Plusy i minusy głośników 5.1
|
|
PLUSY:
- Prawdziwy dźwięk przestrzenny w filmach i grach
- Tworzenie dźwięku przestrzennego z sygnału stereofonicznego
- Kolorowe złącza ułatwiające instalację
MINUSY:
- Gorsze brzmienie subwoofera i głośników satelitarnych
- Zwykle za krótkie kable, by podłączyć zestaw do kina domowego
|
Parametry głośników
O jakości dźwięku w praktyce decyduje wiele czynników, m.in. pasmo przenoszenia, zniekształcenia, poziom szumów własnych i inne. To także charakterystyka częstotliwościowa, czyli zależność natężenia dźwięku od jego częstotliwości. Idealnie byłoby, gdyby dla każdej częstotliwości głośnik wytwarzał jednakowe ciśnienie akustyczne, jednak w praktyce jest to niemożliwe do osiągnięcia, stąd różnice w jakości brzmienia.
W naszych testach okazało się, że głośniki Z-2300 oferują bardziej płaską charakterystykę częstotliwościową, a wierność dźwięku, czyli pokrywanie się charakterystyki rzeczywistej z idealną, sięga nawet 99 procent (w paśmie tonów średnich). W przypadku G51 jest to wartość 97 procent – również bardzo dobra.
Kolejną kwestią jest ciśnienie akustyczne, jakie zapewniają oba zestawy. Zależy to od częstotliwości. My mierzymy ciśnienie dla 120 Hz oraz 1 kHz, przy zadanym poziomie zniekształceń. Dla niższej częstotliwości dla głośników Z-2300 i G51 ciśnienie wynosi odpowiednio 114 oraz 100 dB, co oznacza, że te pierwsze grają głośniej przy zachowaniu podobnej jakości dźwięku. Dla częstotliwości 1 kHz natężenie dźwięku wynosi odpowiednio 106 i 90 dB. Oczywiście jedne i drugie głośniki mogą grać głośniej, ale powodowałoby to zbyt duży wzrost zniekształceń.
Same zniekształcenia też można porównać, w naszym przykładzie są one mierzone przy jednakowym sygnale wejściowym. W przypadku głośników Z-2300 są znacznie większe, co może wynikać choćby z większej mocy.
Dźwięk w praktyce
Pozostaje jeszcze najważniejsza kwestia – jak podawane przez producenta czy zmierzone przez nas parametry przekładają się na rzeczywistą jakość dźwięku. Jeżeli chodzi o moc i jakość basu, sprawa pozostaje bezdyskusyjna – subwoofer z zestawu Z-2300 ustawiony na połowę swojej mocy daje mocniejszy i bardziej „sprężysty” bas niż ustawiony na maksimum subwoofer głośników G51. W przypadku tego ostatniego słychać nieco „harczenie” powietrza wydmuchiwanego przez otwór w obudowie głośnika. Wyższe partie pasma odtwarzane przez głośniki satelitarne również brzmią wyraźnie lepiej na zestawie Z-2300. W efekcie otrzymujemy głośniki odtwarzający dźwięk bardzo klarowne, w nagraniach dokładnie słychać wszystkie instrumenty i słowa – żadne szczegóły nie dominują nad innymi.
Zestaw G51 nieco gorsze brzmienie nadrabia ciekawymi możliwościami. Przykładowo, funkcja Music Matrix pozwala poprawić odbiór muzyki, mimo że odtwarzana w standardowej konfiguracji stereofonicznej brzmi wyraźnie gorzej niż w przypadku Z-2300. Dobrym przykładem jest muzyka symfoniczna, gdzie Matrix dodaje przestrzeni i mocy nagraniom. W wielu innych utworach ten efekt również okazuje się przydatny, ale przy mocnej muzyce z wokalem dźwięk bywa bardzo zniekształcony. Czasem trzeba więc przełączyć głośniki do standardowego trybu, ale tutaj ani moc dźwięku, ani brzmienie nie są takie jak na głośnikach Z-2300. Jakościowo zestaw Z-2300 wyprzedza więc G51, lepiej nadaje się do muzyki. Ten drugi możemy polecić fanom filmów i gier.