Praca ręka w rękę
W systemie Windows można łatwo, wspólnie ze znajomymi, pracować nad jednym, tym samym, udostępnionym z jednego pulpitu dokumentem. Każdy z uczestników spotkania może łatwo wprowadzać własne poprawki, które od razu są widoczne dla wszystkich pozostałych.
W Windows Vista Microsoft zaproponował aplikację o nazwie Obszar spotkań w systemie Windows. Program oferuje możliwość udostępniania programu lub dokumentu nieograniczonej liczbie zdalnych użytkowników. Korzystanie z Obszaru spotkań jest znacznie prostsze niż z obecnego w Windows XP podobnego programu NetMeeting. Trzeba się jedynie zarejestrować do usługi Osoby w pobliżu – w dalszej części artykułu pokażemy, jak to zrobić. Usługa ta umożliwia identyfikację osób będących w pobliżu (osób, których komputery znajdują się w naszej sieci), co z kolei pozwala użytkownikom zarejestrowanym w tej usłudze wysyłać do siebie zaproszenia do programów, np. takich jak wspomniany wcześniej program Obszar spotkań systemu Windows.
W Windows 7 Microsoft zrezygnował z programu Obszar spotkań, ale w dalszym ciągu pozostawił usługę Osoby w pobliżu. Użytkownikom Windows 7 możemy polecić zamieszczony na naszym CD program Microsoft SharedView. Ta niezależnie instalowana aplikacja umożliwia łatwe współdzielenie aplikacji i pulpitu. Pełni zatem podobną funkcję do opisanego w artykule Obszaru spotkań.
Rejestracja w usłudze i ustawianie Obszaru spotkań
Jeżeli korzystasz z systemu Windows Vista, warto zacząć od skonfigurowania programu Obszar spotkań w systemie Windows. Jeżeli używasz Windows 7, zapoznaj się z ramką „Rejestracja do usługi Osoby w pobliżu w systemie Windows 7”.
Krok 1
Rozwiń menu Start i wybierz z niego pozycję Obszar spotkań w systemie Windows. Podczas pierwszego uruchomienia programu wyświetli się okno komunikatu z pytaniem, czy chcesz skonfigurować Obszar spotkań w systemie Windows. Uruchomienie tego programu wiąże się z koniecznością zezwolenia na komunikację przez zaporę sieciową dwóm programom: Obszar spotkań w systemie Windows oraz aplikacji DFSR. Jeżeli korzystasz z wbudowanej w system Zapory systemu Windows, kliknięcie Tak kontynuuj konfigurowanie Obszaru spotkań w systemie Windows spowoduje automatyczne utworzenie odpowiednich reguł zapory w systemie. Jednak jeżeli korzystasz z innego oprogramowania ochronnego, możliwe, że będziesz musiał samodzielnie utworzyć reguły zezwalające na komunikację dwóm wymienionym programom.
Krok 2
Wyświetli się teraz okno Osoby w pobliżu, w którym możesz wybrać nazwę (pole Twoja nazwa wyświetlana), pod jaką będziesz widoczny dla pozostałych użytkowników Obszaru spotkań. Jeżeli zamierzasz często korzystać z możliwości komunikacji za pośrednictwem usługi Osoby w pobliżu, pozostaw zaznaczone pole Zarejestruj mnie automatycznie przy uruchamianiu systemu Windows. Pozostałe ustawienia, które są widoczne w oknie Osoby w pobliżu, pozostaw bez zmian i kliknij przycisk OK.
Krok 3
Otworzy się okno główne programu Obszar spotkań w systemie Windows. Program najpierw próbuje znaleźć w sieci uruchomione już wcześniej spotkania, ale najprawdopodobniej żadne nie zostaną znalezione w twojej domowej sieci. Kliknij zatem odnośnik Rozpocznij nowe spotkanie.
Krok 4
Inicjując nowe spotkanie sieciowe, musisz podać nazwę spotkania oraz zdefiniować hasło dostępowe, które będą musieli podać wszyscy przyszli uczestnicy spotkania. Po wpisaniu nazwy i hasła kliknij widoczny po prawej stronie okna zielony przycisk Utwórz spotkanie.
Krok 5
Po chwili wyświetli się główne okno uruchomionego spotkania. Jednak na razie jesteś jedynym jego uczestnikiem. Czas zatem na rozesłanie zaproszeń do innych znajomych osób.
Wysyłanie zaproszeń i dołączanie do spotkania
Podpowiemy, jak wysłać innym zaproszenie do usługi Osoby w pobliżu w bezpieczny sposób.
Krok 1
W oknie aktywnego spotkania kliknij link Zaproś osoby. Pojawi się okno Zapraszanie osób. Jeżeli widoczna w centralnej części okna lista osób jest pusta, kliknij przycisk Zaproś innych.
Krok 2
W kolejnym oknie możesz wybrać, czy zaproszenie ma być wysłane e-mailem, czy też po prostu ma być utworzony plik zaproszenia, który możesz wręczyć znajomemu np. na płycie czy flashdysku. W naszym przykładzie posłużymy się drugą formą – wybierz Utwórz plik zaproszenia, a następnie wybierz miejsce zapisu pliku.
Krok 3
Osoba, która otrzyma plik, powinna go uruchomić, a następnie skonfigurować Obszar spotkań (tylko Windows Vista), jak już przedstawiliśmy. Po zakończeniu konfiguracji w oknie Obszar spotkań w systemie Windows - konfiguracja widoczna będzie informacja o uruchomionym spotkaniu. Zaproszony powinien wpisać hasło i kliknąć przycisk Dołącz do spotkania.
Krok 4
Jeśli w twojej sieci inni użytkownicy zarejestrowali się już w usłudze Osoby w pobliżu, nazwy zarejestrowanych użytkowników dostępnych w danej sieci będą widoczne w oknie Zapraszanie osób po kliknięciu w oknie aktywnego spotkania linku Zaproś osoby. Aby wysłać zaproszenie danej osobie, wystarczy zaznaczyć pole wyboru przy nazwie użytkownika i kliknąć Wyślij zaproszenia. Osoba zapraszana otrzyma automatyczne powiadomienie, które musi zatwierdzić i podać hasło, by wejść do okna spotkania.
Wymiana informacji kontaktowych
Współpracę za pomocą usługi Osoby w pobliżu ułatwia wymiana informacji kontaktowych. Pokażemy, jak wymieniać dane kontaktowe z innymi użytkownikami Windows Vista i Windows 7.
Krok 1
Rozwiń menu Start i w polu wyszukiwania rozpocznij wpisywanie frazy Kontakty systemu Windows. Już po kilku znakach pojawi się w menu pozycja Kontakty systemu Windows. Kliknij ją.
Krok 2
W oknie Kontakty wskaż kontakt (siebie), który chcesz udostępnić znajomemu. Możesz kontakt wysłać e-mailem lub po prostu przekopiować na zewnętrzny nośnik – działa przeciąganie pliku kontaktu myszą, kopiowanie, wklejanie ze schowka itp.
Krok 3
Osoba, która otrzyma plik kontaktu, musi go otworzyć. Spowoduje to pojawienie się okna Właściwości, w którym trzeba kliknąć przycisk Dodaj do moich kontaktów. Tak otrzymany kontakt stanie się od razu kontaktem zaufanym.
Krok 4
Poproś znajomego, aby wysłał ci dane kontaktowe w taki sam sposób.
Udostępnianie plików, pulpitu i aplikacji
Skoro już wiesz, jak funkcjonują zaproszenia, jak dołączać do istniejących spotkań lub tworzyć nowe, czas na poznanie możliwości programu Obszar spotkań w zakresie udostępniania programów i plików.
Krok 1
Zakładamy, że jesteś gospodarzem spotkania zaaranżowanego w programie Obszar spotkań. Goście zaproszeni, czas zatem coś zaprezentować. Zacznij od udostępnienia tzw. materiałów informacyjnych. To nic innego, jak dowolnie wybrane przez ciebie pliki, które w momencie, gdy zostaną „dołączone” do spotkania, zostaną automatycznie skopiowane na komputery wszystkich zaproszonych gości. Jest to dobra metoda na automatyczne rozesłanie plików jednocześnie do wielu osób. W oknie głównym spotkania kliknij link Dodaj materiały informacyjne.
Krok 2
Pojawi się komunikat informujący o tym, że udostępnione pliki zostaną automatycznie skopiowane na komputer każdej zaproszonej i biorącej udział w spotkaniu osoby. Po zamknięciu okna komunikatu zobaczysz standardowe okno wyboru plików. Wskaż po prostu pliki, które chcesz udostępnić wszystkim na spotkaniu.
Krok 3
Pliki dodane do materiałów informacyjnych pojawią się w oknie głównym spotkania. Warto wiedzieć, że pliki do spotkania może dołączać każdy z jego uczestników.
Krok 4
Przejdźmy teraz do udostępniania programu, np. Notatnika Windows. Kliknij w oknie spotkania odsyłacz Udostępnij program lub pulpit.
Krok 5
Po zatwierdzeniu komunikatu potwierdzającego, że chcesz udostępnić aplikacje lub pulpit, zobaczysz okno Rozpoczynanie sesji udostępnianej. W oknie tym widoczne są uruchomione programy (m.in. Notatnik), a także pozycje umożliwiające udostępnianie plików (co już przećwiczyliśmy) oraz całego pulpitu. Po wybraniu aplikacji (w naszym przykładzie jest nią Notatnik) kliknij przycisk Udostępnij.
Krok 6
Na komputerze uczestnika spotkania wyświetli się pomniejszone – w stosunku do komputera udostępniającego – okno Notatnika. Aby przejąć kontrolę nad udostępnioną aplikacją, należy w oknie spotkania wybrać polecenie Zażądaj kontroli.
Krok 7
Na komputerze, na którym jest udostępniane okno aplikacji, pojawi się pasek umożliwiający przekazanie kontroli użytkownikowi, który o to prosi.
Krok 8
W analogiczny sposób udostępniasz swój pulpit i zezwalasz na kontrolę nad nim.
Rejestracja do usługi Osoby w pobliżu w systemie Windows 7
W Windows 7 nie ma programu Obszar spotkań w systemie Windows, mimo to jego użytkownicy mogą korzystać z usługi Osoby w pobliżu. Najpierw trzeba się do niej zarejestrować.
Krok 1
Rozwiń menu Start i w polu wyszukiwania rozpocznij wpisywanie frazy Osoby w pobliżu. Już po kilku znakach powinieneś zobaczyć w menu Start pozycję: Zarejestruj lub wyrejestruj z programu Osoby w pobliżu. Kliknij ją.
Krok 2
Wyświetli się okno Osoby w pobliżu z aktywną zakładką Rejestrowanie. Zaznacz pod nią opcję Zarejestruj mnie do Osoby w pobliżu, a następnie przejdź do zakładki Ustawienia.
Krok 3
Pod zakładką Ustawienia możesz pozostawić domyślne ustawienia. Jeżeli chcesz często korzystać z usługi Osoby w pobliżu, warto zaznaczyć pole wyboru Zarejestruj mnie automatycznie przy uruchamianiu systemu Windows. Kliknij OK.
Krok 4
Pojawi się jeszcze jedno okno, Osoby w pobliżu, w którym nie zmieniając żadnych ustawień, kliknij OK. Pozornie nic się nie zmieni (może się wyświetlić komunikat zapory – jeżeli tak się stanie, zezwól na połączenia programowi Osoby w pobliżu), ale w obszarze powiadomień pojawi się ikonka potwierdzająca fakt zarejestrowania cię w usłudze Osoby w pobliżu.