Proste planowanie
Jeśli potrzebujesz pomocy w organizacji swojego dnia, bo zaczynasz gubić się w zalewie kolejnych zadań do wykonania, rozwiąż problem, sięgając po umieszczony na naszej płycie prosty i funkcjonalny program Todoist.
Dobrze zaplanowany dzień to sposób na zaoszczędzenie czasu. Spośród wielu dostępnych na rynku menedżerów i organizerów wyróżnia się program Todoist – ma on bardzo przejrzysty i intuicyjny interfejs, umożliwia przypisywanie zadań do kategorii i dzielenie się nimi z innymi, do tego uwiecznia twoje postępy i jest dostępny na wielu urządzeniach jednocześnie. Sprawdzi się zarówno podczas tworzenia prostych list zakupów, jak i zarządzania zaawansowanymi, wieloosobowymi projektami. Zadania mogą różnić się priorytetem, da się też zaplanować ich cykliczne wykonywanie.
W płatnej wersji aplikacji dostępne są dodatkowe funkcje, m.in. dodawanie etykiet, załączanie plików do projektów czy korzystanie z szablonów, jednak opisywana w tym artykule bezpłatna wersja również ma wiele możliwości.
Wykonane zadania są nagradzane punktami tzw. Karmy. System pełni funkcję monitora wydajności – użytkownik otrzymuje punkty za zakończone projekty, co ułatwia mu realizowanie ustalonych celów. Aplikacja ma także rozbudowany system powiadomień i umożliwia synchronizację postępów między wieloma urządzeniami.
Organizacja zadań w programie Todoist
Proces instalacji programu oraz założenia konta przebiega standardowo i nie sprawia większych problemów. Po jego zakończeniu możesz przystąpić do organizowania projektów. Utworzone zadania są automatycznie synchronizowane z platformą Todoist.com i podłączonymi urządzeniami, np. telefonem z zainstalowaną aplikacją.
Tworzenie projektów
Interfejs programu jest bardzo prosty w obsłudze. W środkowej części okna można od razu dodać nowe zadanie, natomiast w prawym górnym rogu znalazły się przyciski przenoszące do ustawień programu, powiadomień, Karmy oraz umożliwiające szybkie dodanie zadania.
Krok 1
Aby utworzyć zadanie, kliknij w oknie głównym programu przycisk Dodaj zadanie. Następnie nadaj mu tytuł oraz ustaw datę wykonania projektu, korzystając z pola terminarza.
Krok 2
Termin możesz również ustawić w oknie tytułowym, wpisując go słownie po nazwie zadania, np. dodając tam w każdy piątek o 6 rano. Te słowa automatycznie zostaną wykorzystane do ustalenia, kiedy ma być realizowany wybrany projekt.
Krok 3
Każde zadanie może mieć ustawiony priorytet, czyli określoną ważność – od pierwszego do czwartego. Priorytet nadasz aktualnie tworzonemu projektowi za pomocą przycisku z chorągiewką. Możesz to zrobić także w oknie tytułowym, wpisując po nazwie zadania np. p1.
Krok 4
Kliknij przycisk ..., a następnie jedną z opcji widocznych po rozwinięciu listy, aby przesunąć zadanie w prawo lub w lewo. Rozwiązanie może być wykorzystane do porządkowania okna programu w przypadku większej liczby zadań.
Krok 5
Znajdująca się z lewej strony nazwy tworzonego zadania ikona służy do jego przesuwania w górę lub w dół względem pozostałych. Po wprowadzeniu potrzebnych modyfikacji utwórz zadanie, klikając Dodaj zadanie.
Krok 6
Dostęp do szybkiej edycji uzyskasz po najechaniu na nazwę zadania i naciśnięciu przycisku .... Rozwinięta lista umożliwia zmodyfikowanie daty, priorytetu, a także dodanie nowego zadania wyżej lub niżej.
Krok 7
Aby potwierdzić wykonanie zadania, kliknij ikonkę z symbolem kropki. Zostanie ono oznaczone jako zapisane i otrzymasz punkty Karmy. Ich liczba jest widoczna na górnym pasku funkcyjnym.
Kategorie i filtry
Każde zadanie może zostać przyporządkowane do konkretnej kategorii oraz bardziej szczegółowych filtr ów.
Krok 1
Domyślne kategorie, do których możesz przypisać projekt, są oznaczone kolorami i umieszczone w menu z lewej strony programu. Aby utworzyć nową, kliknij Dodaj projekt i nadaj jej nazwę. Dobierz odpowiedni kolor, naciskając szare koło. Za pomocą suwaków znajdujących się z boku ustaw pozycję projektu wśród innych. Następnie kliknij Dodaj projekt.
Krok 2
Aby szybko dodać zadanie do kategorii, naciśnij znajdujący się na górnym panelu odnośnik +. Po zatytułowaniu i ustawieniu terminu wykonania rozwiń listę projektów Skrzynka odbiorcza i kliknij jeden z nich, następnie dodaj zadanie. Zadania można tworzyć także po przejściu bezpośrednio do kategorii.
Krok 3
Innym sposobem skategoryzowania zadania jest przeciągnięcie go do projektu. Przejdź do zakładki Skrzynka odbiorcza. Następnie, najeżdżając kursorem na zadanie i przytrzymując przycisk z trzema kreseczkami, przeciągnij je do jednej z kategorii w menu.
Krok 4
Kiedy kategorie spełnią swoje rolę, możesz je zarchiwizować. W tym celu rozwiń pasek narzędziowy jednej z nich, klikając .... Z rozwiniętej w ten sposób listy wybierz polecenie Archiwizuj. Aby zajrzeć do archiwum, naciśnij odnośnik Projekty archiwalne.
Krok 5
Program umożliwia także wykorzystywanie filtrów. W tym celu przejdź do zakładki Filtry. Gdy wskażesz konkretny filtr, będziesz mógł przejrzeć pasujące do niego zadania. W tej sekcji potrafi przydać się zakładka Wyświetl wszystko.
Współdzielenie zadań
Todoist umożliwia pracę w zespole. Służy do tego funkcja dzielenia się projektami z osobami zaproszonymi.
Krok 1
Przejdź do projektu, który chcesz udostępnić innym, np. Praca. Aby zacząć współdzielenie zadań, musisz zaprosić do udziału w projekcie kilka osób. Będą one mogły dodawać i usuwać zadania oraz oznaczać je jako zrealizowane.
Krok 2
Kliknij przycisk z symbolem postaci. W wyświetlonym oknie wpisz adres e-mail osoby, z którą chcesz współpracować, i naciśnij Zaproś. Jeżeli zaproszony posiada konto w usłudze Todoist oraz potwierdzi wysłaną na jego adres wiadomość, zostanie dodany do projektu. Innym sposobem na rozpoczęcie współdzielenia jest kliknięcie prawym przyciskiem myszy wybranej kategorii i wybranie z rozwiniętej listy Współdziel projekt.
Krok 3
Status zaproszenia możesz obserwować w oknie. Przy dodanej osobie powinna być teraz widoczna informacja OCZEKUJĄCE. O zaakceptowaniu zaproszenia powiadomi cię obecność ikonki w górnym panelu aplikacji.
Krok 4
Od tej chwili każde zadanie w udostępnionej kategorii może być przydzielone konkretnej osobie. Aby to zrobić, wykorzystaj dostępne teraz narzędzie (ikona z symbolem postaci z plusem) i dołącz użytkownika do projektu.
Krok 5
Aby dodać komentarz do zadania, najedź kursorem na tytuł i kliknij ikonkę z symbolem dymku. W nowo otwartym oknie zamieść wskazówki dla użytkowników oraz zaznacz pole Powiadom Piotr o moim komentarzu, aby przypisana osoba dowiedziała się o wiadomości. Następnie naciśnij Dodaj komentarz.
Krok 6
Możesz zmienić lub usunąć swój komentarz, najeżdżając na niego kursorem i wybierając Edycję lub Kasowanie. Z poziomu tego okna możesz również szybko zmodyfikować istniejące zadanie. Wystarczy kliknąć ....
Krok 7
Podczas tworzenia zadań we współdzielonej kategorii możesz skorzystać z dwóch dodatkowych narzędzi – szybkiego przypisywania oraz komentowania.
Dodatkowe funkcje
Na koniec warto poznać kilka dodatkowych, przydatnych możliwości programu, np. działanie systemu Karmy.
Krok 1
Naciśnij na górnym panelu ikonę Karmy. W sekcji Twoja wydajność na wykresie pokazane są zmiany liczby twoich punktów, natomiast dzięki zakładce Ukończone w ciągu ostatnich 7 dni dowiesz się, ile projektów zakończyłeś.
Krok 2
Kliknij znajdujący się na dole odnośnik Ustawienia karmy i cele. W otwartym oknie możesz ustawić m.in. cel dzienny i tygodniowy oraz zaznaczyć dni wolne.
Krok 3
Przejdź teraz do ustawień programu, klikając w górnym panelu przycisk z symbolem koła zębatego. Z listy wybierz Ustawienia Todoist, a następnie kliknij Powiadomienia. Tutaj zaznacz lub odznacz, które powiadomienia mają pojawiać się w twojej skrzynce oraz aplikacjach mobilnych. Po dokonaniu zmian naciśnij Zapisz ustawienia powiadomień.
Krok 4
Aby dokonać szybkiej synchronizacji z pozostałymi urządzeniami, w menu ustawień programu kliknij Synchronizacja.