpg, to rodzinne zdjęcie, z którego pobierzemy wizerunek starszego mężczyzny.
Krok 3
Z przybornika wybierz narzędzie Zaznaczenie eliptyczne i utwórz zaznaczenie wokół twarzy postaci. Po wykonaniu zaznaczenia z menu Edycja wybierz opcję Skopiuj lub wykorzystaj do tego celu kombinację klawiszy Ctrl+C.
Krok 4
Przejdź do zakładki z postacią, którą będziesz postarzać, w naszym przykładzie jest to zakładka mezczyzna.jpg, i wklej skopiowaną twarz starszego mężczyzny wybierając z menu Edycja kolejno opcje Wklej jako i Nowa warstwa.
Krok 5
Wybierz z przybornika narzędzie Przesunięcie i przesuń twarz w odpowiednie miejsce na zdjęciu, aby przykryć twarz postaci na warstwie źródłowej. Następnie zmniejsz krycie warstwy z wklejoną twarzą do poziomu 50-60, tak aby widzieć kontury twarzy głównej postaci. Posługując się narzędziami: Skalowanie, Nachylenie i Perspektywa dopasuj pokrycie twarzy w taki sposób, aby nos i usta obu postaci pokrywały się ze sobą. W naszym przykładzie efekt wygląda tak:
Krok 1
Przywróć poziom krycia warstwy z twarzą starszej osoby do wartości 100, kliknij na niej prawym przyciskiem myszy i wybierz z menu opcję Dodaj maskę warstwy.
Krok 2
W okienku Dodanie maski warstwy, w sekcji Początkowa maska warstwy, zaznacz opcję Czarna, aby tymczasowo całkowicie zakryć warstwę twarzy starszej osoby, i kliknij Dodaj.
Krok 3
Z przybornika wybierz narzędzie Pędzel i dopasuj jego wielkość w taki sposób, aby móc malować nim w okolicach czoła, policzków i brody postaci. Dobre rezultaty osiągniesz wybierając odpowiedni rodzaj pędzla, np. Hardness 050. Upewnij się, że zaznaczyłeś kolor biały jako pierwszoplanowy. Następnie zacznij malować delikatnie pędzlem po twarzy, tak aby odkryć zmarszczki na cerze postaci. Aby zwiększyć precyzję tej czynności, sugerujemy powiększenie obszaru roboczego. Na niektórych obszarach twarzy modyfikuj poziom krycia pędzla, aby uniknąć ostrych krawędzi łączenia obu twarzy. W naszym przykładzie zmniejszyliśmy poziom krycia o połowę w okolicach brody i ust. Efekt po odkryciu fragmentów warstwy starszego mężczyzny wygląda tak:
Krok 4
Zanim poprawisz niedoskonałości takie jak okolice nosa w naszym przykładzie, popraw kolorystykę warstwy, dzięki czemu uzyskasz karnację skóry podobną do tej, jaką miał młody mężczyzna na zdjęciu źródłowym. Dobrym odniesieniem są uszy i szyja, które nie były poddane postarzaniu. W tym celu z menu Kolory wybierz Krzywe.
Krok 5
W okienku Krzywe zmodyfikuj linię krzywą w taki sposób, aby uzyskać na twarzy odcień skóry podobny do tego, jaki ma reszta widocznego ciała. Możesz modyfikować krzywą na różnych kanałach, rozwijając listę Kanał. Po zmianach kliknij OK. W naszym przykładzie modyfikowaliśmy wszystkie kanały, aby ostatecznie uzyskać taki efekt:
Krok 6
Aby pozbyć się ostrych krawędzi, rozmyj delikatnie maskę warstwy. W tym celu w okienku warstw kliknij kwadracik z maską warstwy, a następnie z menu Filtry wybierz kolejno Rozmycie i Rozmycie Gaussa. W obu polach w sekcji Promień rozmycia wpisz wartość z przedziału 25–45 i kliknij OK.
Krok 7
Teraz utwórz nową warstwę, klikając ikonkę Nowa warstwa w okienku warstw. Podczas tworzenia warstwy w sekcji Typ wypełnienia warstwy wybierz opcję Przezroczysta i kliknij OK.
Krok 8
Z przybornika wybierz narzędzie Klonowanie i w zakładce Opcje narzędzia, w sekcji Źrodło, zaznacz Próbkowanie wszystkich warstw. Następnie przytrzymując wciśnięty klawisz Ctrl wskaż fragment obrazu, z którego ma być pobrana próbka, a następnie zamaluj niedoskonałości. Na naszej fotografii poprawiliśmy okolice nosa.
Krok 1
Ponownie stwórz nową, przezroczystą warstwę, np. korzystając z kombinacji klawiszy Ctrl+Shift+N.
Krok 2
Z przybornika wybierz narzędzie Pędzel i ustaw jako pierwszoplanowy kolor szary, np. #878991. Ustaw poziom krycia pędzla na 70, a następnie pokryj pędzlem całą powierzchnię włosów postaci, np. tak:
Krok 3
Wykorzystaj poprzednie parametry rozmycia Gaussa, wybierając z menu Filtry opcję Potwórz Rozmycie Gaussa.
Krok 4
Kliknij prawym przyciskiem myszy warstwę z szarym pokryciem włosów i wybierz z menu kontekstowego Kanał alfa na zaznaczenie.
Krok 5
Jeszcze raz utwórz nową warstwę z przezroczystością, używając kombinacji Ctrl+Shift+N. Następnie z przybornika wybierz Wypełnienie kubełkiem i ustaw kolor biały jako pierwszoplanowy, a następnie wypełnij utworzoną warstwę kolorem.
Krok 6
Ukryj warstwę z pokryciem włosów, klikając obok niej ikonę z symbolem oka, a tryb nowej warstwy zmień na Połączenie ziarna.
Krok 7
Na koniec dodaj maskę warstwy – tak jak w krokach 1 i 2 poprzedniego warsztatu, ale tym razem białą – i ukryj zbędne elementy siwych włosów. Do tego celu wykorzystaj czarny Pędzel. Możesz zmienić jego rodzaj np. na Oils 02, a w sekcji Dynamika wybrać Confetti. Efekt końcowy wygląda tak jak poniżej.