Temat numeruProsto do internetu

    Prosto do internetu

    W poprzednim artykule pokazaliśmy, w jaki sposób możesz podłączyć nowy komputer do już istniejącej sieci, a tym samym do internetu. W pierwszej kolejności łącze internetowe należy zabezpieczyć, dlatego zalecaliśmy instalację oprogramowania ochronnego.

    Prosto do internetu

    Zalecany zestaw wtyczek

    Nowo zainstalowanego Firefoksa warto doposażyć w następujące wtyczki:

    • Cooliris – ułatwia przeglądanie obrazów i filmów, służy także jako efektowny program do wyświetlania zdjęć, także z dysku lokalnego, pozwala tworzyć pokazy slajdów.
    • DownloadHelper – wtyczka przydatna do przegrywania plików multimedialnych (zdjęć, audio i wideo) z różnych serwisów w stylu YouTube.
    • FoxTab – dodaje efektowną „ścianę” z graficznych miniatur najczęściej odwiedzanych serwisów.
    • AdBlock Plus – skutecznie blokuje wyświetlanie irytujących reklam na wielu stronach internetowych.
    • WOT – dzięki tej wtyczce nie nabierzesz się na fałszywy sklep internetowy czy próby oszustw internetowych.
    • FEBE – przydatna wtyczka umożliwiająca wykonanie w prosty sposób kopii zapasowej całego lub dowolnie wybranego elementu profilu użytkownika Firefoksa.

    Gdy komputer jest już chroniony, można przystąpić do korzystania z sieci. Proponujemy instalację lepszej niż wbudowana w system przeglądarki WWW. Pokazujemy także przydatne wtyczki do niej. Oprócz tego pokażemy, jak założyć konto pocztowe i skonfigurować program pocztowy.

    Przeglądarka – rzecz niezbędna

    Windows Vista jest standardowo wyposażany w przeglądarkę internetową – Internet Explorer 7. Dodatkowo, jeżeli masz aktywne automatyczne aktualizacje, najprawdopodobniej jedną z pierwszych aktualizacji będzie nowsza wersja przeglądarki Microsoftu – Internet Explorer 8. My jednak proponujemy zainstalowanie innej, naszym zdaniem bardziej funkcjonalnej, przeglądarki – Mozilla Firefox 3.5. W Polsce jest to obecnie najpopularniejsze narzędzie do przeglądania stron internetowych.

    Krok 1

    Uruchom instalację Firefoksa, korzystając z menu naszej płyty, lub odnajdź za pomocą Eksploratora Windows i dwukrotnie kliknij ikonę Firefox Setup 3.5.2.

    Krok 2

    Po chwili zobaczysz okno instalatora przeglądarki. Cały proces ma standardowy przebieg. Kliknij Dalej, a następnie potwierdzaj kolejne etapy instalacji, nie zmieniając żadnych domyślnych ustawień instalatora. Firefox zostanie ustawiony jako domyślna przeglądarka WWW w systemie i uruchomi się automatycznie zaraz po zainstalowaniu.

    Krok 1

    Siła Firefoksa tkwi w tym, że możesz niemal dowolnie rozbudowywać jego możliwości za pomocą wtyczek. Instalacja wtyczek jest bardzo prosta. Przedstawimy ją na przykładzie bardzo przydatnej wtyczki CoolPreviews. Dzięki niej możesz sprawdzić zawartość strony, do której prowadzi dany link (np. na liście wyników wyszukiwarki Google) bez klikania odsyłacza.

    Krok 2

    Zakładamy, że Firefox jest uruchomiony. Rozwiń menu Narzędzia i wybierz z niego pozycję Dodatki.

    Obraz

    Krok 3

    W nowo otwartym oknie kliknij przycisk Pobierz dodatki. Następnie, w polu wyszukiwania wpisz nazwę dodatku. W naszym przykładzie jest to CoolPreviews. Po wpisaniu nazwy wtyczki kliknij lupkę widoczną po prawej stronie nazwy.

    Obraz

    Krok 4

    Po chwili wyświetli się pozycja odpowiadająca odnalezionej wtyczce CoolPreviews: Kliknij przycisk Dodaj do programu Firefox.

    Obraz

    Krok 5

    Zobaczysz okno Instalacja oprogramowania, w którym potwierdź zamiar instalacji wtyczki. klikając przycisk Zainstaluj.

    Obraz

    Krok 6

    Rozpocznie się pobieranie i instalacja wtyczki. Proces ten potrwa zaledwie kilka sekund. Po chwili zobaczysz w oknie Dodatki przycisk Uruchom ponownie Firefox. Kliknij go.

    Obraz

    Krok 7

    Po ponownym uruchomieniu przeglądarki automatycznie otworzy się okno Dodatki z uaktywnionym elementem Rozszerzenia. Nowo zainstalowany dodatek pojawi się na liście. Możesz już zamknąć okno Dodatki. W analogiczny sposób instalowane są praktycznie wszystkie wtyczki do Firefoksa. W ramce „Zalecany zestaw wtyczek” zamieściliśmy kilka propozycji wtyczek, które naszym zdaniem czynią pracę z Firefoksem znacznie wygodniejszą.

    Obraz

    Zakładanie konta Gmail

    Wykorzystaj Firefoksa jeszcze do rejestracji swojego konta Google, dzięki czemu uzyskasz dostęp do bardzo dobrej i darmowej poczty elektronicznej.

    Krok 1

    Wpisz w pasku adresowym przeglądarki gmail.com, następnie na wczytanej stronie kliknij Utwórz konto.

    Krok 2

    Na kolejnej stronie wypełnij formularz. Następnie kliknij Akceptuję. Stwórz moje konto.

    Krok 3

    Jeżeli poprawnie wpisałeś wszystkie dane, na kolejnej stronie otrzymasz potwierdzenie poprawnego założenia konta (w razie jakichkolwiek błędów w formularzu, zostanie on wyświetlony ponownie, byś mógł wprowadzić poprawki). Kliknij Pokaż moje konto.

    Krok 4

    Kolejna strona to już zawartość twojej nowej skrzynki pocztowej Gmail. Otrzymasz automatycznie kilka e-maili od zespołu Gmaila. Warto się zapoznać z ich treścią, gdyż zawierają przydatne porady. Z Gmaila możesz korzystać przez przeglądarkę internetową, ale radzimy instalację programu do zarządzania korespondencją elektroniczną – Mozilla Thunderbird. O tym kolejny warsztat.

    Instalacja i konfiguracja programu pocztowego

    Własną skrzynkę pocztową już masz, czas zatem skonfigurować do niej dostęp z poziomu programu do zarządzania elektroniczną korespondencją. Na naszym krążku zamieściliśmy bezpłatny program pocztowy Mozilla Thunderbird, jednak w całkiem dobrą i prostą w obsłudze aplikację pocztową jest wyposażony sam system Windows Vista. W warsztacie pokazujemy, jak skonfigurować systemowy program Poczta systemu Windows do korzystania z nowo założonego konta pocztowego Gmail.

    Krok 1

    Rozwiń menu Start i kliknij element Poczta systemu Windows. W oknie Skrzynka odbiorcza - Poczta systemu Windows rozwiń menu Narzędzia i wybierz z niego pozycję Konta.

    Obraz

    Krok 2

    W oknie Konta internetowe kliknij przycisk Dodaj. Uruchomi się kreator konfiguracji kont.

    Obraz

    Krok 3

    W pierwszym etapie wybierz pozycję Konto e-mail, po czym kliknij Dalej. Teraz wpisz swoje imię i nazwisko i kliknij Dalej. Następnie podaj swój adres e-mailowy w usłudze Gmail i kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 4

    Teraz czas na etap konfigurowania serwerów. Upewnij się, że z listy: Typ serwera poczty przychodzącej jest wybrana pozycja POP3. Następnie w polu: Serwer poczty przychodzącej (POP3) wpisz pop.gmail.com, a w polu: Nazwa serwera poczty wychodzącej wpisz smtp.gmail.com. Zaznacz pole wyboru Serwer poczty wychodzącej wymaga uwierzytelniania i kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 5

    Czas na podanie swojego loginu i hasła do założonej wcześniej skrzynki Gmail. W polu Nazwa użytkownika poczty e-mail podaj pełny adres (włącznie z domeną @gmail.com). Uzupełnij drugie pole wybranym podczas zakładania konta Gmail hasłem, zaznacz dla wygody pole wyboru Zapamiętaj hasło i kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 6

    W kolejnym, ostatnim już oknie kreatora zaznacz pole wyboru Nie pobieraj teraz moich wiadomości i kliknij Zakończ. To jeszcze nie koniec.

    Obraz

    Krok 7

    Po zamknięciu kreatora powrócisz do okna Konta internetowe. Zaznacz widoczne już konto pop.gmail.com (domyślne i kliknij przycisk Właściwości.

    Obraz

    Krok 8

    W nowo otwartym oknie przejdź do zakładki Zaawansowane. Zaznacz oba pola wyboru. W polu: Poczta wychodząca (SMTP) wpisz liczbę 465 i upewnij się, że w polu: Poczta przychodząca (POP3) jest wpisana wartość 995 (powinna się automatycznie wpisać po zaznaczeniu wymienionych pól wyboru). Kliknij OK. Możesz już zamknąć okno Konta internetowe.

    Obraz

    Krok 9

    Teraz w oknie Skrzynka odbiorcza - Poczta systemu Windows kliknij przycisk Wyślij/Odbierze. Po chwili w oknie programu pocztowego zobaczysz pobrane z poczty Gmail listy. Gotowe, poczta działa! Piszcie do nas na adres redakcja@pcformat.pl.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie