Granie na konsoli
|
Jeżeli masz w domu duży telewizor (o przekątnej przynajmniej 32 cali), zależy ci przede wszystkim na rodzinnej rozrywce i nie chcesz ciągle inwestować w nowe karty graficzne do peceta – wybierz konsolę. Najnowsza oferta jest skierowana zwłaszcza do okazjonalnych graczy, którzy szukają przede wszystkim czystej rozrywki. Trzej główni gracze, Sony, Microsoft i Nintendo, oferują obecnie kontrolery reagujące na ruch, co oznacza, że gracz musi się niekiedy bardzo intensywnie ruszać podczas gry.
|
Gier dostępnych na rynku jest tyle, że bez problemu można wśród nich wybrać takie, w które wszyscy będą chcieli zagrać. Typowe gry na peceta, takie jak najpopularniejsze FPP Shooter (ang. First Person Perspective), czyli strzelanki z perspektywą patrzenia pierwszej osoby, wymagają zwykle zręczności, spostrzegawczości i czasu reakcji godnego kierowcy F1. Przeciętny 40-latek niestety nie jest w stanie dorównać na tym polu własnym dzieciom. Na szczęście są również gatunki gier wymagające zdolności logicznego i analitycznego myślenia, cierpliwości, wytrwałości, przewidywania, wyobraźni itd., a na tym polu ciągle mamy szanse z młodym pokoleniem.
Przygodówki, takie jak Black Mirror II, The Whispered World czy Gray Matter, to doskonała zabawa dla całej rodziny. Wspólne rozwiązywanie skomplikowanych zagadek logicznych jest nie tylko przyjemne, ale również potrafi zbliżyć do siebie domowników.
Dla małych dzieci
Jeśli szykujemy prezent dla młodszego dziecka, dobrze jest wybrać gatunek, który dopiero niedawno doczekał się swojej nazwy, a mianowicie przygodową grę akcji. Alicja w Krainie Czarów to tytuł, w którym dużo biegamy i skaczemy, ale jednocześnie dość często stajemy przed zagadką logiczną i zapewne dziecko zwróci się do nas o pomoc w jej rozwiązaniu.
Doskonałym prezentem dla mniejszych dzieci są gry edukacyjne, które zapewnią maluchom doskonałą rozrywkę i możliwość nauki przez zabawę. Dorosłym zaś chwilę wytchnienia i dumę, gdy pani w szkole pochwali naszego syna czy córkę lub wnuka czy wnuczkę. Polecamy zwłaszcza serię Królik Bystrzak, ze względu na znakomite wydania, które oprócz samych gier zawierają płyty z piosenkami, drukowane śpiewniki oraz karty ułatwiające naukę.
Sterowanie za pomocą ruchów własnego ciała
Wspólne granie z dziećmi nie musi oznaczać siedzenia przed komputerem. Istnieje masa urządzeń pozwalających na sterowanie grami za pomocą ruchów ciała. Dobrym przykładem są tu tzw. maty do tańca, czyli rozkładane na ziemi kontrolery, w których klawisze naciska się nogami. Początkowo służyły one właśnie do obsługi gier tanecznych, takich jak: Dance Party czy Dance Dance Revolution. W grach tego typu w rytm muzyki przesuwają się na ekranie znaki, które trzeba w odpowiednim momencie wystukać nogami. Dziś jednak na rynku znajduje się duża różnorodność tytułów przeznaczonych na to urządzenie.
Dla najmłodszych są proste gry zręcznościowe, jak seria Miś Hubert, w których dzieci, sterując poczynaniami sympatycznego pluszaka, same skaczą, tuptają i balansują ciałem. Zabawa jest przednia, a przy okazji pociechy zażywają ruchu.
Zdolność do spalania kalorii w czasie grania za pomocą mat dostrzegli producenci takich gier, jak PC FIT czy Mój Fitness. Musimy w nich powtarzać ćwiczenia demonstrowane przez postacie na ekranie, a za pomocą czujników mata sprawdza, czy wykonujemy je poprawnie. Co ważne, twórcy wspomnianych gier dzięki sprytnym sztuczkom byli w stanie wprowadzić do swoich produktów szeroki wachlarz ćwiczeń, mimo że mata wykrywa tylko pionowy nacisk, a nie nasz ruch w trójwymiarze.
Zabawy w tego typu gry to doskonała rozrywka. A ponieważ większość programów ma tryb gry wieloosobowej, można podłączyć do komputera kilka kontrolerów i bawić się rodzinnie. Niestety, przyjemność ta wiąże się z ryzykiem. Zbyt długie i intensywne bieganie w miejscu, może powodować uszkodzenia stawów. Poślizgnięcie się lub ześlizgnięcie samej maty może prowadzić do wypadków.
Dlatego należy dokładnie wybrać model maty. Bezwzględnie powinna być gruba i amortyzować częściowo uderzenia nóg, mieć gumowany spód zapewniający dobrą przyczepność do podłogi oraz chropowaty wierzch minimalizujący ryzyko poślizgu. Zdecydowanie odradzamy urządzenia stworzone na bazie celofanopodobnych tworzyw. Kosztują 20–30 złotych, ale są niebezpieczne.
Wirtualne muzykowanie
Kategorią samą w sobie są gry z rodziny Guitar Hero. Tutaj w rytm muzyki naciskamy guziki na kontrolerach imitujących gitary, uderzamy w odpowiedniki bębnów i talerzy na specjalnym zestawie perkusyjnym i śpiewamy do mikrofonu. W zależności od stopnia trudności zabawa może być bardzo prosta lub niezwykle wymagająca. Dzięki grom tego typu można poczuć się jak członek zespołu muzycznego. Zabawa w wirtualne muzykowanie może mieć walor edukacyjny. Gra na perkusji kontrolerze przypomina sposób obchodzenia się z prawdziwym instrumentem. Jest więc mocno prawdopodobne, że pociecha, która łyknie koncertowego bakcyla, łatwiej opanuje zasady gry na realnym instrumencie. Pecetowa wersja gry zespołowej to Guitar Hero: World Tour. W tę samą grę i wiele innych z tej serii możemy też zagrać na konsolach.