Podsumowanie testu
Do testu wybraliśmy pięć najpopularniejszych serwisów. W teście przyjęliśmy punkt widzenia użytkownika aplikacji mobilnej, dlatego część funkcji, która dostępna jest np. na pecetach, nie została uwzględniona.
Dostępność
Tylko dwie z testowanych aplikacji, Spotify i Deezer, są dostępne na wszystkich systemach mobilnych, przy czym Apple Music oraz Google Play, choć powstały z myślą swych macierzystych OS-ach, są osiągalne właśnie na konkurencyjnych platformach. Podstawowa cena subskrypcji we wszystkich serwisach jest bardzo podobna. Tylko w przypadku Apple Music opłata naliczana jest w euro i waha się w zależności od zmian kursu waluty. Usługa ta, podobnie jak Spotify i Tidal, bardzo ułatwia wykupienie abonamentu dla kilku użytkowników. Przy podstawowej subskrypcji muzyki może słuchać w danej chwili tylko jedna osoba, przy wyższej opłacie – nawet sześć osób. Apple udostępnia też najdłuższy bezpłatny okres próbny.
Funkcje
Google Music, Apple Music oraz Deezer po pierwszym uruchomieniu badają gust muzyczny użytkownika za pomocą ciekawie przygotowanej ankiety. Dzięki temu już od początku korzystania z aplikacji otrzymujesz propozycje muzyczne dostosowane do twych preferencji. Pozostałe serwisy poznają upodobania w miarę używania programu, dlatego z początku ich możliwości proponowania nieznanych ci wykonawców są mniejsze. Większość programów pozwala śledzić aktywność ulubionych muzyków, np. informuje o dostępności nowych utworów czy płyt. Spotify jako jedyny posiada tryb sportowy, w którym tempo specjalnie przygotowanych utworów dostosowuje się do prędkości biegu.
Obsługa
Aplikacje z dwóch pierwszych miejscy wyposażono w funkcję zrównywania poziomu natężenia dźwięku odtwarzanych utworów, co niweluje konieczność sięgania do regulacji głośności. Bardzo przydatnej możliwości importowania własnej biblioteki MP3 do aplikacji muzycznej zabrakło tylko w Tidalu. Apple Music, Deezer i Google Music pozwalają dodatkowo przechowywać kolekcję MP3 w chmurze – operacja wysyłania muzyki wymaga użycia komputera. W przypadku Spotify przesyłanie plików odbywa się lokalnie, w sieci W-iFi. Deezer nie ma funkcji szybkiego dodawania utworu do aktualnej playlisty, a Spotify i Google Music nie oferują pełnej historii odtwarzania. Dodatkowo usługi Google’a i Apple’a negatywnie odstają od konkurencji, jeśli chodzi o wygodę korzystania z wyszukiwarki.
Wynik
Choć różnica ocen między pierwszym a ostatnim miejscem jest znacząca, należy zauważyć, że funkcjonalność i oferta wszystkich serwisów są podobne. O wyniku zadecydowały brak lub obecność kilku funkcji, kluczowych z punktu widzenia użytkownika urządzenia mobilnego, np. dostępność equalizera, możliwość importu własnej muzyki czy różnorodność oferowanych subskrypcji. Jeśli któryś lub wszystkie z tych aspektów nie są dla ciebie istotne, możesz wybrać dowolną z usług. Ponieważ każdą da się bezpłatnie przetestować, możesz sam sprawdzić ich ofertę.
1. miejsce - Apple Music
Ta usługa muzyczna jest na rynku od niedawna, ale ma już ponad 10 milionów użytkowników. Jako jedyna oferuje stacje radiowe z muzyką nadawaną na żywo i programami przygotowanymi przez profesjonalnych DJ-ów. Program dokładnie określa gust muzyczny użytkownika i potrafi każdego dnia zaproponować nowe playlisty znanych i nowych wykonawców. Integracja z posiadaną biblioteką plików MP3, choć wymaga użycia komputera, pozwala całkowicie zrezygnować z używania innych odtwarzaczy. Przyjemność korzystania z Apple Music psuje w pewnym stopniu niewystarczająca funkcjonalność wyszukiwarki. Usługa jest też nieznacznie droższa od konkurencji za sprawą rozliczania abonamentu w euro.
PLUSY:
- Muzyka dedykowana
- Chmura na kolekcję MP3
- Sklep z muzyką
MINUSY:
- Brak wersji darmowej
- Słaba wyszukiwarka
- Cena abonamentu
4. miejsce - Google Music
Ta aplikacja do strumieniowania muzyki jest też domyślnym odtwarzaczem muzycznym systemu Android, całą muzykę masz więc w jednym miejscu. Interfejs programu wykorzystuje duże wizerunki artystów i okładek albumów – nawet na dużym ekranie mieści się mało informacji i często trzeba przewijać zawartość. Brakuje też pełnej historii odtwarzania. W programie możesz łatwo kupować piosenki i albumy na własność, a swoją prywatną kolekcję plików MP3 przechowasz w chmurze Google – usługa akceptuje do 25 tys. plików wgranych za pośrednictwem komputera na serwery producenta. Aplikacja jest dostępna nie tylko w urządzeniach z Androidem, ale też dla użytkowników iOS-a. Subskrypcja rodzinna pozwalająca na równoczesne słuchanie na kilku urządzeniach nie jest dostępna w Polsce.
PLUSY:
- Ładny interfejs
- Chmura na kolekcję MP3
- Sklep z muzyką
MINUSY:
- Mało funkcji dodatkowych
- Tylko jedna subskrypcja
- Słaba wyszukiwarka