Praca na plikach PDF
PDF to format dokumentów tekstowo-graficznych, które są przeznaczone do prezentacji, a nie edycji. Nie oznacza to jednak, że nie da się ich modyfikować. Jak to zrobić, a także jak przygotować i zabezpieczyć taki plik, pokazujemy poniżej.
PDF do internetu
Plik PDF do udostępnienia w internecie czy wysyłania e-mailem powinien być lekki.
Krok 1
Jeśli eksportujesz plik z MS Office za pomocą poleceń Zapisz jako i PDF lub XPS, w oknie zapisu opcja PDF-u do druku jest wybrana standardowo. Jeśli chcesz użyć pliku w sieci, zaznacz opcję Minimalny rozmiar i kliknij Publikuj.
Krok 2
Lekki PDF możesz zrobić także za pomocą PDF Creatora z naszej strony. Ta wirtualna drukarka zapisuje PDF z dowolnego programu mającego funkcję wydruku. Podczas drukowania pojawi się okno PDFCreator. Kliknij Opcje, a w oknie z opcjami przejdź do Formaty, PDF.
Krok 3
Kliknij zakładkę Kompresja, zaznacz opcję Kompresuj i z listy wybierz Niska JPEG lub Minimalna JPEG. Minimalną kompresję, skutkującą obniżeniem jakości obrazu w PDF-ie, wybieraj tylko wtedy, gdy jest to niezbędne.
Skuteczne zabezpieczenie pliku PDF
Format PDF ma wbudowaną funkcję zabezpieczeń, która pozwala zaszyfrować plik i zabezpieczyć go hasłem. Ponadto można określić, jakie prawa ma mieć użytkownik. Zabezpieczenia formatu PDF obsługuje PDF Creator.
Krok 1
Gdy po wirtualnym wydrukowaniu dokumentu za pomocą PDF Creatora pojawi się okno PDF Creator, kliknij Opcje. Teraz w oknie z ustawieniami narzędzia przejdź do Format, PDF. Kliknij zakładkę Zabezpieczenia.
Krok 2
Aby wyświetlić opcje, kliknij pole wyboru Używaj zabezpieczeń. Masz do wyboru trzy opcje zabezpieczeń. Domyślnie jest wybrany algorytm 40-bit. Ta opcja jest dobra tylko w celu zachowania maksymalnej zgodności ze starszymi czytnikami PDF-ów. Nie gwarantuje bezpieczeństwa, bo szyfrowanie można złamać, korzystając z usługi online.
Krok 3
Aby skutecznie zabezpieczyć dokument, wybierz opcję: Bardzo wysoki. Tego kodu praktycznie nie da się złamać. Jeśli chcesz, żeby przed otwarciem pliku trzeba było wpisać hasło, zaznacz w sekcji Hasła opcję: Do otworzenia dokumentu wymagane jest hasło. Jeśli skorzystasz z tej opcji, po wydrukowaniu pojawi się pole do wpisania hasła.
Krok 4
W sekcji Zabroń użytkownikowi można ograniczyć sposoby korzystania z treści, np. zaznacz kopiowania tekstu i obrazów. Możesz także skorzystać z zaawansowanych ustawień w sekcji Dostęp rozszerzony i dopuścić wydruk, ale tylko w niskiej rozdzielczości. Ustawienia potwierdź, klikając Zapisz.
Krok 5
W celu odblokowania możliwości kopiowania czy drukowania dokumentu użyj serwisu PDF Unlock (http://www.pdfunlock.com), który bezpłatnie pozwala zdjąć zabezpieczenia z dokumentów ważących do 5 MB.
Edycja i konwersja PDF-a na plik tekstowy
Bezpłatne programy z funkcją edycji PDF-a, jak Libre Office, pozwalają na zmianę pojedynczych słów, np. poprawienie literówki. By zmienić treść pola tekstowego, niezbędny jest komercyjny program, np. Nitro Pro 7 (aktualną wersję programu można pobrać z serwisu PC Format Programy), który kosztuje 120 dol. Jednak, jeśli potrzebujesz jednorazowo zmodyfikować kilka dokumentów, możesz skorzystać z 14-dniowej wersji trial (na naszej płycie).
Krok 1
Po instalacji programu Nitro Pro wczytaj do programu PDF, który chcesz zmienić.
Krok 2
Aby zmodyfikować dokument, przejdź do zakładki Edit. Na wstążce z narzędziami wybierz Edit i dwukrotnie kliknij pole tekstowe, które chcesz zmienić. Pole zostanie zaznaczone na niebiesko, a w tekście pojawi się kursor. Po wprowadzeniu zmian naciśnij klawisz [Esc], żeby zamknąć ramkę. Zapisz dokument.
Krok 3
Jeśli zależy ci tylko na wygodnym skopiowaniu treści z PDF-a, możesz posłużyć się internetowym pakietem Dokumenty Google. Ma on funkcję importu PDF-ów z rozpoznawaniem tekstu (maks. 2 MB). Po wejściu na stronę http://docs.google.com i zalogowaniu się kliknij kolejno Prześlij, Pliki i wskaż PDF do konwersji. Zaznacz tam wszystkie opcje. Jako język dokumentów wybierz polski i kliknij przycisk Rozpocznij przesyłanie.