SoftwarePrzenikanie zdjęć

    Przenikanie zdjęć

    W tym odcinku kursu wykonamy animację polegającą na płynnym przekształcaniu jednego obrazu w inny za pomocą techniki morfingu. Posłużą nam do tego celu dwie fotografie i dodatkowa wtyczka GAP (GIMP Animation Pack).

    Przenikanie zdjęć

    Wykonanie dobrej animacji morfingowej polega na dobraniu odpowiednich kadrów. W przypadku przenikania zdjęć postaci, opisanego w tej części kursu, ważne jest, by kontury twarzy osób na fotografiach, a także rozmieszczenie oczu i ust, niemal pokrywały się po nałożeniu zdjęć na siebie. Pewnych różnic nie da się jednak uniknąć, ale w tym pomoże już mechanizm, który po zdefiniowaniu punktów odniesienia zadba o płynność animacji i łagodny efekt przejścia między dwiema fotografiami. Za pomocą takiej animacji, wykorzystując swoje zdjęcie z dzieciństwa i obecną fotkę, możesz np. pokazać znajomym, jak zmieniłeś się przez lata. Nic nie stoi na przeszkodzie, by podobny efekt uzyskać ze zdjęć krajobrazów lub innych obiektów.Przed rozpoczęciem pracy zainstaluj dodatek GAP (GIMP Animation Pack). Możesz go pobrać z adresu http://pcformat.pl/u/719. Proces instalacji jest standardowy, a wtyczka instaluje się automatycznie w miejscu lokalizacji GIMP-a na twoim dysku.

    Dobór zdjęć i dostosowanie kadrów

    Wybierając zdjęcia, pamiętaj, że obie fotografie muszą mieć jednakowe proporcje i rozmiar. W razie potrzeby przeskaluj lub przytnij zdjęcie, korzystając z narzędzi w GIMP-ie. Zalecamy, aby tworzony projekt nie był większy niż 1000x1000 pikseli, ponieważ w przypadku większych rozmiarów generowanie animacji może zająć sporo czasu.

    Krok 1

    Uruchom program GIMP i wybierz z menu Plik opcję Otwórz jako warstwy. Następnie w oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku, przytrzymując klawisz [Ctrl], jednocześnie dwa zdjęcia, które mają zostać na siebie nałożone, w naszym przykładzie są to dziewczynka.jpg oraz kobieta.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.

    Krok 2

    Kliknij prawym przyciskiem myszy na dolnej warstwie i z menu kontekstowego wybierz opcję Dodaj kanał alfa. Ponów tę czynność dla górnej warstwy.

    Obraz

    Krok 3

    W okienku warstw dla górnej warstwy zmień na wartość 50. Następnie z przybornika wybierz narzędzie Skalowanie i przeskaluj górną fotografię w taki sposób, aby ułożenie oczu pokrywało się niemal na obu kadrach. Możesz w tym kroku wykorzystać też inne narzędzia pomocne w ustawieniu kadrów, są to np. Przesunięcie, Obrót, Nachylenie lub Perspektywa. Efekt po nałożeniu warstw, z przezroczystością górnej warstwy powinien na tym etapie wyglądać tak:

    Obraz

    Krok 4

    Przywróć teraz wartość 100 dla krycia górnej warstwy. Wybierz z menu Video kolejno opcje: Morph i Morph.... Jeżeli ta opcja jest nieaktywna, prawdopodobnie nie dodałeś kanału alfa, ponów krok 2.

    Obraz

    Wykonywanie efektu morfingu z dwóch fotografii

    W warsztacie pokazujemy, jakie czynności należy wykonać, aby uzyskać płynną animację przejścia jednego zdjęcia w drugie.

    Krok 1

    W otwartym oknie Morph/Warp zobaczysz miniaturki dwóch zdjęć. Po lewej widoczny będzie podgląd warstwy górnej (zdjęcie źródłowe), a po prawej stronie zdjęcie z warstwy dolnej (zdjęcie docelowe). W tej sytuacji zostanie wykonana animacja przejścia ze zdjęcia lewego do prawego. Jeżeli uważasz, że kolejność tych fotografii powinna być odwrotna, kliknij przycisk Swap.

    Obraz

    Krok 2

    Opcja ShapePoints domyślnie ma wartość 64 i oznacza liczbę punktów kontrolnych na krawędziach obrazów, tę wartość możesz pozostawić bez zmian. W sekcji Edit Mode domyślnie zaznaczona jest opcja Set, która pozwala na dodawanie punktów kontrolnych. Jeżeli zaznaczysz opcję Move, będziesz mógł modyfikować położenie zdefiniowanych punktów kontrolnych, a ostatnia opcja – Delete, umożliwia kasowanie dotychczasowych punktów.

    Krok 3

    Zwróć uwagę na opcję Steps. Oznacza ona liczbę kroków, z których będzie się składał morfing. Im większa wartość, tym dokładniejsza będzie animacja. Zmień domyślną wartość np. na 100. Obok widoczne są jeszcze dwa kwadraciki. Żółty odnosi się do punktu aktywnego, a zielony do wszystkich nieaktywnych.

    Krok 4

    W sekcji Render Mode powinna być zaznaczona opcja Morph. Upewnij się jeszcze, czy jest zaznaczona opcja Create Layers, dzięki której zostaną wygenerowane warstwy z poszczególnych kroków tworzenia morfingu. Kliknij teraz przycisk Shape, by wygenerować główne punkty kontrolne.

    Obraz

    Krok 5

    Na krawędziach obu obrazów powinny się pojawić zielone punkciki. Teraz możesz już dodawać własne punkty kontrolne, klikając myszką na lewym obrazie. Automatycznie też pojawią się w identycznej lokalizacji na fotografii po prawej stronie. W pierwszej kolejności dodaj punkty niezbędne do wygenerowania poprawnej animacji. Pierwszy punkt oznacz na nosie na lewym zdjęciu. Pojawi się taki sam punkt na prawej fotografii. Jeżeli nie pokryje się z czubkiem nosa na prawym zdjęciu, dostosuj jego położenie, chwytając myszką punkt na prawym zdjęciu i nie zwalniając lewego przycisku myszy, dostosuj jego położenie.

    Krok 6

    Postępując analogicznie, dodaj więcej punktów na krawędziach nosa. Im więcej punktów zaznaczysz, tym dokładniejsza będzie animacja. Po dodaniu punktów kontrolnych w okolicy nosa efekt w naszym przykładzie wygląda tak:

    Obraz

    Krok 7

    Oznacz punktami kontrolnymi w podobny sposób oczy, usta i krawędzie twarzy postaci. Po obrysowaniu całej postaci efekt w naszym przykładzie wygląda tak jak na poniższym obrazku. Jeżeli wcześniej nie zwiększyłeś liczby kroków morfingu, zrób to teraz, wpisując wartość, np. 100, w polu Steps. Kliknij przycisk OK.

    Obraz

    Krok 8

    Odczekaj teraz chwilę. Program GIMP będzie generował warstwy z kolejnymi przejściami obrazu. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnej reakcji programu, ale efekt jest stopniowo generowany. Proces ten może potrwać nawet kilkadziesiąt minut, w zależności od liczby kroków, które zdefiniowałeś (tyle musi zostać utworzonych warstw) i mocy obliczeniowej twojego komputera. Zmiany będziesz obserwować w okienku warstw – ich liczba powinna się stopniowo zwiększać, a każda kolejna będzie oznaczona numerkiem w nazwie.

    Obraz

    Krok 9

    Z menu Filtry wybierz kolejno: Animacja oraz Optymalizuj (dla formatu GIF). Odczekaj, aż program przygotuje wersję zoptymalizowaną. Proces optymalizacji można obserwować na pasku postępu na dole okna programu. Po zakończeniu tej operacji zobaczysz nową zakładkę ze zoptymalizowanym plikiem.

    Krok 10

    Możesz już sprawdzić, jak wygląda twoja animacja. W tym celu z menu Filtry wybierz kolejno opcje: Animacja oraz Odtwarzanie. W otwartym oknie Odtwarzanie animacji kliknij teraz przycisk Odtwarzaj.

    Obraz

    Zapisywanie projektu

    Przygotowany projekt zapisz na dysku w formacie GIMP-a, dzięki czemu będziesz mógł go w przyszłości edytować i pracować w nim na warstwach. Następnie wyeksportuj obraz do formatu GIF (animacja) i podziel się nim ze znajomymi.

    Krok 1

    Jeżeli uzyskane efekty są zadowalające, zapisz swój projekt na dysku. Aby zapewnić sobie możliwość powrotu do edycji warstw, wybierz z menu Plik opcję Zapisz jako.

    Krok 2

    W okienku Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę dla projektu, np. morfing.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.

    Krok 3

    Aby wyeksportować plik jako animację GIF, z menu Plik wybierz Wyeksportuj. W otwartym oknie Eksport obrazu wpisz nazwę np. morfing.gif, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz GIF. Zapisz obraz, klikając przycisk Wyeksportuj.

    Krok 4

    Pojawi się jeszcze okno Eksport obrazu jako GIF. Zaznacz opcję Jako animacja i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.

    Wybrane dla Ciebie